Dag Sabine,
In Regionaal Archief Tilburg zeggen we: 'gewoon beginnen en kijken wat er gebeurt'.
Voor Vincents Tekenlokaal heb ik in Facebook een account aangemaakt, ook in LinkedIn, Twitter. Voor RATilburg hebben we een Twitteraccount en een weblog. Er kan je niets gebeuren, als het je niet bevalt, meld je jezelf weer af. Het enige wat je moet doen, is actief zijn. Zoek contacten en mensen of instellingen aan wie je je wilt linken.
Vincents Tekenlokaal blijkt in de smaak te vallen bij lokale kunstenaars van Tilburg. Mooi, dan hebben ze meteen de naam een keer gehoord, wellicht dat de een of ander je website eens bezoekt. Meer is het niet, maar je moet er wel wat voor doen.
@Petra: Zo denk ik er zelf ook over, maar onze communicatieadviseur wil graag harde argumenten. Ik mompelde al iets over 'internationaal' en 'onze man in Thailand', maar ik weet niet of dat hout snijdt (En hoe zit het nou met die datadiefstal?)
Het enige Nederlandse archief dat een beetje een actieve aanwezigheid op Facebook heeft, is, voor zover ik weet (en ik heb er niet echt actief naar gezocht), het Stadsarchief Amsterdam. Vlaamse archieven zijn wat actiever.
Als je actief bent op Facebook als instelling, dan lijkt het mij een mooie manier om mensen 'met een gezicht' aan je te binden en de interactie op te zoeken. Deels zul je content moeten maken, deels kan die worden doorgesluisd vanaf je website, bijvoorbeeld door gebruik te maken van rss, vanuit je Flickr-account of wat dan ook. Maar uiteindelijk gaat het - het is immers een sociaal netwerk - om de interactie met je 'klanten'. En voor een internationale instelling als het IISG lijkt me Facebook dan een aangewezen optie.
Zoals Petra al zegt: gewoon beginnen (maar goed, je weet hoe ik daarover denk ;-))
Het begint me langzamerhand te dagen. We zouden ook een tijdelijke Facebook-pagina kunnen maken voor het jubileum. Daarop moet toch veel interactie te genereren zijn. Gewoon beginnen lijkt mij ook het beste, maar er moet dan wel een fiat zijn.
Dag Sabine, Om je communicatieadviseur tegemoet te treden is het misschien handig dat je een middag besteedt aan het verzamelen van nieuws en artikelen over Facebook. Er is al veel over geschreven. Maak een inventarisatie wat de (internationale) discussie is. Zet voor- en nadelen op een rij en trek samen je conclusies. Neem duidelijk een doel voor ogen: wat wil je bereiken? Als dat een internationaal gezicht is, ben je volgens mij al een eind op de goede weg. Last but not least: als je diecommunicatieman of - vrouw bij jullie wil overtuigen, niet gaan mompelen maar een sterk verhaal neerzetten. ;-)
@Sabine: Ik weet trouwens niet of een tijdelijke pagina zo'n goed idee is. Zelf zie ik dit soort sociale netwerken toch als platforms die duurzame contacten met je publiek moeten opleveren. Misschien is het dan een idee om een 'normale' pagina te starten, die je in eerste instantie in teken stelt van het project, maar die je naderhand wel 'gewoon' door kunt zetten. Anders is het net als met sommige blogs: eer iedereen het gevonden heeft, is het project (of het jubileum) dat eraan ten grondslag lag alweer voorbij.
Hallo Sabine,
Heb je een duidelijk beeld van de doelgroepen die je wil bereiken? Ik kan me zo voorstellen dat iedere doelgroep een eigen benadering heeft. Het IISG biedt veel invalshoeken, en kan dus veel verschillende profielen bieden. In hoeverre en op welke manier maken die doelgroepen gebruik van Facebook? Is er een actueel communicatieplan?
@Rob: Bij onze website zijn ze wel bezig met zoiets (i.s.m de happy user studio) Tegenwoordig praat men overigens, vanwege de confettigeneratie, niet meer over doelgroepen maar persona's (daarover las ik onlangs een artikel in HP/De Tijd, meegegapt bij de tandarts, maar ik leg het wel weer terug) Dit terzijde, want je hebt helemaal gelijk: wie wil je bereiken. Je klanten. Maar wie zijn dat. En wat wil je aan ze vertellen buiten de website. Meerwaarde van Facebook: directe communicatie en gebruikersparticipatie.
Mijn ervaring met communicando's is dat ze over het algemeen erg 1.0 denken (uitgezonderd een paar goede voorbeelden, oa op dit forum :-)). In hun ogen is een Facebook-pagina wéér een foldertje erbij (zoals ze websites ook vaak behandelen als een online folder en twitter als een nieuwsbrief). Maar goed, ik ken jullie communicando niet, dus waarschijnlijk klets ik nu maar een eind weg ;-)
Wat je duidelijk moet maken is dat, zoals Christian al zei, het een platform is om directe relaties op te bouwen en te onderhouden met je klanten. En dat het tweerichtingsverkeer is. Klanten reageren op jou en jij reageert weer. Klanten kunnen je ook helpen met acquisitie of toegankelijkheid en zo voort.
De Zeeuwse Concertzaal heeft kort geleden zijn site vernieuwd. Dat was meteen aanleiding om de sociale media te omarmen. Er is dus niet alleen een vernieuwde, interactieve site, maar ook een twitteraccount en een Facebook-pagina. Misschien een aardig voorbeeld.
Twitter gebruiken ze helaas nog niet zo heel enthousiast, maar de site en Facebook wel. De directeur vertelde me laatst dat de nieuwe Facebook-pagina in een maand tijd meer online contacten had verzameld dan ze email-adressen verkregen hadden in de 3 jaar ervoor. Met als bijkomend voordeel dat je minder als 'spam' over komt, als je je nieuwe programmering via social media bekendmaakt.
Deze directeur is overigens zelf ook componist en ziet de voordelen van dit soort platforms.
Hallo Sabine,
Juist voor het IISG kan ik me voorstellen dat Facebook een heel goed communicatie medium is (zoals je zelf ook schrijft) met name vanwege het internationale karakter. Toen ik laatst jullie nieuwe introductiefilm zag besefte ik weer hoeveel het IISG doet. Je denkt dat je het als collega wel zo'n beetje weet, maar dat is niet zo. Berichtjes van jullie mensen onderweg in de wereld lijken mij in ieder geval reuze leuk om te volgen.
De Facebooktechniek is uitermate simpel, dus iedereen kan berichten, foto's en filmpjes plaatsen en je kunt een onbeperkt aantal mensen redacteur maken, dus waarom niet proberen?
Lijkt me wel verstandig om vooraf goed na te denken of je gaat voor Nederlands of Engels, of misschien voor allebei. En, zoals Petra schrijft, je moet wél actief zijn en ook blijven. Retour krijg je contacten met een nieuwe gebruikersgroep.
Veel succes ermee!
@Petra, Chido en Ellen: Bedankt voor jullie reacties en tips. Dit is een vruchtbare discussie, die vast vrucht afwerpt!
@Ellen: De film is een beetje gechargeerd. Waar/wanneer heb je de film gezien?
Inmiddels ben ik ook maar eens een beetje aan het experimenteren geslagen op Facebook: ziehier de pagina van het Brabants Historisch Informatie CentrumHet werkt op zich makkelijk, maar je moet er wel eerst even in thuis raken hoor. Ik heb nu vooral content beschikbaar die ik uit onze nieuwsfeed en uit onze weblog haal, maar de bedoeling is natuurlijk dat het 'sociaal' wordt. Nou, het is in ieder geval goed om eens thuis te raken in de mogelijkheden van het medium. Alhoewel het BHIC even zo goed Hyves zou kunnen kiezen - wij hebben immers niet de potentie internationaal aan de weg te timmeren.
dat was een paar maanden geleden, na een Catch bijeenkomst.
Sabine Aarts zei:
@Petra, Chido en Ellen: Bedankt voor jullie reacties en tips. Dit is een vruchtbare discussie, die vast vrucht afwerpt!
@Ellen: De film is een beetje gechargeerd. Waar/wanneer heb je de film gezien?
Een heel vervelende ontwikkeling in Leiden is dat de afdeling ICT van de gemeente Facebook heeft afgesloten van het gemeentelijk netwerk, waar het RAL ook mee te maken heeft, vanwege virusaanvallen. Nou weet ik niet erg veel van de techniek maar het is vreemd dat Hyves en twitter dan wel mag, dit even als mededeling.
Hallo Sabine,
Ik denk dat Facebook een mooi internationaal medium kan zijn om jullie activiteiten onder de aandacht te brengen. De content die jullie nu al op de site hebben staan leent zich ook prima op via links op Facebook te zetten. Vooral de virtuele exposities zullen het best goed doen. Het succes zal een beetje afhangen van het aantal 'fans'dat je kunt genereren.
gr. Eric
En fans kan je heel makkelijk maken op facebook, gewoon door je huidige mailbestand te koppelen aan je facebookaccount en je krijgt meteen een hele rij met mensen die actief zijn op facebook. en vervolgens krijg je meteen vriendschapsverzoeken van mensen die je een keer in de verte hebt gezien...
Voor een internationale instelling als het IISG lijkt het me overbodig om op facebook een nederlandse pagina aan te maken. Je kan facebook juist inzetten om gemakkelijk overzeese contacten te generen. Veel van mijn vrienden op facebook plaatsen al alles in het engels, zodat hun niet-nederlandse vrienden ze kunnen blijven volgen. De nederlandse gebruiker van het IISG kan juist daarmee ook zijn voordeel doen. De gebruiker die lid is van facebook en het IISG bezoekt heeft naar mijn idee voldoende kennis van de engelse taal om mee te doen en gaat dan ook niet afschrikwekkend werken. (Hier kunnen natuurlijk dure onderzoeken naar gedaan worden, maar dan is het een van de voordelen van sociale media weg, namelijk de relatief lage kosten voor veel publiciteit)
Een puur op Nederland gerichte instelling heeft naar mijn idee ( op dit moment) nog meer baat van hyves, al verwacht ik dat we binnenkort alleen nog maar facebook gebruiken met zijn allen
Succes met de implementatie, ik denk dat het sterkste argument toch gewoon is het laten zien! Laat je eigen facebook zien en de reacties van mensen op elkaar en het verkoopt zichzelf.
Reacties
Dag Sabine, In Regionaal Archief Tilburg zeggen we: 'gewoon beginnen en kijken wat er gebeurt'. Voor Vincents Tekenlokaal heb ik in Facebook een account aangemaakt, ook in LinkedIn, Twitter. Voor RATilburg hebben we een Twitteraccount en een weblog. Er kan je niets gebeuren, als het je niet bevalt, meld je jezelf weer af. Het enige wat je moet doen, is actief zijn. Zoek contacten en mensen of instellingen aan wie je je wilt linken. Vincents Tekenlokaal blijkt in de smaak te vallen bij lokale kunstenaars van Tilburg. Mooi, dan hebben ze meteen de naam een keer gehoord, wellicht dat de een of ander je website eens bezoekt. Meer is het niet, maar je moet er wel wat voor doen.
@Petra: Zo denk ik er zelf ook over, maar onze communicatieadviseur wil graag harde argumenten. Ik mompelde al iets over 'internationaal' en 'onze man in Thailand', maar ik weet niet of dat hout snijdt (En hoe zit het nou met die datadiefstal?)
Het enige Nederlandse archief dat een beetje een actieve aanwezigheid op Facebook heeft, is, voor zover ik weet (en ik heb er niet echt actief naar gezocht), het Stadsarchief Amsterdam. Vlaamse archieven zijn wat actiever. Als je actief bent op Facebook als instelling, dan lijkt het mij een mooie manier om mensen 'met een gezicht' aan je te binden en de interactie op te zoeken. Deels zul je content moeten maken, deels kan die worden doorgesluisd vanaf je website, bijvoorbeeld door gebruik te maken van rss, vanuit je Flickr-account of wat dan ook. Maar uiteindelijk gaat het - het is immers een sociaal netwerk - om de interactie met je 'klanten'. En voor een internationale instelling als het IISG lijkt me Facebook dan een aangewezen optie. Zoals Petra al zegt: gewoon beginnen (maar goed, je weet hoe ik daarover denk ;-))
Het begint me langzamerhand te dagen. We zouden ook een tijdelijke Facebook-pagina kunnen maken voor het jubileum. Daarop moet toch veel interactie te genereren zijn. Gewoon beginnen lijkt mij ook het beste, maar er moet dan wel een fiat zijn.
Dag Sabine, Om je communicatieadviseur tegemoet te treden is het misschien handig dat je een middag besteedt aan het verzamelen van nieuws en artikelen over Facebook. Er is al veel over geschreven. Maak een inventarisatie wat de (internationale) discussie is. Zet voor- en nadelen op een rij en trek samen je conclusies. Neem duidelijk een doel voor ogen: wat wil je bereiken? Als dat een internationaal gezicht is, ben je volgens mij al een eind op de goede weg. Last but not least: als je diecommunicatieman of - vrouw bij jullie wil overtuigen, niet gaan mompelen maar een sterk verhaal neerzetten. ;-)
@Sabine: Ik weet trouwens niet of een tijdelijke pagina zo'n goed idee is. Zelf zie ik dit soort sociale netwerken toch als platforms die duurzame contacten met je publiek moeten opleveren. Misschien is het dan een idee om een 'normale' pagina te starten, die je in eerste instantie in teken stelt van het project, maar die je naderhand wel 'gewoon' door kunt zetten. Anders is het net als met sommige blogs: eer iedereen het gevonden heeft, is het project (of het jubileum) dat eraan ten grondslag lag alweer voorbij.
Hallo Sabine, Heb je een duidelijk beeld van de doelgroepen die je wil bereiken? Ik kan me zo voorstellen dat iedere doelgroep een eigen benadering heeft. Het IISG biedt veel invalshoeken, en kan dus veel verschillende profielen bieden. In hoeverre en op welke manier maken die doelgroepen gebruik van Facebook? Is er een actueel communicatieplan?
@Rob: Bij onze website zijn ze wel bezig met zoiets (i.s.m de happy user studio) Tegenwoordig praat men overigens, vanwege de confettigeneratie, niet meer over doelgroepen maar persona's (daarover las ik onlangs een artikel in HP/De Tijd, meegegapt bij de tandarts, maar ik leg het wel weer terug) Dit terzijde, want je hebt helemaal gelijk: wie wil je bereiken. Je klanten. Maar wie zijn dat. En wat wil je aan ze vertellen buiten de website. Meerwaarde van Facebook: directe communicatie en gebruikersparticipatie.
Mijn ervaring met communicando's is dat ze over het algemeen erg 1.0 denken (uitgezonderd een paar goede voorbeelden, oa op dit forum :-)). In hun ogen is een Facebook-pagina wéér een foldertje erbij (zoals ze websites ook vaak behandelen als een online folder en twitter als een nieuwsbrief). Maar goed, ik ken jullie communicando niet, dus waarschijnlijk klets ik nu maar een eind weg ;-) Wat je duidelijk moet maken is dat, zoals Christian al zei, het een platform is om directe relaties op te bouwen en te onderhouden met je klanten. En dat het tweerichtingsverkeer is. Klanten reageren op jou en jij reageert weer. Klanten kunnen je ook helpen met acquisitie of toegankelijkheid en zo voort. De Zeeuwse Concertzaal heeft kort geleden zijn site vernieuwd. Dat was meteen aanleiding om de sociale media te omarmen. Er is dus niet alleen een vernieuwde, interactieve site, maar ook een twitteraccount en een Facebook-pagina. Misschien een aardig voorbeeld. Twitter gebruiken ze helaas nog niet zo heel enthousiast, maar de site en Facebook wel. De directeur vertelde me laatst dat de nieuwe Facebook-pagina in een maand tijd meer online contacten had verzameld dan ze email-adressen verkregen hadden in de 3 jaar ervoor. Met als bijkomend voordeel dat je minder als 'spam' over komt, als je je nieuwe programmering via social media bekendmaakt. Deze directeur is overigens zelf ook componist en ziet de voordelen van dit soort platforms.
Hallo Sabine, Juist voor het IISG kan ik me voorstellen dat Facebook een heel goed communicatie medium is (zoals je zelf ook schrijft) met name vanwege het internationale karakter. Toen ik laatst jullie nieuwe introductiefilm zag besefte ik weer hoeveel het IISG doet. Je denkt dat je het als collega wel zo'n beetje weet, maar dat is niet zo. Berichtjes van jullie mensen onderweg in de wereld lijken mij in ieder geval reuze leuk om te volgen. De Facebooktechniek is uitermate simpel, dus iedereen kan berichten, foto's en filmpjes plaatsen en je kunt een onbeperkt aantal mensen redacteur maken, dus waarom niet proberen? Lijkt me wel verstandig om vooraf goed na te denken of je gaat voor Nederlands of Engels, of misschien voor allebei. En, zoals Petra schrijft, je moet wél actief zijn en ook blijven. Retour krijg je contacten met een nieuwe gebruikersgroep. Veel succes ermee!
@Petra, Chido en Ellen: Bedankt voor jullie reacties en tips. Dit is een vruchtbare discussie, die vast vrucht afwerpt! @Ellen: De film is een beetje gechargeerd. Waar/wanneer heb je de film gezien?
Inmiddels ben ik ook maar eens een beetje aan het experimenteren geslagen op Facebook: ziehier de pagina van het Brabants Historisch Informatie CentrumHet werkt op zich makkelijk, maar je moet er wel eerst even in thuis raken hoor. Ik heb nu vooral content beschikbaar die ik uit onze nieuwsfeed en uit onze weblog haal, maar de bedoeling is natuurlijk dat het 'sociaal' wordt. Nou, het is in ieder geval goed om eens thuis te raken in de mogelijkheden van het medium. Alhoewel het BHIC even zo goed Hyves zou kunnen kiezen - wij hebben immers niet de potentie internationaal aan de weg te timmeren.
Deze soortgelijke discussie vond ik nog via de Erfgoed 2.0 groep van LinkedInhttp://www.facebook.com/topic.php?uid=173182047368&topic=10659
dat was een paar maanden geleden, na een Catch bijeenkomst. Sabine Aarts zei:
@Petra, Chido en Ellen: Bedankt voor jullie reacties en tips. Dit is een vruchtbare discussie, die vast vrucht afwerpt! @Ellen: De film is een beetje gechargeerd. Waar/wanneer heb je de film gezien?
Een heel vervelende ontwikkeling in Leiden is dat de afdeling ICT van de gemeente Facebook heeft afgesloten van het gemeentelijk netwerk, waar het RAL ook mee te maken heeft, vanwege virusaanvallen. Nou weet ik niet erg veel van de techniek maar het is vreemd dat Hyves en twitter dan wel mag, dit even als mededeling.
Hallo Sabine, Ik denk dat Facebook een mooi internationaal medium kan zijn om jullie activiteiten onder de aandacht te brengen. De content die jullie nu al op de site hebben staan leent zich ook prima op via links op Facebook te zetten. Vooral de virtuele exposities zullen het best goed doen. Het succes zal een beetje afhangen van het aantal 'fans'dat je kunt genereren. gr. Eric
En fans kan je heel makkelijk maken op facebook, gewoon door je huidige mailbestand te koppelen aan je facebookaccount en je krijgt meteen een hele rij met mensen die actief zijn op facebook. en vervolgens krijg je meteen vriendschapsverzoeken van mensen die je een keer in de verte hebt gezien... Voor een internationale instelling als het IISG lijkt het me overbodig om op facebook een nederlandse pagina aan te maken. Je kan facebook juist inzetten om gemakkelijk overzeese contacten te generen. Veel van mijn vrienden op facebook plaatsen al alles in het engels, zodat hun niet-nederlandse vrienden ze kunnen blijven volgen. De nederlandse gebruiker van het IISG kan juist daarmee ook zijn voordeel doen. De gebruiker die lid is van facebook en het IISG bezoekt heeft naar mijn idee voldoende kennis van de engelse taal om mee te doen en gaat dan ook niet afschrikwekkend werken. (Hier kunnen natuurlijk dure onderzoeken naar gedaan worden, maar dan is het een van de voordelen van sociale media weg, namelijk de relatief lage kosten voor veel publiciteit) Een puur op Nederland gerichte instelling heeft naar mijn idee ( op dit moment) nog meer baat van hyves, al verwacht ik dat we binnenkort alleen nog maar facebook gebruiken met zijn allen Succes met de implementatie, ik denk dat het sterkste argument toch gewoon is het laten zien! Laat je eigen facebook zien en de reacties van mensen op elkaar en het verkoopt zichzelf.