Waar blijven de digitale archivarissen?

  • feb 2014
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 34
Christian van der Ven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Digitale studiezalen, virtuele onderzoeksruimten, online historische werkplaatsen en onder vele andere namen... Hoe dan ook is er al veel onderzoek naar gedaan, zijn er scripties geschreven, adviesrapporten op- en beleidsplannen vastgesteld. Maar waar blijven de digitale archivarissen?

In al die tijd is de 'digitale archivaris' op papier namelijk wel steeds vaker in beeld gekomen. Maar in de praktijk bestaan onze digitale studiezalen toch vooral uit toegangen en scans. Veel 'functionaliteit' die we gewend zijn vanuit de fysieke praktijk blijft online dus nog achterwege, zoals bijvoorbeeld de hulp die een archivaris kan bieden.

Een aantal archiefdiensten heeft de 'digitale archivaris' vrij letterlijk een plek gegeven op de website, namelijk achter een chatknop. Zo is sinds deze week ook het RHC Vecht en Venen gaan chatten, het NA, RA Tilburg en BHIC waren daarmee al langer aan de gang. In het verre verleden heeft het RA Nijmegen bovendien al een 'digitale archivaris' vorm proberen te geven als archiefwizard.

Waar blijven de digitale archivarissen in onze digitale studiezalen? Welke ideeën leven er bij andere archiefdiensten over het vormgeven van deze functie? Welke plannen zijn er in de maak? Of niet? Daar ben ik erg benieuwd naar. Want volgens mij ligt er nog een wereld aan mogelijkheden voor ons open. En kunnen we hier elkaar inspireren en van elkaars ervaringen leren.

Reacties

2 reacties, meest recent: 13 februari 2014
  • Stand van zaken in Groningen: :-)

    U kunt de Groninger Archieven bellen wanneer u een vraag wilt stellen maar u kunt ook het (digitale) contactformulier gebruiken. Binnen twee werkdagen ontvangt u dan van ons een reactie.

    Verwijderde gebruiker
  • @Henk: Lekker voorbereid op de 24-uurseconomie. ;-)

    Serieus: uit de landelijke resultaten van de Kwaliteitsmonitor 2013 bleek een grote behoefte aan hulp buiten openingstijden. En naast e-mail vond ik daarbij de vraag naar live chat opvallend hoog.

    Christian van der Ven

Trefwoorden