Gegevens overledenen uit de BRP

  • okt 2018
  • Bob Coret
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 3
  • 51
Bob Coret
Informatierecht
  • Wouter Brunner
  • Violet
  • Marieke Klomp
  • Marianne Loef

Ik probeer een open nationaal register van overledenen (ONRO) tot stand te brengen. Op basis hiervan kunnen bijvoorbeeld archiefinstellingen controleren of iemand is overleden, waardoor bronnen online beschikbaar kunnen worden maakt (denk aan gezinskaarten, maar ook beeldbank).

Om dit ONRO samen te stellen probeer ik nu gegevens van overleden inwoners bij gemeenten los te krijgen. Dit vanuit de gedachte dat elke gemeente deze gemeente heeft (en er naar mijn weten nog geen centrale BRP is). Een aantal gemeenten heb ik dit op een meer informele wijze gevraagd (waarbij ik de namen van archivarissen ontving). Daarnaast heb ik een aantal gemeenten een WOB/WHO verzoek gestuurd. In deze verzoeken vraag ik om de gegevens bestaande uit volledige naam, geboortedatum/plaats en overlijdensdatum/plaats. Ik vraag dus niet om overlijdensakten of PK/PL's. Het gaat om overledenen dus de AVG is niet van toepassing.

Eén gemeente reageerde al binnen 4 werkdagen! En het antwoord dat de kwaliteitsmedewerker BRP ziet er netjes uit, helaas wel met verwachte referentie naar de BRP wetgeving.

-----------------
Wij hebben uw verzoek ontvangen om informatie op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.
U verzoekt om persoonsgegevens vanuit de Basisregistratie Personen. Namelijk de volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats, overlijdensdatum en overlijdensplaats van alle, sinds 1 januari 1994 tot heden, overleden personen. U stelt hierbij dat de wet AVG hierbij niet van toepassing is.

Echter, de wet Basisregistratie Personen (BRP) is hierbij nog wel van toepassing. Artikel 3.6 wet BRP beschrijft wanneer het college van burgemeester en wethouders op verzoek van een derde de gegevens verstrekt. Het artikel heb ik hieronder bijgevoegd.

U kunt daarin lezen, onder 1a, dat een dergelijk verzoek is voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift. Met andere woorden, dat er blijkt uit dit voorschrift dat gegevens uit de BRP noodzakelijk zijn voor dat doel.

Artikel 3.6
1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt op verzoek van een derde aan hem gegevens voor zover:
a. het gebruik van die gegevens is voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift,
b. de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of
c. de verstrekking in overeenstemming is met het tweede lid.
2. Bij algemene maatregel van bestuur worden door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. De maatregel bepaalt tevens de categorieën van derden die voor de verstrekking in aanmerking komen en bepaalt of artikel 3.21 op de verstrekking van toepassing is. De maatregel kan beperkingen bevatten ten aanzien van de gegevens die kunnen worden verstrekt.
3. Artikel 3.3, tweede en vierde lid, en artikel 3.5, tweede, derde en vierde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
4. De voordracht voor een krachtens het tweede lid vast te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd.

U bent niet onbekend met genealogie. U weet dat een akte van overlijden pas 50 jaar na het overlijden van een persoon openbaar wordt.

Graag verneem ik van u waarom de gegevens van de gemeente ** voor de Nederlandse archief sector noodzakelijk zijn. Als voor deze sector gegevens noodzakelijk zijn van alle gemeenten in Nederland dient u een verzoek in te dienen bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Echter, dit kan dus alleen als het gebruik van deze gegevens in een algemeen verbindend voorschrift is voorgeschreven.
------------------

Ik vraag om gegevens, niet om overlijdensakten. Of is dit een irrelevant onderscheid?

De openbaarheid van overlijdensakten, hoe zit het daar nu mee? Wat ik in het Burgerlijk Wetboek Boek 1, artikel 17a lees, is dat de registers 50 jaar na afsluiting overgebracht moeten worden naar een gemeentelijke archiefbewaarplaats. Dit artikel zegt niet direct iets over de openbaarheid?!

Is er een "algemeen verbindend voorschrift" voor het gebruik van de gegevens van de overledenen?

Zit er wellicht een mogelijkheid in het tweede lid van Artikel 3.6 Wet basisregistratie personen: "Bij algemene maatregel van bestuur worden door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt."? Iets voor KVAN/BRAIN?

Is er trouwens toch een "centrale BRP" bij het Rijksdienst voor Identiteitsgegevens?

Bij voorbaat dank voor jullie input!

Reacties

3 reacties, meest recent: 6 november 2018
  • Beste Bob,
    De beroeps- en branchevereniging KVANBRAIN zijn inmiddels in overleg met het CBG over de mogelijkheid van het maken van een nationaal, digitaal toegankelijk Register van Overledenen. Waarschijnlijk is ook overleg met het ministerie van BZK nodig. Via dit platform houden wij jullie op de hoogte.

    Marianne Loef
  • Dag Bob,
    De BRP is een basisregistratie, waarvan de gemeente bronhouder is. Dit betekent dat iedere gemeente in Nederland een lokale BRP-gegevensset heeft die zij muteeert. Er is een landelijke voorziening waarin dagelijks (of misschien live, dat weet ik niet precies) worden gesynchroniseerd. Deze landelijke voorziening wordt beheerd door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Echter, deze landelijke voorziening is een kopie van de lokale gegevens. De gegevens in de lokale BRP zijn de authentieke gegevens.
    Ik begrijp heel goed wat de toegevoegd waarde is voor een dergelijk register voor de archiefsector. Ik denk alleen dat een dergelijk initiatief het meeste kans van slagen heeft als het wordt opgepakt door de KVAN/BRAIN in samenwerking met het CBG en in afstemming met het ministerie.

    Marieke Klomp
  • Dag Bob, vandaag heb ik een bestand geplaatst in de map Werkgroep AVG dat heet Hoe te komen tot een register van Overledenen. Daarin hebben we de feiten op en rijtje gezet. Wat is er nu aan bronnen beschikbaar, waarmee zou je die kunnen aanvullen en wat zijn de (on)mogelijkheden?
    Zie bij dit platform Juridische vraagstukken onder Bestanden.
    Voortaan plaatst de werkgroep daar alle stukken in die van belang zijn voor iedereen.
    Jouw aanvullingen/opmerkingen va harte welkom!

    Marianne Loef

Trefwoorden