MasterClass Andrew Payne National Archives UK

  • nov 2012
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 33
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven
  • Anneke van Waarden-Koets

Brussel, FaroNet, 30 november 2012

Aanwezig: Anneke van Waarden-Koets, Louisa Balk, Susan Suer, Claartje Rijkers, Petra Robben

Andrew Payne, National Archives UK is onze Master voor vandaag. Het onderwerp is educatie in archieven, i.h.b. (digitale) bronnen. De educatieve website van de NA heeft diverse educatieve prijzen gewonnen sinds 1997. We zijn dus benieuwd!

De MasterClass van Payne bestond uit drie onderdelen.

1. Uiteenzetting over de educatieve visie van The National Archives in UK

2. Opdracht rondom bronnen en slavernij

3. Mysterie Document

In deze blog geef ik een kort verslag van de uiteenzetting.

Andrew Payne vertelt over educatie in the National Archives. Zo worden er 15.000 studenten worden gedoceerd via videoconferencing, er zijn websites die 3.500.000 per jaar worden geraadpleegd en waarvan 1.500.000 downloads. Payne geeft ook trainingen aan docenten. Hij test waar ze hun bronnenmateriaal vandaan halen: vooral van Wikipedia (87 van de 98 studenten). Het probleem van Wikipedia echter is de vraag: 'Waar komen de bronnen vandaan?' Vaak blijken docenten dat niet te weten en Payne's argument is: 'Als docenten in Wikipedia niet eens weten waar de bronnen vandaan komen, hoe moeten de studenten het dan weten?' Daarom zijn bronnen van archieven volgens Payne zo belangrijk.

Zijn advies is: 'Investeer in je toekomstig publiek. Zij die in hun jeugd zijn meegenomen naar musea, bibliotheken en archieven, zullen later gemakkelijker jouw archief bezoeken. Archieven hebben de kracht om studenten aan het denken te zetten. Veel studenten denken dat geschiedenis zich voltrekt in hun tekstboek. Maar geschiedenis is een constructie op basis van bronnen.'

'History is like Lego en not a JigSaw'.

M.a.w.: Constructief i.p.v. statisch. Studenten kunnen de geschiedenis zelf construeren.

Payne vervolgt: 'Investeer in persoonlijk, famielie- of regionale geschiedenis en hoe deze gerelateerd zijn in een bredere historische context. Investeer in i.p.v. illustreer het verleden. Gebruik bronnen voor onderzoek in plaats van plaatjes te gebruiken als illustratie en bovenal: stel vragen!

How did Henry VIII get up in the morning?

Payne over Wereldoorlog II met Index van educatieve bronnen

In bronnen vragen stellen ipv feiten te geven. Key questions.

1. Stel een vraag als Key Question. Baseer deze op unieke bronnen. De bron kan inspiratie geven voor het stellen van vragen.

2. Geef vervolgens aan wat de taak van de student / groep is.

3. Start dan met een Keydocument, bron, geluidsfragment, afbeelding, kaart, brief

4. Vervolgens de studenten laten zoeken in de bronnen. Aanmoedigen om materiaal te gebruiken.

Context is belangrijk. Full documents are essential. Soms worden citaten als bron gebruikt. In een ander lettertype, los van het document waaruit het afkomstig is. Voor de studenten ontbreekt ddan echter e historische context, het uiterlijk van de bron. Je hoeft de bron niet meteen te versimpelen, te transcriberen. Laat studenten leren van het materiaal. Denkproces op gang brengen. Critical Thinking Skills. You just have'to teach how to use skills. Vergeet niet dat historisch onderzoek het doel is. In plaats van ontwikkelen van games. Technologie biedt toegang en betrokkenheid.

National Archives UK beschikt inmiddels over 40 verschillende lessen / onderwerpen op drie niveaus evenals onsite workshops, videoconferenties en een virtual classroom: hierdoor zijn leerlingen enorm betrokken. Tools om met de documenten te werken. Goed om te werken aan analyseren van bronnen.

Wat is een archief en wat kun je doen met de bronnen. Hoe weten we over de geschiedenis? Hoe weet je docent wat de geschiedenis is? Gebaseerd op de bronnen.

'How do we know all about history?'

'Because of the documents!'

Werken met originelen?

Leerlingen onder de 14 jaar werken niet met originele bronnen. 14-plussers leren met originelen te werken.

Personele capaciteit

Payne heeft maar liefst veertien (!) educatoren die materialen ontwikkelen en geschiedenisdocenten die lessen geven. Het heeft tijd nodig om materiaal te ontwikkelen. Vooral het zoeken naar bronnen die belangrijk zijn. Voor docenten is dat een (te) moeilijke opgave.

Tot zover de uiteenzetting. Wellicht vult één van mijn collega's een volgende blog over de twee opdrachten? ;-)

Reacties

4 reacties, meest recent: 2 december 2012
  • Nou Petra, dat moet voor jou heel herkenbaar klinken! Klinkt als een inspirerende bijeenkomst.

    Ben benieuwd naar je feedback volgende week :)

    Verwijderde gebruiker
  • Heel knap gedaan Petra, live bloggen! Ik heb je uitnodiging (in je laatste blogzin) aangenomen ;-)

    Anneke van Waarden-Koets
  • Mooi verslag, Petra! Dank! Leuk om een masterclass van zo'n 'master' te krijgen.

    Veertien educatoren in huis, dat hebben we geen van allen natuurlijk. Maar de geïnspireerde en consequente manier waarop ze bij de NA werken aan educatie, da's een voorbeeld voor velen. Als ik je blog zo lees, dan denk ik ook niet dat jullie heel veel echt 'nieuws' hebben gehoord. Maar dat het vooral enorm enthousiasmerend werkt om zo'n verhaal weer eens te horen van een ander. En vooral om te horen hoe anderen dit succesvol oppakken.

    Uiteindelijk blijft het toch vooral zaak om super doelgericht te werken en er ook echt de middelen voor vrij te maken, afhankelijk van je doelen en de schaal waarop je daaraan werkt; keuzes maken ook. En enthousiasme en doorzettingsvermogen. Heel veel.

    Christian van der Ven
  • Ha Christian, ja keuzes maken! #KVAN # Kiezen ... Afstemmen vraag / aanbod. Daar komt het toch maar steeds op neer. Veertien educatoren lijkt me voor Tilburgse begrippen dan ook teveel ;-)

     

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden