Doemscenario of (virtuele) werkelijkheid: gaan de studiezalen van Nederlandse archieven dicht?
Er bestaan in toenemende mate grote zorgen over de openbare toegankelijkheid van Nederlandse archiefin...
Beste (toekomstige) collega's,
In het kader van mijn afstuderen wil ik de volgende vraag op tafel gooien: “Hoe ver moeten archiefinstellingen gaan met het bewaren van kwetsbaar archiefmateriaal na digitalisering?” Ik richt mij voornamelijk op archiefmateriaal wat te maken heeft met autonoom verval; is het alle moeite waard om deze dan nog te bewaren? Wat zijn de voor- en tegenargumenten van het vernietigen van gedigitaliseerd materiaal wat met autonoom verval te maken heeft?Ik doe onderzoek naar deze vraagstelling door middel van gesprekken met archivarissen, maar vraag ook de mening van de gebruikers van archieven in studiezalen door middel van een enquête. Deze resultaten wil ik vergelijken met elkaar, en op deze manier een overzicht van de overwegingen geven.Graag hoor ik uw mening en argumenten!
Reacties
Dag Lisa,
In Deventer bij het SAB digitaliseren we veel oud materiaal. "Weggooien" is daarbij nog niet aan de orde.
Dit heeft te denk te maken met de onzekerheid van de lange houdbaarheid van digitaal materiaal.
SAb heeft wel een aardige foto gemaakt van "verval" bij deze.
Beste Henk Sligman, De betreffende stukken die te maken hebben met autonoom verval worden dus gedigitaliseerd, wat is hier de voornaamste reden of wat zijn de motieven voor digitaliseren van deze kwetsbare stukken in het SAB? Met vriendelijke groet,
Lisa Cavero Cuenca henk sligman zei:
Dag Lisa,
In Deventer bij het SAB digitaliseren we veel oud materiaal. "Weggooien" is daarbij nog niet aan de orde.
Dit heeft te denk te maken met de onzekerheid van de lange houdbaarheid van digitaal materiaal.
SAb heeft wel een aardige foto gemaakt van "verval" bij deze.
In het conserveringsbeleid praten we dan over preventief conserveren met unieke mogelijkheid van breed digitaal publiceren
Hoi Lisa,
Geen inhoudelijk antwoord, alleen een link die misschien interessant voor je is:
http://www.metamorfoze.nl/programma
Ik ben overigens niet verbonden aan metamorfoze.
Groeten, Annemieke
Dus in eerste instantie het onttrekken van het gebruik van de stukken door digitaliseren. En deze digitale kopiën zijn mooi meegenomen voor het grotere aanbod aan het publiek als ik het goed begrijp. henk sligman zei:
In het conserveringsbeleid praten we dan over preventief conserveren met unieke mogelijkheid van breed digitaal publiceren
Beste Annemieke,
Bedankt voor de tip, Metamorfoze gebruik ik al als uitgangspunt voor het onderzoek en ben ik al uitgebreid aan het uitpluizen. Toch bedankt voor de reactie! Annemieke de Boer zei:
Hoi Lisa,
Geen inhoudelijk antwoord, alleen een link die misschien interessant voor je is:
http://www.metamorfoze.nl/programma
Ik ben overigens niet verbonden aan metamorfoze.
Groeten, Annemieke
Beste Lisa,
Wat een mooi onderwerp voor een afstudeeronderzoek! Op het NIOD organiseren we volgende week een discussieforum over dit onderwerp. Misschien interessant: http://www.niod.knaw.nl/nl/activiteiten/oud-papier-papieren-verleden-%E2%80%93-digitale-geschiedenis
Veel succes met de scriptie en hartelijke groeten,
Petra
Beste Lia,
Kijk je ook naar de handboeken voor wettelijke vervanging van archiefbescheiden? In deze handboeken vind je overwegingen en voorwaarden voor vervangende digitalisering, die ook van toepassing kunnen zijn op je vraagstelling.
Zie ook:
Vervanging Nationaal Archief
Vervanging LOPAI
Hoi Lisa,
Deze vraag speelt bij onze gemeente Sluis nu ook vanwege de beoogde bouw van een nieuwe archiefbewaarplaats. Hierbij kwam de vraag naar voren hoeveel strekkende meter moet worden gebouwd en of digitalisering van (delen van) de archieven hierin iets betekent.
Deze vraag neemt onze archivaris mee binnen een Zeeuws Archivarissen overleg. Zal hem vragen om de uitkomst van deze vraag terug te spelen aan mij zodat ik dat hier kan plaatsen.
Gr, Erik
Bedankt voor de tips! Chido Houbraken zei:
Beste Lia,
Kijk je ook naar de handboeken voor wettelijke vervanging van archiefbescheiden? In deze handboeken vind je overwegingen en voorwaarden voor vervangende digitalisering, die ook van toepassing kunnen zijn op je vraagstelling.
Zie ook:
Vervanging Nationaal Archief
Vervanging LOPAI
Beste Erik van Hengel,
Graag zie ik de uitkomst hier op toe! Bedankt! Erik van Hengel zei:
Hoi Lisa,
Deze vraag speelt bij onze gemeente Sluis nu ook vanwege de beoogde bouw van een nieuwe archiefbewaarplaats. Hierbij kwam de vraag naar voren hoeveel strekkende meter moet worden gebouwd en of digitalisering van (delen van) de archieven hierin iets betekent.
Deze vraag neemt onze archivaris mee binnen een Zeeuws Archivarissen overleg. Zal hem vragen om de uitkomst van deze vraag terug te spelen aan mij zodat ik dat hier kan plaatsen.
Gr, Erik
Lisa,
oudere archiefbescheiden kun je ook vanuit het museale perspectief benaderen, dus als een voorwerp of een object. Niet alleen de tekst vertelt een verhaal, maar ook het voorwerp zelf. Voorwerp en inhoud zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Een digitale reproductie kan dit nooit vervangen. Misschien aardig om eens in de keuken van musea te kijken hoe zij de cultuurhistorische waarde van voorwerpen bepalen en op basis waarvan zij tot reproductie en/of afstoting beslissen?
Groet,
Camilla
Beste Camilla,
Dit is vanuit het eerste oogpunt ook de reden van het kiezen van dit onderwerp geweest. Vanuit mijn studie aan de Reinwardt Academie krijgen wij veel mee vanuit het museale oogpunt, het archiefstuk (de drager) als museaal object. Dit is een interessante tip om ook mee te nemen bij mijn onderzoek, bedankt! camillaverweel zei:
Lisa,
oudere archiefbescheiden kun je ook vanuit het museale perspectief benaderen, dus als een voorwerp of een object. Niet alleen de tekst vertelt een verhaal, maar ook het voorwerp zelf. Voorwerp en inhoud zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Een digitale reproductie kan dit nooit vervangen. Misschien aardig om eens in de keuken van musea te kijken hoe zij de cultuurhistorische waarde van voorwerpen bepalen en op basis waarvan zij tot reproductie en/of afstoting beslissen?
Groet,
Camilla
Beste Lisa (en Camilla),
Binnen de cultuursector / het archiefwezen noemt men dat de intrinsieke waarde van een object. Tijdens de vervangingsprocedure is dit een argument om niet tot vervanging over te gaan. Als je de richtlijnen bekijkt (zie mijn eerste bijdrage), dan kan je ook de wettelijke basis voor deze insteek vinden.
Dit is inderdaad zo. De drager van het stuk kan zowel als in archiefinstellingen als musea bijdragen aan de waarde van het object. Dit is vaak een doorslaggevend argument om niet te vernietigen. Chido Houbraken zei:
Beste Lisa (en Camilla),
Binnen de cultuursector / het archiefwezen noemt men dat de intrinsieke waarde van een object. Tijdens de vervangingsprocedure is dit een argument om niet tot vervanging over te gaan. Als je de richtlijnen bekijkt (zie mijn eerste bijdrage), dan kan je ook de wettelijke basis voor deze insteek vinden.
Beste Petra,
Gisteren ben ik naar het symposium geweest, het raakte inderdaad op veel vlakken mijn onderzoek. Ik ben weer een aantal meningen rijker. Bedankt! Petra Links zei:
Beste Lisa,
Wat een mooi onderwerp voor een afstudeeronderzoek! Op het NIOD organiseren we volgende week een discussieforum over dit onderwerp. Misschien interessant: http://www.niod.knaw.nl/nl/activiteiten/oud-papier-papieren-verlede...
Veel succes met de scriptie en hartelijke groeten,
Petra
"Graag wil ik u vragen om deze enquête, naar aanleiding van dit bericht, in te vullen. Alvast bedankt! http://www.surveymonkey.com/s/BYPL88N"
Beste Lisa,
ik ben een derdejaarst UvA student en ik schrijf mijn BA scriptie over de Theater Instituut Nederland (TIN) collectie. Mijn vraagstelling is: In hoeverre hebben theaterarchieven een fysieke bewaarplaats in de digitale tijdperk nodig?
Ik had een interview met de beheerder van de collectie en naar aanleiding van het interview kan ik zeggen dat er idd een onderscheid tussen archief en museale collectie. De museale collectie heeft men vooral voor tentoonstellingen nodig en de archiefcollectie voor onderzoek. Sinds TIN bestaat niet meer (het werd bij de Bijzondere Collecties ondergebracht) is het ook problematisch om fysieke materiaal te verzamelen ivm gebrek aan ruimte. Het schijnt geen enorme probleem te zijn want in de digitale tijdperk wordt steeds meer digitaal gecollectioneerd. Een foto heb je sowieso digitaal, maar programmaboekjes worden door de toneelgroepen soms ook niet uitgeprint omdat het kost geld.
Er is een goede voorbeeld voor jouw onderwerp in de TIN:
TIN heeft een verzameling van knipsels. Na de digitalisering werd de helft van die weggegooid. De fysieke materiaal heeft TIN niet meer nodig want de knipsels heeft TIN nu digitaal. Als er toch iets gebeurt met de digitale knipsels, stel dat ze tijdens een crash verloren gaan, dan heb je (naast de eigen backup van het TIN) een 'backup' in de Koninklijke Bibliotheek want daar worden de tijdschriften bewaard, waartussen kan je dus ook de knipsels vinden.
Ik hoop dat je dit kan gebruiken in je eigen onderzoek.
Succes,
Henrik