Hoe kies ik een geschikt archiveringsprogramma?

  • jun 2012
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 10
  • 33
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Aike van der Ploeg

Het Dik Trom Museum krijgt kinderboeken, schoolboeken en schoolspullen met soms honderden tegelijk. Omdat wij zeker nooit boven de 5000 items zullen komen is geadviseerd AdLIb Lite gratis te downloaden. Dit is voor iemand zonder opleiding niet te doen. Gevraagd aan de Koninklijke Bibliotheek kom ik in contact met GGC, niet bepaald onze maat. Wie heeft ervaring met kleine opzet, gevarieerde collectie en gebruikersgemak? Er zijn zoveel programma's op internet te vinden dat kiezen niet mogelijk is, omdat in alle gevallen veel vrije tijd verloren gaat aan vallen en opstaan.

Reacties

10 reacties, meest recent: 18 januari 2016
  • Is het een idee om een deelcollectie op te zetten en online te beheren in een groter catalogus-systeem van een bibliotheek of archief (voor zover die een webinterface hebben voor de / zo'n registratie) ?!

    Tip: Peter zet je vraag ook uit op Bibliotheek 2.0 > http://bibliotheek20.ning.com/

    Verwijderde gebruiker
  • Privé gebruik ik Librarything, te vinden op www.librarything.nl. Ben er tevreden over, alles wat ik er in wil stoppen kan er in, ook niet-boeken met wat creativiteit.

    Aike van der Ploeg
  • Het beschrijven van archief-, bibliotheek-, documentatie- en museummateriaal is tamelijk gecompliceerd. Dat werk moet je leren. De programmatuur voor dit werk is dus ook niet eenvoudig, en dat moet je ook leren. Eenvoudige software waarmee je meteen aan de slag kunt (plug and play), bestaat niet. Tenminste, ik ken die niet.

    Als je het eenvoudig wilt houden, kun je misschien beter een simpele database in Access op (laten) zetten, met maar een paar velden. En met maximaal 5000 items is zelfs met een Excel werkblad al veel te bereiken. Maar dan kun je met deze ingevoerde gegevens natuurlijk niet zoveel.

    Begin altijd eerst met het bepalen wat voor soort objecten en welke gegevens van die objecten je wilt vastleggen. Hoe meer je wilt registreren, hoe complexer het wordt, zeker als je gegevens aan elkaar wilt koppelen.

    Verwijderde gebruiker
  • Henny, bedankt voor je wijze woorden uit de praktijk. Ik wil veel vastleggen, maar ik zie dat dat niet handig is. Access en Excel ken ik. Librarything van Aike heb ik even doorgenomen. Ziet er handig uit. Is online, wat Joost ook suggereert. Ik ben er nog niet uit, zal eerst mijn vast te leggen gegevens op rij zetten. Bedankt voor jullie snelle reacties. Henny van Schie zei:

    Het beschrijven van archief-, bibliotheek-, documentatie- en museummateriaal is tamelijk gecompliceerd. Dat werk moet je leren. De programmatuur voor dit werk is dus ook niet eenvoudig, en dat moet je ook leren. Eenvoudige software waarmee je meteen aan de slag kunt (plug and play), bestaat niet. Tenminste, ik ken die niet.

    Als je het eenvoudig wilt houden, kun je misschien beter een simpele database in Access op (laten) zetten, met maar een paar velden. En met maximaal 5000 items is zelfs met een Excel werkblad al veel te bereiken. Maar dan kun je met deze ingevoerde gegevens natuurlijk niet zoveel.

    Begin altijd eerst met het bepalen wat voor soort objecten en welke gegevens van die objecten je wilt vastleggen. Hoe meer je wilt registreren, hoe complexer het wordt, zeker als je gegevens aan elkaar wilt koppelen.

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Peter,

    kennen wij elkaar nog uit de " ponytijd"  in Kwadijk?

    Cees de Groot (toen van de Caps)

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Peter,

    Voor het registeren van de objecten/archieven/boeken is AdLib een heel geschikt programma. Dat wel veel tijd is beslag neemt als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Echter zal het wel een hoop schelen als je straks daar alles in hebt staan. Dat kan later over worden gezet in een betaalde vorm van AdLib. Ik zie het programma alleen nog bij musea en bibliotheken in gebruikt omdat bij archieven de koppeling naar het publiek moet worden gemaakt. Je zult er echt profijt aan hebben, zeker als de collectie niet meer dan 5000 stukken bevat.

    Succes!

    VG,

    Noortje

    Verwijderde gebruiker
  • vast wel, Cees

    de ponyclub stopt 1 juli na 34 jaar

    Peter

    Cees de Groot zei:

    Dag Peter,

    kennen wij elkaar nog uit de " ponytijd"  in Kwadijk?

    Cees de Groot (toen van de Caps)

    Verwijderde gebruiker
  • Peter,

    dan kun je tevreden terug kijken op een heel mooi werk. 

    Is je dochter er nog steeds bij betrokken?

     

    Cees   Peter Fiedeldij Dop zei:

    vast wel, Cees

    de ponyclub stopt 1 juli na 34 jaar

    Peter

    Cees de Groot zei:

    Dag Peter,

    kennen wij elkaar nog uit de " ponytijd"  in Kwadijk?

    Cees de Groot (toen van de Caps)

    Verwijderde gebruiker
  • Vandaag pas deze topic ontdekt, en vervolgens Adlib download aangevraagd bij firma.

    Programma werkt prima voor onze omvang van archief ...

    Thnx Noortje voor de tip !!!

    Noortje Molenaar zei:

    Hoi Peter,

    Voor het registeren van de objecten/archieven/boeken is AdLib een heel geschikt programma. Dat wel veel tijd is beslag neemt als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Echter zal het wel een hoop schelen als je straks daar alles in hebt staan. Dat kan later over worden gezet in een betaalde vorm van AdLib. Ik zie het programma alleen nog bij musea en bibliotheken in gebruikt omdat bij archieven de koppeling naar het publiek moet worden gemaakt. Je zult er echt profijt aan hebben, zeker als de collectie niet meer dan 5000 stukken bevat.

    Succes!

    VG,

    Noortje

    Verwijderde gebruiker
  • In aanvulling op Henny: collectiebeheer is inderdaad redelijk gecompliceerd. Misschien kun je een samenwerkingsverband aangaan met een wat grotere instelling in de regio, bijv een bibliotheek of archief? Zo zijn er enkele historische verenigingen in onze regio die via ons archiefbeheersysteem hun collectie toegankelijk maken.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden