Spreken de Archiefopleidingen wel de goede doelgroepen aan?

  • jun 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 16
  • 80
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven
  • Ilse Nagelkerke

Tijdens de preconference van Archief 2.0 bij de KVAN dagen wierp Luud de Brouwer de uitdagende stelling op dat studenten alleen voor de opleiding Archiefwetenschap kiezen, ‘omdat ze met oude stukken bezig willen zijn.’ Heeft Luud hier een punt? Zijn we in ons werk wel actief bezig om archivaris / informatieprofessional 2.0 te worden, maar is deze nieuwe beroepsopvatting nog niet doorgedrongen bij aankomende studenten? Wordt het tijd voor een ander wervingsbeleid?

Of ben je het hier totaal niet mee eens? Heb je voor de huidige opleiding gekozen omdat er juist wel veel aandacht is voor ontwikkelingen op het digitale vlak. Studenten, docenten, opleidingscoordinatoren en alumni, geef je mening!

Reacties

16 reacties, meest recent: 10 juli 2010
  • Goed dat je de discussie begint Sam! Luud bracht het inderdaad erg uitdagend, dat studenten 'met oude stukken bezig willen zijn'. Ik mag hopen dat veel van mijn medestudenten dit toch echt wel anders zien. Ik zie het althans heel anders, ik ben vooral begonnen aan de studie omdat ik meer wilde weten over de nieuwe ontwikkelingen op digitaal gebied. Voor mijn werk is het erg belangrijk om actief te zijn in allerlei 2.0 toepassingen, al moet ik bekennen dat dat niet altijd even snel gaat. Als archivaris moet je op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen om je 'klant' te kunnen helpen. Waarom zouden we anders inventariseren? Het gaat er niet om dat wij als archivaris de stukken terug kunnen vinden, maar dat onderzoekers/grasduiners etc hun weg door informatieland kunnen vinden. Daar moeten o.a. wij als toekomstig informatieprofessional/archivaris denk ik een rol in spelen. Maar wellicht kan het geen kwaad om andere doelgroepen aan te spreken. Tijd om het stoffige imago van ons af te schudden! Archivaris zijn is hardstikke uitdagend/vernieuwend/2.0! ;)

    Ilse Nagelkerke
  • Even onder voorbehoud, omdat ik eigenlijk te weinig afweet van de inhoud van de archief-opleidingen aan UvA en HvA: Ik heb de indruk dat er aan de Reinwardt-academie meer aandacht besteed wordt aan comminities en wat dan e-cultuur genoemd wordt dan bij 'onze' opleidingen. Ik kan me dus ook voorstellen dat je als daarin geïnteresseerde student eerder daar gaat studeren en dat de 'historisch geïnteresseerden eerder op HvA en UvA terecht komen. Maar, zoals gezegd, dit is onder voorbehoud.

    Verwijderde gebruiker
  • Volgens mij heeft het archiefwezen zowel baat bij archivarissen die zich vooral bezig willen houden met de eentjes en de nulletjes als mensen die geboeid zijn door "oude stukken". En ook die oude stukken kunnen we natuurlijk op een vernieuwende manier toegankelijk maken, presenteren. Ja, we moeten vernieuwen, ons aanpassen aan het moderne informatielandschap, maar daarmee moeten we niet meteen het kind met het badwater weggooien. Het bezig willen zijn met oude stukken, geeft tevens blijk van een historische belangstelling en dat lijkt me zeker belangrijk als je bij een archiefdienst gaat werken.

    Verwijderde gebruiker
  • Waar ik vooral tegen te hoop loop is de gemakzuchtige houding van veel archivarissen dat het probleem van de archivaris nieuwe stijl zich vanzelf oplost met de komst van de nieuwe generatie archivarissen die van de opleiding komt. Dat bestrijd ik. Voor bepaalde taken die je als archief wilt uitvoeren moet je mensen hebben die daarvoor zijn opgeleid en niet een archivaris met een extra cursus. Ieder zijn vak. Dat je als student actief bent op 2.0 platforms als Hyves en Facebook en misschien YouTube wil nog niet zeggen dat je daarmee ook een goed communitymanager bent of in staat bent in je werk met deze tools op een zinvolle manier bezig te zijn. 2.0 is vooral ook een manier van anders denken over vakmanschap, bereidt zijn kennis te delen, open te staan voor de inbreng van amateurs en niet het kunnen gebruiken van een webtool. Uit de ivoren toren stappen en met mensen in discussie gaan, mensen betrekken bij het ontsluiten van je informatie zonder veel voorbehoud, community´s bouwen die de informatie verrijken. Mensen stimuleren, enthousiasmeren. Dat vind je niet terug in de teksten van de opleiding. Maar ik laat me door de studenten van nu graag overtuigen van het tegendeel!

    Verwijderde gebruiker
  • @Aron Je hebt gelijk als je zegt dat een archiefinstelling verschillende medewerkers nodig heeft en dus ook mensen die lekker willen inventariseren of met oude stukken aan de gang willen gaan. Die het oude handschrift kunnen en willen lezen, van stamboomonderzoek afweten en noem maar op. Interesse in geschiedenis lijkt me ook handig. Maar de rechtlijnigheid die je nu nog vaak ziet dat voor elke functie in een archiefdienst een archiefdiploma vereist is, dat vind ik klinkklare onzin.

    Verwijderde gebruiker
  • Je kunt je dus afvragen: spreken wij wel de goede opleidingen aan? Ja, er mag binnen de archief- en erfgoedopleidingen meer aandacht komen voor 2.0, waarbij het vooral gaat om de andere houding die Luud al benoemt. Maar we mogen niet verwachten dat een archiefopleiding een communitymanager aflevert. Daar zijn die opleidingen ook niet voor bedoeld. (We mogen wél verwachten dat de opleiding professionals aflevert met enige ict-vaardigheden, oog voor het sociale web enzovoort.) Omdat - om bij dat voorbeeld te blijven - communitymanagement wel een steeds belangrijker deel wordt van het werken op een archief - in ieder geval in de dienstverlening - lijkt het me wel erg zinvol om op dat vlak specifieke cursussen/workshops/watdanook voor ons soort professionals te organiseren. En voor het overige moeten we gewoon bij andere opleidingen kijken. Net zoals we onze communicatiemedewerkers en systeembeheerders ook niet van de archiefopleiding plukken. Historische belangstelling lijkt me een pre, net zo goed als een archiefopleiding dat is. Ik ben er niet zo bang voor dat we als collega's ineens te maken krijgen met 2.0-freaks zonder historisch besef. Voorlopig hebben we nog altijd meer personeel dat oud schrift kan ontcijferen, dan dat online community's kan bestormen. ;-) @Diana: Goede voornemens zijn er om vol te houden! (Mooi dat je deze eerste stap hebt gezet.)

    Christian van der Ven
  • @Diana Tja, is een kwestie van kiezen he. Maar klopt mijn indruk niet? Diana Oppelaar zei:

    Jammer dat je dan niet aanwezig was bij onze sessie op de studiedagen van de KVAN. Die ging nu net over de inhoud van de archief opleidingen! Ingmar Koch zei:
    Even onder voorbehoud, omdat ik eigenlijk te weinig afweet van de inhoud van de archief-opleidingen aan UvA en HvA: Ik heb de indruk dat er aan de Reinwardt-academie meer aandacht besteed wordt aan comminities en wat dan e-cultuur genoemd wordt dan bij 'onze' opleidingen. Ik kan me dus ook voorstellen dat je als daarin geïnteresseerde student eerder daar gaat studeren en dat de 'historisch geïnteresseerden eerder op HvA en UvA terecht komen. Maar, zoals gezegd, dit is onder voorbehoud.

    Verwijderde gebruiker
  • @Ingmar: Als je wilt weten waar de archiefopleidingen over gaan moet je kijken naar de opleidingen waar ze een onderdeel van zijn en niet alleen naar het archiefspecifieke gedeelte daarvan. De archiefopleidingen zijn archiefspecialisaties van opleidingen op het gebied van culturele informatiewetenschap, informatiekunde en cultureel erfgoed. In die opleidingen komen nieuwe media in algemene zin ruim aan bod. Ook in het archiefspecifieke deel van die opleidingen wordt het een en ander aan nieuwe media en sociale netwerken gedaan. Steeds meer werkstukken en afstudeerscripties zijn aan dit thema gewijd. Wat de UvA betreft: we bekijken of we het volgend jaar niet wat meer 2.0 in het programma kunnen stoppen. Suggesties zijn welkom. cite>Ingmar Koch zei:

    Even onder voorbehoud, omdat ik eigenlijk te weinig afweet van de inhoud van de archief-opleidingen aan UvA en HvA: Ik heb de indruk dat er aan de Reinwardt-academie meer aandacht besteed wordt aan comminities en wat dan e-cultuur genoemd wordt dan bij 'onze' opleidingen. Ik kan me dus ook voorstellen dat je als daarin geïnteresseerde student eerder daar gaat studeren en dat de 'historisch geïnteresseerden eerder op HvA en UvA terecht komen. Maar, zoals gezegd, dit is onder voorbehoud.

    Verwijderde gebruiker
  • @ingmar De Reinwardt Academie werkt in samenwerking met HvA en UvA aan een volwaardig opleidingstraject voor archivarissen. Ze delen al de archiefminor met de HvA; nu gaan ze ook in de rest van het programma archieven een prominentere plaats geven. Een dezer dagen gaan ze een docent archieven werven voor 0,6 fte. Opleidingseis is uiteraard het bezit van een van de archiefdiploma's. Voor wie meer 0.2 in de archiefopleidingen wil ligt hier een kans. Ingmar Koch zei:

    Even onder voorbehoud, omdat ik eigenlijk te weinig afweet van de inhoud van de archief-opleidingen aan UvA en HvA: Ik heb de indruk dat er aan de Reinwardt-academie meer aandacht besteed wordt aan comminities en wat dan e-cultuur genoemd wordt dan bij 'onze' opleidingen. Ik kan me dus ook voorstellen dat je als daarin geïnteresseerde student eerder daar gaat studeren en dat de 'historisch geïnteresseerden eerder op HvA en UvA terecht komen. Maar, zoals gezegd, dit is onder voorbehoud.

    Verwijderde gebruiker
  • @allen. Hoewel er door jullie interessante punten genoemd worden, wil ik toch even ingrijpen in de discussie. Ik zou het graag willen hebben over de eerste vraag: komende wel de juiste mensen naar de opleiding? Anders gezegd: de archiefopleidingen zijn interdisciplinair opgezet (wat ik fantastisch vind), maar is de samenstelling van de groep die aan de opleiding begint, dat ook (voldoende)? Ik heb de indruk dat het merendeel van de studenten historici zijn. Waar overigens niets mis mee is; historische belangstelling en kennis is in mijn ogen wel belangrijk, zo niet noodzakelijk. En ik heb ook niets tegen het hebben van een passie voor oude archieven en het daarmee bezig willen zijn.

    Verwijderde gebruiker
  • @Sam Kijk eens naar je studiegenoten en geef dan zelf een antwoord op die vraag :)

    Verwijderde gebruiker
  • @Sam, hoe komt het dat jij de vraag stelt of de juiste mensen wel naar de opleiding komen? Vind je dat er een contrast is tussen de interdisciplinaire opzet van de archiefopleiding en de wellicht te op de historie gefocuste student? Is dat wat je ziet of constateert?

    Verwijderde gebruiker
  • Als 2ejaars student Archivistiek B aan de HvA, kan ik uit eigen ervaring zeggen dat er in de studie archivistiek ruime aandacht is voor de nieuwe ontwikkelingen. Vooral in de algemene vakken die niet alleen voor de archiefstudenten zijn, komen nieuwe media, 2.0, internetstrategieen enz. veelvuldig aan bod. Wat betreft de interesse van de studenten zelf; hoewel er inderdaad in mijn studiejaar de historici met 3 (waaronder ikzelf) van de ongeveer 15 personen goed vertegenwoordigd zijn, is de interesse voor de historische kant van archivistiek voor het merendeel niet de reden om met de opleiding te beginnen, in tegendeel zelfs! Wie denkt tijdens de opleiding vakken als paleografie en inventarisatie van archieven te krijgen, komt trouwens bedrogen uit.

    Verwijderde gebruiker
  • Als student Archiefwetenschap aan de UVA is het mij opgevallen dat het Web 2.0 voornamelijk aan de orde komt tijdens het schakelprogramma voorafgaand aan de masteropleiding. ( Alle studenten uit mijn jaar hebben dit traject gevolgd, geen is direct vanuit de bachelor doorgestroomd naar de master. Zo heeft het meerendeel al een baan in het archiefwezen) Het schakelprogramma bestaat uit bachelorvakken. Web 2.0 krijgt voornamelijk (structureel) aandacht tijdens de bachelor of het schakelprogramma. In de master Archiefwetenschap kan web 2.0 wel ter sprake komen. Ook heeft men gedurende de stage kans om zich erin te verdiepen maar het is dan voornamelijk een kwestie van eigen interesse/specialisatie. Diana Oppelaar zei:

    Theo Thomassen zei:

    Hoeveel 2.0 er nu in de opleiding zit weet ik ook niet exact. Hopen dat iemand van de opleiding nog reageert!
    @ingmar Als je wilt weten waar de archiefopleidingen over gaan moet je kijken naar de opleidingen waar ze een onderdeel van zijn en niet alleen naar het archiefspecifieke gedeelte daarvan. De archiefopleidingen zijn archiefspecialisaties van opleidingen op het gebied van culturele informatiewetenschap, informatiekunde en cultureel erfgoed. In die opleidingen komen nieuwe media in algemene zin ruim aan bod. Ook in het archiefspecifieke deel van die opleidingen wordt het een en ander aan nieuwe media en sociale netwerken gedaan.

    Verwijderde gebruiker
  • Luud stelde: "2.0 is vooral ook een manier van anders denken over vakmanschap, bereidt zijn kennis te delen, open te staan voor de inbreng van amateurs en niet het kunnen gebruiken van een webtool." Ik vraag me af of die stelling klopt. Het bereid zijn om kennis te delen en open te staan voor de inbreng van anderen kan en kon immers ook in het "papieren tijdperk". Digibeten kunnen wel degelijk publieksvriendelijk zijn. Dat is meer een kwestie van instelling of attitude lijkt me. Binnen een opleiding kan die instelling worden gestimuleerd, maar het hangt ook van de houding van de mensen zelf af. En dat is volgens mij niet afhankelijk van het feit of die mensen toevallig van het neuzen in oude stukken houden of niet. Binnen de opleiding aan de UvA die ik in 2008 heb afgerond was indertijd niet veel aandacht voor de "publiekskant". Dat lijkt nu weer te veranderen. Persoonlijk ben ik daar blij mee. Het leukste is immers als die opgeslagen informatie - in wat voor vorm dan ook - wordt gebruikt. En om dat te bereiken zijn en blijven er mensen met verschillende achtergronden en interesses in de archiefwereld nodig.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden