Concept hulpmiddel Beschikkingen openbaar maken: integraal of als overzicht?
Hartelijk dank voor alle reacties op het hulpmiddel voor Beschikkingen! We hebben de reacties die we v...
Hartelijk dank voor alle reacties op de Uitzonderhulp Beschikkingen!
We hebben de reacties die we via deze KIA-groep hebben ontvangen in een overzicht gezet en daarbij steeds aangegeven wat we met elke reactie hebben gedaan. Of, als het om een vraag ging, deze van een antwoord voorzien. Hieronder hebben we het overzicht en een nieuwe versie van de uitzonderhulp beschikkingen geplaatst. Dit is nog geen vastgestelde versie, maar een laatste conceptversie die ter vaststelling wordt voorgelegd. De vastgestelde versie plaatsen we op open-overheid.nl. Zodra deze beschikbaar is, plaatsen we een link in deze groep.
Origineel bericht:
De Woo geeft 21 uitzonderingen van soorten beschikkingen die niet actief openbaar hoeven te worden gemaakt. Om te checken welke beschikkingen hieronder vallen is de Uitzonderhulp Beschikkingen ontwikkeld. De tekst is geschreven op basis van de Bijlage bij de concept-werkdefinitie van Beschikkingen. Dit betreft een conceptversie, waar we graag feedback op ontvangen. In deze conceptversie ontbreken nog een aantal voorbeelden.
20240619_Uitzonderhulp_Beschikkingen_versie 0.9.pdf
Vragen:
Is de Uitzonderhulp (1) begrijpelijk, (2) duidelijk en (3) bruikbaar binnen de eigen organisatie? Welke inhoud of interactief element zou je nog graag aangepast of nader toegelicht zien?
We ontvangen graag extra voorbeelden die bij specifieke uitzonderingen kunnen helpen vaststellen of een beschikking wel of niet openbaar gemaakt moet worden. Dus graag zowel positieve als negatieve voorbeelden per specifieke uitzondering.
Reacties
Reactie namens gemeente Almere:
Algemeen: de Uitzonderhulp is begrijpelijk, duidelijk en op zich bruikbaar. Al had een enkeling het liever andersom gezien, dat wil zeggen: de Uitzonderhulp als tabel (liever nog: beslisboom) en het Hulpmiddel ‘beschikkingen integraal of in een overzicht’ als keuzehulp. De Uitzonderhulp wordt ervaren als een wat omslachtige manier (hoe leuk ook, visueel) van het weergeven van een paar beslismomenten en een lijstje met uitzonderingen. Het document leidt tot veel te veel geklik, en dus te langzaam. Liever gewoon 1 A4-tje met een beslisboom die in 1 oogopslag te overzien is en je snel kan langslopen – en die kun je net zo goed visueel aantrekkelijk maken.
Blz 7: Niet-juridische definitie
Onder ‘Niet juridische definitie’ wordt een uitleg gegeven en afgesloten met de vraag ‘Heb je inderdaad te maken met een beschikking?’. Vervolgens kan alleen op ‘Ja’ geklikt worden. Je zou hier ook een ‘nee’ verwachten, die doorverwijst naar een pagina met de tekst ‘dan is deze keuzetool niet van toepassing’ o.i.d. Of de afsluitende vraag vervangen door: ‘Wil je de keuzehulp starten, klik dan hier’.
Blz 12: Alle uitzonderingen
Handige categorisering van de waslijst aan uitzonderingen uit de wettekst.
Onder ‘Uitzonderingen’ staat ‘klik op de vakken om de specifieke uitzonderingen te checken’. Als je vervolgens op een uitzondering klikt, krijg je een lijstje. Naast het lijstje staat bij elke uitzondering een knop ‘Ja’. Gevoelsmatig moet je daarop klikken om de verdere toelichting te lezen. Maar dan kom je direct bij het eindoordeel, en kun je niet terug naar de lijst met uitzonderingen. De toelichting vind je als je in het lijstje klikt op de blauwe tekst of op het plusje links, maar die is niet bij elke uitzondering beschikbaar en dat voelt voor sommigen niet intuïtief. Voor de compleetheid zou bij het oordeel een knop ‘Terug’ kunnen worden geplaatst, al is dat misschien vanuit andere routes dan weer lastig?
Blz 20: Toelichting rechtspersonen
‘Rechtspersonen zijn organisaties (die een juridische eenheid vormen), zoals stichtingen of bedrijven. Bijvoorbeeld een boerenbedrijf, een onderwijsinstelling, een hulporganisatie.'
Bedrijven zijn er in diverse verschijningsvormen/rechtsvormen. Om het onderscheid met vof's, maatschappen en eenmanszaken (geen rechtspersonen) te verduidelijken, na ‘bedrijven’ de zin aanvullen met: (vereniging, coöperatie, NV of BV).
Blz 29: getoond voorbeeld bestraffende sanctie
‘Het intrekken van een vergunning kan een strafsanctie zijn, indien de vergunning wordt ingetrokken met als doel het straffen van de vergunninghouder.’ Deze iets op een cirkelredenering lijkende zin behoeft voor niet-juristen misschien wat toelichting?
Bijvoorbeeld: een horecavergunning wordt ingetrokken vanwege crimineel gedrag/wangedrag van de exploitant/vergunninghouder.
Blz 31: toelichting bij ‘Gaat de beschikking in de kern over bijzondere persoonsgegevens, strafrechtelijke persoonsgegevens of nationale identificatienummers?’
Tweede volzin van de toelichting aanvullen met ‘Uitvoeringswet’. In art 3.3 lid 2 onderdeel k sub 10 Woo wordt namelijk niet naar de AVG maar naar art 22 lid 1, art 31 en art 46 van de Uitvoeringswet AVG verwezen.
Blz 49: subsidies aan rechtspersonen? Ja > toelichting op de uitzondering
‘Betreft het subsidies voor preventieve maatregelen ter voorkoming van overvallen op bedrijfsruimten, of voor beveiliging van religieuze of maatschappelijke instellingen?’
Zoals het er nu staat lijkt het een limitatieve opsomming. Uit de toelichting bij de bron (art 3.3 lid 2 onderdeel k sub 18 Woo) is echter niet af te leiden dat het limitatief bedoeld is.
Tekstsuggestie: Betreft het subsidies voor beveiligingsmaatregelen, zoals preventieve maatregelen ter voorkoming van .... (etc)
De tekst zou het trouwens ook heel goed doen op blz 23 als toelichting op Veiligheid en Justitie, tweede blokje ‘gaat het om beveiligingsmaatregelen?’.