Archief 2.0 een handje helpen? Dat kan!

  • aug 2009
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 32
Christian van der Ven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Zoals je hebt gemerkt, hebben we sinds afgelopen mei een vijftal "nieuwsbrieven" het licht doen zien, die via e-mail naar alle leden van Archief 2.0 worden verstuurd. In iedere nieuwsbrief worden de laatste forumdiscussies voor het voetlicht gebracht, de laatste blogteksten aangeprezen, worden tips gegeven enzovoort.Als beheerders van dit netwerk zoeken we iemand onder onze leden, die het leuk vindt om het maken van deze nieuwsbrief voor zijn/haar rekening te nemen. Interesse? Mail voor meer info naar archief20@gmail.com. We horen graag van je! :-)

Reacties

2 reacties, meest recent: 17 augustus 2009
  • Hoi, Christiaan, e.a. Ik begrijp, hoop ik, wat je bedoelt met "nieuwsbrieven" (tussen dubbele aanhalingstekens) Het zijn de e-mails met een link naar de artikelen. Wat is de bedoeling van het maken van nieuwsbrieven? Is er "speciale" software nodig? Hoeveel uur p/w zal dit in beslag nemen? Is er (op termijn) een vergoeding te verwachten? Ik heb wel interesse als e.e.a. aansluit bij mijn overige werkzaamheden. Gr. Thijs Hannen

    Verwijderde gebruiker
  • @Thijs: Inderdaad, het zijn de mails zoals je die gisteren weer eentje kreeg. De bedoeling is om alle leden van het netwerk op de hoogte te brengen van de recente activiteit in de community Archief 2.0. Als je de community via RSS volgt, dan krijg je de nieuwe kopjes automatisch binnen. Als je actief reageert op discussies en zo, dan krijg je daarvan e-mails in de bus. Maar iemand die geen RSS gebruikt en niet actief zelf naar de site komt, soms reageert en aldoende via e-mails op de hoogte wordt gehouden van die discussie, die krijgt eigenlijk nooit bericht van Archief 2.0. En da's jammer, want dergelijke leden zijn dan niet (meer) actief. De 'nieuwsbrieven' attenderen iedereen dus op mogelijk interessante items. Er is geen speciale software nodig. Ning (de online software waarmee deze community is gemaakt) heeft voor de beheerders een optie om aan alle leden een bericht te sturen. Dat is de optie, die wij gebruiken voor de nieuwsbrief. Voor het inkorten van de lange links gebruiken we http://bit.ly - voordeel van onze account is, dat er ook statistieken worden bijgehouden. We zien dus hoeveel 'kliks' iedere link heeft gekregen. (Het werkelijke effect is natuurlijk groter. Eenmaal op de site klikken mensen mogelijk weer door en laten ze eventueel reacties achter.) Qua tijdsinvestering moet je denken aan een uurtje per week of per twee weken (afhankelijk van de activiteit). Zoals het nu gaat, worden in dat uurtje de nieuwe forumonderwerpen en blogposts verzameld, ook in de groepen, en eventueel ander nieuws. Zoals je ziet worden in de nieuwsbrieven de namen van de communityleden genoemd, die bijvoorbeeld de blogtekst hebben geschreven. Dat geeft een gezicht mee. Het 'nieuws' wordt geordend in een logische volgorde voor een 'nieuwsbrief', de lange links worden ingekort en vervolgens wordt de brief verstuurd. Kind kan de was doen. En zelf voeg ik altijd wat 'tips' toe onderaan. Enfin, de vorige brieven dienen als voorbeeld, maar eigen ideeën zijn meer dan welkom. Over een vergoeding kan ik kort zijn: alhoewel ik niks uitsluit, kan ik het me op dit moment niet voorstellen, dat het ooit tot een vergoeding gaat komen. Deze community draait volledig op vrijwilligers. En dat zeg ik met trots! :-) Hopelijk geeft dit alweer enig inzicht extra in de werkzaamheden. Het is een kleine taak binnen de community, maar een belangrijke, omdat het zorgt voor het actief bij de community betrekken van anderen.

    Christian van der Ven

Trefwoorden