Wachten op de eerste leerlingen die willen teleblikken

  • nov 2007
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 5
  • 35
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Ik stuitte al surfend op de site van Teleblik en werd daar op de homepage getriggered door de aankondiging dat Teleblik 2.0 online is.

Enkel de nieuwsbrief lichtte een tipje van de sluier...

Verder googelen leverde de bijzonder aardige weblog erfgoed2.0 op met een blog over NIBG en Access2.0 maar nog steeds niet een helder beeld van de 2.0 toepassingen van teleblik.

Het promo-filmpje op de site van teleblik geeft denk ik 't meest helder aan wat de mogelijkheden en toepassingen aan van de site.

Ik heb helaas geen teleblikkend neefje of nichtje om mij uit te leggen hoe het nu exact werkt maar zo te zien kan je zelf behoorlijk knutselen aan beeld en geluid.

Een soort didactisch verantwoorde mashup?

Het zette mij vooral aan het denken... Dat het slechts nog even wachten is tot de leerlingen die langskomen op de archieven, deelnemen aan de educatieve programma's, gaan roepen dat ze voor het te maken werkstuk willen teleblikken.

Reacties

5 reacties, meest recent: 18 november 2007
  • Zo... Inderdaad! Nadere bestudering van het aanmelden toont aan dat 't helemaal niet zo eenvoudig is. Als buitenstaander (geen leerling of docent) is 't bijna onmogelijk om er in te komen. Ik ben 't in ieder geval nog niet als crack tegengekomen :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Cracken, maar da's sinds de GPD/SZW ophef misschien ook niet (meer) de juiste manier...

    Verwijderde gebruiker
  • Het aanmelden is inderdaad een weg vol hobbels! Ik had het na het lezen van de uitleg al opgegeven, eerlijk gezegd. Het 2.0-gehalte van Teleblik lijkt me nog wat mager. Ik denk dat ze met die 2.0 eerder hebben gedoeld op het feit dat ze een nieuwe versie van hun website gaan lanceren, dan dat ze verwijzen naar web 2.0-dingetjes daarin. Het zelf met beelden kunnen knutselen en zo past daar overigens wel helemaal in, evenals het misschien op termijn kunnen taggen en reviewen. Ook archieven zullen in de toekomst dit soort knutselpagina's aanbieden ("mijn archief") om daarin plaatjes, verhaaltjes en zo te combineren tot iets nieuws, wat weer gepresenteerd kan worden op de site. Tenminste, dat neem ik aan. Maar laten we vooral de aanmeldprocedure dan wat eenvoudig houden.. ;-) Zo vind ik de Flickr-pagina van de Kortrijkse bieb wel interessant (http://www.flickr.com/photos/bibliotheekkortrijk/). Ze hebben daarin onder andere kaarten gezet, waar dus zonder beperkingen leuke dingen mee te doen zijn. Misschien zouden archieven/bibliotheken ook gebruik kunnen maken van dit soort tools? Terwijl ik dit typ, komt een collega binnenwandelen, die ik de link over Kortrijk ook had doorgemaild. Al babbelende bedacht ik me ineens dat het BHIC met YouTube ook ontzettend geholpen zou zijn.. Hmm.. Ik zal er binnenkort eens een stukkie op m'n blog aan wagen.. :-)

    Christian van der Ven
  • Ik wil soms ook wat te snel 2.0 dingentjes in van alles en nog wat zien :(... Het knippen, plakken, mash-uppen etc. vind ik wat dat betreft ook uitermate boeiend. Ik moet dan altijd heel erg denken aan de inmiddels beeindigde proef van de BBC met hun Creative Archives. Daar kon je BBC beeldmateriaal downloaden, er mee 'rotzooien' wat je wilde en vervolgens weer uploaden om anderen er kennis mee te laten maken. http://creativearchive.bbc.co.uk/news/archives/2006/10/lord_puttnam_ad.html Wat 'n onwijs tof idee van Kortrijk. In ieder geval is het potentiele bereik ervan enorm! Wat zijn je ideeen met youtube? Eigen materiaal erop zetten of juist Youtube gebruiken om extern materiaal (geembed) te integreren in je site of een combi van beiden? Tim

    Verwijderde gebruiker
  • Inmiddels heb ik m'n blog met dat berichtje verrijkt. In beginsel denk ik dat ik YouTube vooral zou willen inzetten om eigen, oude filmpjes onder de aandacht van de massa te krijgen. Het laten uploaden van eigen materiaal door mensen, zoals dat in Australië en Kortrijk wordt gedaan via Flickr, is volgens mij met video's (tenminste, als het over oude films gaat) een stuk lastiger. Iedereen kan oude foto's scannen.. maar het digitaliseren van 8mm-films en zo.. da's weer andere koek! Maar wie weet!?

    Christian van der Ven

Trefwoorden