Deel het: ervaring met #opendata

  • dec 2014
  • Bob Coret
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 37
Bob Coret
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Er zijn al diverse archiefinstellingen die ervaring hebben opgedaan met het beschikbaar stellen van een kleine of zelfs gehele collectie als open data. Er zijn op dit moment echter meer archiefinstellingen die hun data nog niet voor hergebruik beschikbaar stellen.

In mijn gesprekken met archiefinstellingen als adviseur probeer ik altijd de "starters" en "twijfelaars" te verwijzen naar de archiefinstellingen die al enige ervaring op dit vlak hebben. Om dit proces te stroomlijnen wil ik archieven die ervaring hebben met open data vragen hun ervaring hier op Archief 2.0 te delen!

Ik denk dan in ieder geval aan Archief Eemland, Erfgoed Leiden, Gemeentearchief Ede, Gemeentearchief Enschede, Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Gemeentearchief Tholen, Gemeentearchief Zaanstad, Groene Hart Archieven, Nationaal Archief, Regionaal Archief Nijmegen en Regionaal Archief Tilburg. Maar wellicht mis ik er nu enkele...

Ik denk dat antwoorden op de volgende vragen archiefinstellingen kunnen helpen:

  • Wat raden jullie archiefinstellingen aan die met open data willen beginnen?

  • Welk argument heeft de doorslag gegeven bij management/directie/bestuur om open data te bieden?

  • Hoe is open data verwerkt in jullie informatiebeleidsplan? Of moet dit nog gebeuren?

  • Welke collectie(s) stellen jullie nu beschikbaar als open data, en waarom deze?

  • Wat waren de moeilijkste stappen in het open stellen en hoe hebben jullie dit aangepakt?

  • Wat heeft open data jullie gekost en opgeleverd?

mvg,

Bob Coret

Reacties

één reactie, 9 december 2014
  • Het uitgangspunt bij het gemeentearchief Tholen is dat we ons cultureel erfgoed beschikbaar willen stellen zonder belemmeringen. Al de informatie die we nu via onze website ter beschikking stellen krijgt daarmee ook de classificatie 'open data'. Middels Openarchieven komt onze data en daarmee onze website onder de aandacht van een groter publiek. We weten dus, als kleine archiefdienst, meer mensen te bereiken. Vooral bezoekers die nooit bewust naar de website van ons archief op zoek zouden zijn geweest, vinden nu spontaan Thoolse informatie en komen wel. Dat levert zelfs weer extra studiezaalbezoek op.  

    Het voordeel van een drukker bezochte website is dat je ook meer recht van spreken hebt binnen de gemeentelijke organisatie. Voor het beschikbaar stellen van info hebben wij de stelregel dat het gratis moet zijn. Vaak kost het genereren van geld bij kleinere diensten veel meer dan dat het oplevert. De tijd die erin gaat zitten is dan beter te besteden door die in te zetten bij de digitaliseringsprocessen. Deze processen leveren uiteindelijk de grootste besparingen op. Digitalisering van bouwvergunningen levert ons een besparing op van 500 uur per jaar. Reken uit, je winst! Deze gegevens hebben we overigens nog niet op de website gepubliceerd.

    Beschikbaar stellen van data voor 'openarchieven' of welk medium dan ook kost weinig tijd en geen geld. Data is eenvoudig te genereren uit reeds gebruikte archiefbeheerssystemen.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden