Real time online dienstverlening: ook voor 'armen' ?

  • nov 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 9
  • 28
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

N.a.v. de column van Luud de Brouwer in het Archievenblad nr. 9.

'Iedereen met een computer/tablet/smartphone en een internetverbinding gaat digitaal op zoek naar antwoorden op vragen'.

Openbaar betekent 'voor iedereen'.

Archiefdiensten zijn openbare instellingen.

Hoeveel mensen zouden er zijn die geen computer e.d. en internetverbinding kunnen betalen ? Is dit weleens onderzocht ?

Zouden archiefdiensten deze moeten faciliteren ? Of bedrijven als de KPN ? Of via de 'bijzondere bijstand'?

De laatste alinea over het betalen voor fysiek studiezaalbezoek vind ik in dit kader ook niet zo geweldig.

Reacties

9 reacties, meest recent: 9 januari 2012
  • Hallo Wim,

    Ik heb even wat in Statline van het CBS zitten klikken.

    Van de totale bevolking heeft 95% toegang tot internet en bijna 90% van de mensen met internet kunnen gebruikmaken van breedband. Van de twee laagste inkomensgroepen die het CBS onderscheid heeft 90% en 93% toegang tot internet.

    Hier kun je alle data zelf bekijken.

    Het lijkt me dat je dus best kunt stellen dat zo goed als iedereen een internet-aansluiting heeft... Of die mensen ook in staat zijn online onderzoek te doen is natuurlijk een andere vraag, maar die kun je daar misschien ook wel digitaal bij ondersteunen.

    Verwijderde gebruiker
  • Automatiseringsgids van 17 november meldt:

    'Digitale kloof tussen generaties dreigt'.

    9 procent van de bevolking gebruikt Internet in het geheel niet.

    20-25 % gebruikt Internet slechts sporadisch.

     

    Verwijderde gebruiker
  • Wim, bij het langslopen van wat oude posts, valt me deze weer op. En ik vraag me af in hoeverre de 'armen' makkelijker (lees: goedkoper) toegang zouden hebben tot de 'gratis' studiezalen in plaats van dat ze online hun informatie bij elkaar zouden sprokkelen. Bij een studiezaal kom je immers ook niet voor niets - veel mensen komen toch echt met de auto of met openbaar vervoer.

    En verder vraag ik me af hoeveel 'armen' we nu al op de studiezaal hebben zitten. De meeste klanten zijn relatief hoog opgeleid bijvoorbeeld.

    Christian van der Ven
  • @Christian

    Beste Christian, allereerst nog de beste wensen voor 2012.

     

    Voor een deel zul je wel gelijk hebben met jouw eerste opmerking (1e alinea).

    Maar v.w.b. jouw tweede opmerking:

    De meeste klanten zijn relatief hoog opgeleid...:

    We willen toch steeds meer mensen interesseren voor ons 'cultureel erfgoed' ? En 'drempels verlagen' ? Of zou het een UTOPIE zijn om te denken dat 'de gewone man/vrouw' een archiefdienst (of andere culturele - en 'overheidshandelen verantwoordende' -  instelling) zal bezoeken om iets 'uit te zoeken' ?

    Verwijderde gebruiker
  • @Wim

    Maar wat dan te doen met mensen die het oude handschrift niet kunnen lezen? Moeten we die ook 1 op 1 gaan begeleiden en meelezen. Wat te denken van analfabeten, moeten we die in de studiezaal ook gaan helpen? We stellen nu al dat de bezoeker zelf(standig) het onderzoek moet doen. Dat vereist altijd een zekere basisvaardigheid op het gebied van begrijpend lezen en schrijven. We kunnen dat ook voor hen doen, maar dan tegen betaling.

    Mijn punt: er zal altijd een percentage mensen zijn, en daar moeten we ons bewust van blijven, die we uitsluiten. Om wat voor reden dan ook. Ik vind wel dat je de redelijkheid niet uit het oog moet verliezen. Ergens ligt een grens wat je kunt bieden aan service. 

    Bovendien denk ik dat Christian gelijk heeft: de "armen", net als de analfabeten, komen niet of nauwelijks bij ons over de vloer. 

    Er zijn natuurlijk mensen die om wat voor redenen dan ook niet op een digitale manier bezig willen zijn. Dat is hun goed recht. Daarmee sluiten ze zichzelf echter af voor een heleboel informatie die nu eenmaal digitaal voorhanden is. In de toekomst is dat steeds meer informatie want we gaan naar een tijd toe dat digitaal de enige manier van informatieverwerving wordt. 

    Verwijderde gebruiker
  • @Luud

    Utopia bestaat dus echt.

    Om iedereen van dienst te kunnen zijn, zal wel een droombeeld blijven?

    Alleen nog even: 'wij sluiten mensen uit', schrijf je bij 'mijn punt'.

    Dat meen je toch niet echt ?

    Het publiek komt of komt niet, daar hebben wij toch geen zeggenschap over ?

    (maar over dat begrijpend lezen etc.: we kunnen en mogen niet te ver gaan in 'de klant is koning'; dat ben ik wel met je eens).

    (dit is weer een mooie taak voor de BASISEDUCATIE, waar ook alweer op bezuinigd wordt...)

     

     

    Verwijderde gebruiker
  • @Wim

    Over dat uitsluiten. In principe sluiten we niemand uit. Maar in de praktijk zijn er voorbeelden te bedenken waardoor het heel moeilijk of onmogelijk wordt om een onderzoek te doen door een bezoeker.

    Iedere archiefdienst hanteert regels. Als je als bezoeker niet aan die regels wilt voldoen, mag je dan toch je onderzoek doen? Dat soort van voorbeelden bedoel ik dan.

    .

    Verwijderde gebruiker
  • @Wim: Inmiddels is alles wel een keer gezegd. Één opmerking nog van mij: uit onderzoek is gebleken dat in ieder geval het BHIC langs digitale weg méér lager opgeleiden bereikt dan via de studiezalen. En dat vind ik ook logisch eigenlijk. Internet is nou eenmaal laagdrempeliger dan een studiezaal. En het 'product' wat wij op onze site aanbieden, is ook laagdrempeliger dan wat we op onze studiezalen aanbieden.

    Christian van der Ven

Trefwoorden