We-Think
Heb net een filmpje toegevoegd over "We-Think: the power of Mass Creativity". Afgelopen vrijdag stond ...
Heeft iemand van jullie in beeld wat voor klanttypen er voor het archief komen ? Of weet iemand waar daar meer over te vinden is ? Ik bedoel dat een klanttype in het KCC voor een snelproduct zoals een paspoort/rijbewijs etc een andere klanttype is dan een archiefbezoeker welke in de studiezaal onderzoek doet.
Reacties
Het SCP heeft hier in 2006 een onderzoek naar gedaan, wellicht heb je daar wat aan:
http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2006/Snuffelen_en_graven
Hoe specifiek wil je ze hebben, Erik? En gaat het dan puur over studiezaalbezoek of neem je online types mee?
De hoofdreden van dit verzoek is dat we op dit moment staan voor de bouw van een nieuwe archiefbewaarplaats en archiefruimte. In deze tijd wordt dan ook gelijk gekeken naar een e-depot en wat digitalisering van archiefdelen kan betekenen om minder strekkende meters te moeten bouwen. Hiervoor is een projectgroep opgericht welke eind mei een bestuursopdracht aan het college van B&W moet voorleggen.
De projectleider (niet zijnde een DIV-er of ICT-er) schemt nogal met de digitalisering en dat de klanten vanuit thuis alles willen inzien, dat zij het snel willen hebben en dat het zoveel meters zou schelen etc etc. Naar mijn ervaring is een klant die voor archiefonderzoek komt (we ontvangen circa 5-8 klanten per week voor uiteenlopend archiefonderzoek zoals inzage bouwvergunningen, genealogie en studie naar 16e eeuws werk) gedegen de tijd neemt. Daarbij speelt persoonlijk contact en hulp van onze kant een grote rol. We zijn daarbij in de gelukkige omstandigheid dat we vrij veel beschrijvende inventarissen hebben zodat eht onderzoek makkelijker verloopt. Voor die delen waar we enkel nog een dossierinventaris van hebben (of enkel een Excel of Word-bestand) is onze hulp nodig.
Vanuit die gedachte ben ik nu op zoek naar de klanttypen
@ Joost, Heb net naar jouw link gekeken. Lijkt me een leuke scriptie, maar jammer dat je daar 18 euro voor moet betalen.
Aan de rechterkant vind je gratis de link naar de pdf-versie van het SCP-rapport Erik van Hengel zei:
@ Joost, Heb net naar jouw link gekeken. Lijkt me een leuke scriptie, maar jammer dat je daar 18 euro voor moet betalen.
Merci, heb hem binngehaald !
Erik,
je projectleider heeft volkomen gelijk.
Dat is wat veel klanten (zeker als ze onbekend zijn met archieven) verwachten.
Via internet digitaal direct in te zien.
Helaas is het nog lang niet zover.
Veel archiefdiensten zijn al blij als hun toegangen (inventarissen) online staan.
Het gaat nog miljoenen kosten om zelfs de meest gevraagde bronnen digitaal te maken.
Scanning op verzoek biedt hiervoor een mogelijkheid. De digitale bezoeker zoekt en vraagt om scanning van wat er is gevonden. Maar daar zit nog heel wat logistiek achter.
Groet
Cees
Erik,
Heb je deze discussie ook gevolgd? Daarin valt meer te lezen over de consequenties van digitaliseren en de service aan de klant.
Ik proef aan jouw tekst dat de projectleider denkt aan substitutie van gedigitaliseerd archiefmateriaal. Klopt dat? Zo eenvoudig is dat namelijk niet. Het op afstand zetten van gedigitaliseerde archiefbronnen is weer wel een optie. Kortom, er is geen zwart-wit oplossing helaas! ;)
Hoi Cees,
Inderdaad onze projectleider denkt dat ALLE archiefklanten dat willen. Echter dat ben ik met hem en jou dus niet eens. Wanneer wij hier archiefbezoek ontvangen merken wij hoe blij ze zijn om originele stukken kunnen zien en raadplegen. We merken ook dat ze daar veel tijd voor af willen doen. Deze klant is een ander klanttype dan de klanten die inderdaad vanuit thuis alle informatie digitaal willen hebben.
Als ik kijk naar de stukken van een oud archief van 1600-1800, stel het is een resolutieboek van 400 pagina's, is scanning on demand technisch mogelijk, financieel ongeveer onbetaalbaar en uit het oogpunt van de klant totaal onwenselijk. We laten toch een klant die zo'n boek wil inzien toch niet uren (of zelfs dagen !) wachten totdat dat beok pagina voor pagina in een fotografie-opstelling is gedigitaliseerd ? We praten toch immers over archieven die goed, geordend en toegankelijk moeten zijn ????
Snap dat bovenstaande geen dagelijkse kost is maar zoals aangegeven wordt gaat dit over miljoenen euro's waarbij substitutie van eeuwig te bewaren stukken voor 1851 niet eens mag ! Zelfs van de eeuwig te bewaren stukken uit de periode van 1851 tot aan nu zijn er vele geluiden die twijfelen of substitutie daarvan wel mag. Maar goed ik dwaal langzaam aan af merk ik zelf :)
Om terug te komen op de reden van mijn vraag: we moeten hier een nieuwe archiefbewaarplaats bouwen met archiefruimte en zijn aan het onderzoeken of het aantal strekkende meters MINDER kan door digitalisering (substitutie).
@ Luud, heb de discussie en alle andere links gelezen. Kom daarin tegen dat de er een verschiedenheid is qua meningen waarbij de rode draad wel is dat de dienstverlening op een hoog peil moet staan !
Hallo Erik,
Ik krijg de indruk dat je je idee over wat "de" archiefbezoekers zouden willen, grotendeels baseert op wat de huidige bezoekers van het gemeentearchief van Sluis moeten doen.
Als ik het goed zie, staat er nu namelijk geen enkele informatie over de Sluise archieven online: geen inventarissen of indexen en al helemaal geen (gedigitaliseerde) archieven. De bezoekers hebben dus geen keuze en moeten als ze ook maar iets willen onderzoeken naar jullie studiezaal komen. En dat ze daar dan veel tijd aan (willen) besteden is logisch: ze hebben hun onderzoek thuis nauwelijks voor kunnen bereiden.
Wat dat wachten betreft: als ik dat resolutieboek zou willen inzien, zou ik best bereid zijn om daar een week op te wachten en misschien wil ik er zelfs wel iets voor betalen. Want dan kan ik thuis en op mijn eigen tempo en wanneer ik dat zelf wil er aan werken. Het alternatief is namelijk dat ik vanuit Zuid-Limburg helemaal naar Zeeland moet rijden en het boek alleen in kantoortijden kan lezen.
Mij lijkt dat in dit geval het aanbod van digitale of gedigitaliseerde archiefstukken, zeker vraag naar deze archiefstukken creëert.
Hoi Erik,
het was van mij uit sarcastisch bedoelt. Je projectleider gelijk te geven. Als je inderdaad maar van een digitale kant bekijkt heeft je projectleider " gelijk".
Maar zoals ik schreef en jij ook aangaf er is nog te weinig digitaal beschikbaar om dit te mogelijk te maken. De kosten daarvan liggen erg hoog en is gezien de raadpleeg frequentie zo laag dat het goedkoper is om het origineel te bewaren. Digitale opslag is niet goedkoper het heft alleen meer mogelijkheden. Als substitutie het streven is dan zijn series vergunningen (bouwverg. hinderwetverg. etc.) wel goede mogelijkheden. Meestal goed geordend, vaak raadplegen en bijna altijd de behoefte aan een kopie. Levert ook lekker ruimte op.
Maar ook zonder substitutie is er ruimte te winnen met digitale raadpleeg kopieën doordat je de studiezaal kleiner kan maken. (DTB’s, bevolkingsregister e.d.) dan kan je studiezaal kleiner worden.
Succes
Cees
@Erik: Nog een late duit in het zakje, eigenlijk vooral omdat ik de laatste tijd vaak de vraag krijg te 'adviseren' over hoe digitalisering en digitale dienstverlening kunnen dienen om zogezegd het effect van bezuinigingen te neutraliseren. Als het archief maar digitaal is, heb je minder depot nodig en ook minder medewerkers, want klanten kunnen dan zichzelf redden. Zoiets.
Over dat depot is al voldoende gezegd, als het gaat om substitutie. Da's een ander verhaal. Digitalisering kan er, zoals Luud zegt, wel voor zorgen dat je meer archieven 'op afstand' kunt bewaren, op plekken waar de vierkante meters minder duur zijn om een depot te bouwen. Daar zijn verschillende voorbeelden van.
Verder maakt digitalisering vooral dat je publieksbereik enorm wordt vergroot. Je zult merken dat heel veel mensen inderdaad niet meer naar je studiezaal (hoeven) komen, alhoewel een aantal dat zal (moeten) blijven doen. Tegelijkertijd boor je ook een nieuw publiek aan, van onderzoekers die stukken willen inzien die ze 'vroeger' nooit zouden hebben gevonden, maar door de digitalisering van (in eerste instantie) toegangen nu wel. Prachtig! Veel archieven merken dat de aanvraagcijfers voor archiefstukken jaar na jaar stijgen. En bovendien dat het aantal vragen stijgt, het aantal foutmeldingen bij gegevens in de toegangen, het aantal verzoeken om kopietjes/scans en zo meer.
Kijk ik voor het gemak naar de ervaringen van het BHIC naar aanleiding van digitalisering en digitale dienstverlening, dan kan ik die kort door de bocht samenvatten met: méér werk, maar relatief nóg veel meer publieksbereik. En waar mínder werk is gaan zitten in de traditionele studiezaaldienstverlening, wordt dat ruimschoots 'goedgemaakt' door het méér werk in de nieuwe vormen van dienstverlening op afstand.
Tot slot, de bewering van jullie projectleider dat klanten alles van huis uit willen inzien, is wel te nuanceren. De laatste tijd zijn er wat discussies hierover geweest, en het lijkt erop dat betere (nadere) toegankelijkheid nóg belangrijker wordt gevonden dan scanning. Bovendien is die toegankelijkheid min of meer voorwaarde voor zinvolle scanning, om te voorkomen dat er miljoenen scans online komen die vervolgens nagenoeg ontoegankelijk zijn.
Ben benieuwd naar hoe het bij jullie verdergaat.
Wij zijn ondertussen verder gegaan :) samenwerking in de regio bleek niet mogelijk, we hebben onze eigen nieuwe archiefbewaarplaats gebouwd. Het is een vierkante betonnen bak geworden van ruim 6 meter hoog, binnenin staat een dubbeldekse, electrische archiefopstelling van 6 meter hoog en 7 meter lang. Heel erg fraaie apparatuur !
Daarbij is een studiezaaltje en een werkplek ingericht, alles in industriële stijl. Voor een foto van de buitenkant zie bijgaand bestand. Tot zover de technische kant.
Daarnaast wordt zeer hard gewerkt aan het digitaal beschikbaar stellen van (bijna) alle mogelijke ingangen. We hebben (tijdelijk) een universitair geschoolde medewerker in dienst die zich hiervoor inzet. Gekeken wordt naar publicaties op internet, aanschaf van een collectiebeheerssysteem etc. Ik volg dit alles op afstand omdat mijn rol binnen het DIV-team zich niet op dat deel van de DIV-taken richt. Vind het wel interessant om te melden. Drijfveer is om de klanten beter te kunnen bedienen op zowel traditionele als moderne.wijze We doen wat binnen onze macht ligt. We lopen dan, net als jullie vast ook, tegen een aantal zaken aan zoals de technische, financiële, functionele mogelijkheden en de (on)wil.
Als met al zijn we zeer trots op hetgeen we nu bereikt hebben, nu hard werken aan de toekomst !
Ziet er strak uit, Erik! Uniek om in deze tijden van schaalvergroting nog een nieuw archiefdienstje te beginnen. Succes met de verdere opzet! (En kijk ook even of de ArchiefWiki bijgewerkt moet worden: http://archiefwiki.org/wiki/Categorie:Zeeland)