Een convenant, wat is dat eigenlijk?
Is een serie afspraken tussen bestuursorganen altijd een convenant? En hoe zit het met de openbaarma...
Momenteel is de werkgroep Beschikkingen, onder leiding van RDDI en BZK Programma Open Overheid, bezig met het uitwerken van deze Woo-informatiecategorie. Dit is een zeer uitgebreide en complexe categorie. Daarom vragen we iedereen om alvast mee te denken.
Er zijn veel verschillende soorten beschikkingen, die in praktijk niet altijd ‘beschikking’ genoemd worden. Bovendien geeft de wet alleen een opsomming van beschikkingen die uitgezonderd zijn van openbaarmaking, terwijl bij overheidsorganisaties de vraag leeft wat er wél openbaar gemaakt moet worden.
Vanuit de werkgroep willen we organisaties helpen bij het beantwoorden van deze vraag. Gezien de omvang en diversiteit van de categorie kunnen we geen uitputtend overzicht van alle soorten beschikkingen opstellen. Wel willen we duidelijkheid bieden bij veel voorkomende twijfelgevallen en rond de uitzonderingen. Daarom vragen we iedereen om alvast mee te denken over deze categorie. Deze input nemen wij als werkgroep mee in de verdere uitwerking.
Welke uitzonderingen zijn onduidelijk voor jouw organisatie? Waar loop je tegenaan bij deze uitzonderingen?
Zijn er binnen jouw organisatie beschikkingen die mogelijk openbaar moeten worden gemaakt onder de Woo, maar waar je over twijfelt of waar je problemen in voorziet?
Plaats je reactie hieronder. Doe je dat vóór 27 november, dan kunnen we je input nog meenemen in de volgende bijeenkomst.
De tekst in de Woo is als volgt:
Artikel 3.3, 2k Woo:
Beschikkingen, met uitzondering van beschikkingen 1. inzake de uitvoering van regels inzake belastingen, heffingen, leges en vergelijkbare betalingsverplichtingen; 2. inzake sociale verzekeringen, sociale voorzieningen en zorg; 3. inzake financiële bijstand, rechtsbijstand, schuldhulpverlening, toeslagen of studiefinanciering; 4. van een officier van justitie; 5. houdende de oplegging van een bestuurlijke bestraffende sanctie; 6. houdende de oplegging van een bestuurlijke herstelsanctie die geen betrekking heeft op het omgevingsrecht, het milieurecht of anderszins betrekking heeft op emissies in het milieu; 7. betreffende de rechtspositie van een ambtenaar, een buitengewoon opsporingsambtenaar, een politieke ambtsdrager of een dienstplichtige; 8. inzake de uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap, de Paspoortwet, de Vreemdelingenwet 2000 en het toezicht op de naleving en de uitvoering van Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) (PbEU, L77) en Verordening (EG) nr. 810/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot vaststelling van een gemeenschappelijke visumcode (Visumcode) (PbEU L243); 9. inzake “slots” als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van „slots" op communautaire luchthavens (Pb EG L14); 10. die betrekking hebben op persoonsgegevens als bedoeld in artikel 22, eerste lid, artikel 31 of artikel 46 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming; 11. inzake de geslachtsnaam, familierechtelijke betrekkingen of het ouderlijk gezag; 12. inzake een wettelijk voorgeschreven onderzoek naar aan een natuurlijke persoon of een rechtspersoon klevende bezwaren; 13. inzake de registratie in een openbaar register; 14. inzake een individuele leerling, deelnemer of student in het onderwijs en de educatie; 15. inzake het aangaan of beëindigen van een arbeidsovereenkomst; 16. ter verlening of vaststelling van subsidie aan natuurlijke personen; 17. inzake tegemoetkoming in schade en nadeelcompensatie; 18. inzake getroffen of te treffen beveiligingsmaatregelen; 19. inzake het bezit en gebruik van vuurwapens; 20. waarbij geen belangen van derden kunnen zijn betrokken en die niet de verlening of vaststelling van subsidies betreffen; 21. houdende de afwijzing van een gevraagde beschikking;
De memorie van toelichting geeft uitleg over deze 21 uitzonderingen. Beschikkingen volgens de Awb artikel 3.1: Een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan. |
Reacties
Goedemiddag! Bij ons in de organisatie kwam de volgende vraag naar boven inzake "13. inzake de registratie in een openbaar register".
Wat is een openbaar register? Is een register ook openbaar als je bijvoorbeeld met een aantal gegevens kan controleren of een persoon in dit register staat (je moet dan informatie invoeren om informatie te krijgen)?
Een vraag, er komt geen overzicht met type beschikkingen lees ik, hoewel ik wel heb geïnventariseerd vanuit de meldingen welke beschikkingen er zijn.
Daarnaast kunnen er vanuit de legesverordeningen allerlei beschikkingen worden afgeleid.
Wel heb ik een vraag juist naar aanleiding daarvan. Welke beschikkingen zijn er al te verwachten met de invoering van de omgevingswet vanaf 1-1-2024? Wellicht dat daar wel een ruw overzicht van is te geven. Ik ben daar ook achteraan alleen bij de begroting 2024 waar dat normaal wordt vastgesteld was het in Almelo vooralsnog open gelaten.
@corriedrscmsteenberg
Bedankt voor deze vraag. We hebben gevraagd in de werkgroep Beschikkingen of een van de deelnemers wellicht al over een ruw overzicht van de omgevingswet beschikt. Dit bleek niet het geval, maar omdat dit voor meer organisaties relevant zou kunnen zijn, nemen we het wel mee in de inventarisatie. We komen hier nog op terug.
Eén van de werkgroepleden gaf verder als tip om voor meer informatie over de Omgevingswet en omgevingsvergunningen te kijken op de site van het Informatiepunt Leefomgeving: Home | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) . We hopen dat dat helpt!
@maitevandongen
Goede vraag, bedankt! We hebben dit gecheckt in de memorie van toelichting en besproken in de werkgroep Beschikkingen. Bij deze uitzondering gaat het om registratie in een register dat voor iedereen toegankelijk is, ongeacht of je informatie in moet voeren om informatie uit het register te krijgen. Als iedereen het register zelf in kan zien, heeft het weinig toegevoegde waarde om beschikkingen over opname in dat register openbaar te maken. Terwijl het openbaar maken van die beschikkingen wel tijd en moeite zou kosten.