Van linkse hobby's, Mondriaan en subsidies

  • apr 2011
  • Yvonne Welings
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 1
  • 49
Yvonne Welings
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Nu cultuur een linkse hobby is geworden, is het cultuurveld in beweging om vooral aan te tonen dat subsidieverleningen objectief verlopen. Vooral bij subsidiefondsen is er vaak sprake van belangenverstrengelingen door commissieleden, die op onduidelijke criteria in de commissie zijn gaan zitten en de leden op even zo onduidelijke criteria subsidie toe- of afwijzen. Dit wordt ook wel peer review genoemd. Een bekend voorbeeld in het verleden dat discutabel was, is de afwijzing in 2009 van de subsidie voor de theatergroep van Theu Boermans.

Nu is het cultuurveld sterk verdeeld, niet een ieder kan zich schragen achter de Tafel van Zes. De staatssecretaris zal hoe dan ook bezuinigen om de 200 miljoen te kunnen binnenhalen. Volgens het manifest van de Tafel van Zes wordt artistieke kwaliteit minder van belang dan die van het publiek. Het systeem van peer review blijft gevoelig liggen, al is het bij een discipline als beeldende kunst moeilijk objectieve criteria vast te stellen.

De adviescommissies van de Mondriaan Stichting, die nu ook het erfgoed van belang acht, hebben alvast iets gedaan aan hun peer review. De commissieleden worden maximaal voor een jaar benoemd en kunnen maximaal twee keer worden herbenoemd. Dit om doorstroming te voorkomen en expertise op te bouwen zo wordt gesteld. Voor wie het nog niet weten, ik wist het in ieder geval niet, voor de commissie beeldende kunst, vormgeving en erfgoed hebben Douwe Huizing, Drents Archief, en Margreet Windhorst, eigen bedrijf Raamwerk zitting genomen en voor Kultur A(2010) Ellen Fleurbaay, Stadsarchief Amsterdam, en Frans van Dijk, Nationaal Archief. In de commissie incidentele aankopen zit niemand uit het erfgoedveld, blijkbaar wordt er niet veel gekocht.

De werkwijze wordt na een half jaar geëvalueerd. Mijn vragen aan de leden van Archief 2.0 zijn:

  • Wist iemand dat er gesolliciteerd kon worden naar een commissie ? Bij mijn weten is er in archievenblad en archief 2.0 geen aandacht voor geweest. Is dit een aandachtspunt voor de volgende keer ?

  • Kunnen er objectieve criteria door de sector worden opgesteld waaraan subsidies moeten voldoen ? Als ik een energiesubsidie aanvraag zijn die criteria ook geformuleerd. Smaak is in onze sector veel minder relevant.

  • Maakt een archiefinstelling gebruik van de Mondriaan en hoe ?

Reacties

één reactie, 27 april 2011
  • Hallo Yvonne,

     

    Lobbyen voor de kunst- en cultuursector is in Nederland nog tamelijk onbekend. In het Verenigd Koninkrijk en vooral in de Verenigde Staten en Canada is dit een alledaagse gang van zaken. Dit blijkt bijvoorbeeld uit deze weblog van een kunstenaar over hoe te protesteren tegen onrechtvaardige bezuinigingen: http://nyfablog.com/2011/02/22/art-advocacy-day-artist. In  een ander artikel blijkt dat de praktijk van het lobbyen tot een ware kunst kan worden verheven: http://bit.ly/eNNxWu. Over het al of niet toepassen van objectieve criteria hierbij wordt geen melding gemaakt.

    Wel wordt gesteld dat de financiering van bijvoorbeeld de Schone kunsten zeker niet heilig zijn en daarom ook net zo goed moeten bezuinigen om overheidstekorten terug te dringen. In het geval dat culturele ondersteuning wordt getrimd, maar niet geëlimineerd, mogen de kunst- en cultuurliefhebbers niet klagen (zie ook: http://www.artsjournal.com/culturegrrl/2011/01 ).

     

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden