Kunst 2.0 en rol van archieven

  • aug 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 5
  • 34
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Kunst 2.0 – De geboorte van een nieuwe kunstvorm

Kunst is going social: de rijkdom aan kunst die op het web te vinden wordt omgezet in nieuwe, nooit eerder vertoonde kunstvormen. Kunst 2.0 maakt gebruik van het enorme archief aan beeld en geluid wat op het web te vinden is om een kunstrevolutie te ontketenen.etc.etc.

Bron: Internet (gezocht in Google op Kunst 2.0).

Ik vraag me af of dit ook geldt voor andere kunstvormen: poëzie en literatuur bijvoorbeeld.

(Poëzie 2.0 en Literatuur 2.0 bestaan nog niet; en Muziek 2.0 ?).

Reacties

5 reacties, meest recent: 20 augustus 2010
  • Dat wist ik niet. Het archiveren (en brandvrij etc. bewaren) van kunst (in welke vorm dan ook) lijkt mij inderdaad ook belangrijk ! Ik vermoed dat veel kunstenaars te chaotisch zijn om hieraan te denken. Of heb ik dat mis ?

    Verwijderde gebruiker
  • Dank u voor de interessante reaktie. Ik heb het bekeken. Dit lijkt mij vergelijkbaar met het archiveren van websites (o.a. Archipol, een van de eerste projecten over archiveren van websites). Kunstenaars kunnen dat als voorbeeld gebruiken misschien ? (naast Archive 2020) ?

    Verwijderde gebruiker
  • Kunst 2.0 is een interessante nieuwe verschijningsvorm, maar het is me niet helemaal duidelijk wat met deze term bedoeld wordt. '2.0' suggereert interactiviteit, een dialoog tussen kunstenaar en je publiek, althans dat is voor mij de essentie. Hoe dit digitaal in een kunstvorm gestalte krijgt? Een pratend digitaal kunstwerk dat reageert op en in dialoog treedt met een bezoeker/subject? Wel interessant, overigens. Een initiatief zoals www.moirasearch.nl komt een aardig eind in de richting, denk ik. Als het 'alleen' gaat om een nieuwe, digitale kunstvorm die voortkomt uit en zich inspireert op bestaande digitale content die op bv. Youtube wordt aangeboden, en daar ook wordt vertoond/getoond, dan zou ik zeggen: bewaar het als (amateur)kunstenaar zelf online ('in the cloud'). Interessanter wordt het zodra de 'Kunst 2.0', laten we zeggen het 'pratende digitale kunstwerk' wordt aangekocht door musea of verzamelaars. Dan kom je uit bij wat het Groninger Museum op dit moment doet (dank voor de tip), maar dan niet voor het bewaren van videbanden maar voor born digital kunstwerken (‘Kunst 2.0’). Maar hoe dan die 2.0'-component te bewaren - hoe die er dan ook moge uitzien? En: in hoeverre speelt het verschil tussen amateurs en professionele kunstenaars een rol in een digitale wereld waarin iedereen kunstenaar kan zijn / zich kunstenaar kan voelen? Internet zorgt voor democratisering en wegvallen van grenzen tussen amateurs en professionals, maar desalniettemin is het goed om uit oogpunt van selectie ook het onderscheid tussen professionals en amateurs goed in de gaten te blijven houden. Zie hierover ook: http://mastersofmedia.hum.uva.nl/2008/11/16/event-now-is-the-time-globalisation-how-to-resist-through-art/

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden