De wiki op Rijksweb stopt. A.u.b. zelf archiveren.
Op verzoek van Ingmar Koch bij deze de volledige tekst over het stoppen (en archiveren) van de Rijkswe...
Mijn presentatie, gehouden op 7 juni in Leeuwarden (KVAN Congres) is beschikbaar in de bestandenbox op deze site. Gratis!! https://www.box.net/shared/8m9q6y0yvuo0i991jh39
Waarom er geen geld voor gevraagd? Eh, daar gaat de presentatie over. Internet en digitalisering hebben de waarde van het auteursrecht uitgehold; de kopieer-sluizen staan wijd open en de betalingsbereidheid bij de consument neemt eerder af dan toe.
Ik gebruik The Rolling Stones (bijna 50 jaar oud) als voorbeeld om de auteurswet (bijna 100 jaar oud) te toetsen. Welk voorbeeld had ik anders moeten nemen met mijn initialen?
Rene Spork
Reacties
Ik heb het net gelezen Rene. Ik had al gehoord dat je lezing bijzonder de moeite waard was en daar kan ik me alles bij voorstellen.
Prachtig verhaal dat mooi bloot legt dat we ons als archieven niet te druk moeten maken en vooral lekker veel gratis content leveren!
Overigens heb ik enkele jaren geleden een bootleg DVD van Jethro Tull op de kop getikt. Zij traden in 1976 in enorme stadions op en waren de eersten die hun optreden lieten vertonen op enorme schermen zodat ook de achterste bezoekers nog wat konden zien. Van één van die concerten zijn de beelden bewaard gebleven. heel raar, want het blijft natuurlijk toch ondersteuning voor het echte podiumoptrden. Maar wel fantastich om terug te zien want in 1976 zag ik ze voor het eerst live. In Nederland, in Rotterdam, of all places ;)
Ik heb genoten van je verhaal!
Dank voor het plaatsen van je mooie presentatie in woord én beeld. Om even goed voor te gaan zitten (40 slides!). Fascinerend onderwerp, auteursrecht. Het is natuurlijk een belangrijk recht om te beschermen, maar aan de andere kant ook een pain in the ...(invoegen wat wat toepassing is) voor archieven met digitale ambities. Het beschikbaar stellen van bouwtekeningen via internet bijv, ik noem maar iets.
Een jaar of twee geleden was er een heel interessante documentaire over op TV: RiP! A Remix Manifesto van Brett Gaylor. (hier in HD, ook op youtube te vinden) Echt een aanrader!
"Voor merchandising zie ik voor het archiefwezen nog weinig mogelijkheden." zeg je, op slide 38. Ach...ik weet het nog niet. Is een mooie bronnenuitgave of reproductie geen merchandising? En misschien liggen er wel kansen op het gebied van crowd-funding. Als je als instelling je materiaal "los" durft te laten, dus je bronnen zonder al te veel restricties te laten publiceren (ik heb het nu even voor het gemak alleen over bronnen waar geen auteursrecht van derden op ligt), levert je misschien wel een veel grotere doelgroep en veel goodwill op. Misschien kun je van je instelling een merk maken, waar mensen blij van van worden, en dus ruimhartig de "doneer hier" knop op je website weten te vinden. Inspiratie over dit soort modellen kun je opdoen met het boek Free van Chris Anderson, te downloaden via deze link (gratis, uiteraard). Maar ik dwaal nu een beetje af geloof ik... ;-)
Beste Anje,
De betalingsbereidheid ligt nog het hoogst bij de 'professionals': aannemers betalen voor een bouwtekening, uitgevers voor een afbeelding ter publicatie en omroepen voor gebruik van een film- of geluidfragment (en inlichtingendiensten voor informatie zoals bankgeheimen). De gewone consument grijpt minder snel naar de portemonnee. Wellicht liggen onze kansen op inkomsten vooral bij die eerste groep.
RS
Heel interessant verhaal René. Jammer dat ik 't je niet "live" heb horen vertellen (en dat niemand de moeite genomen heeft er een opname van te maken...)
Probleem met de auteursrechten-kwestie vind ik altijd dat we als overheid niet zelf de wet moedwillig mogen overtreden. Hoe zeer anderen dat ook doen, wij maken deel uit van de wet. Zie ook mijn opmerkingen in de discussie over het beschikbaar stellen van bouwvergunningen
Hoi Ingmar,
Uiteraard houden we ons als overheidsinstellingen aan de auteurswet, ook al wordt de wet in de praktijk door allerlei ontwikkelingen ingehaald.
RS