Welke techniek kan ik het beste gebruiken en hoe voer ik dat praktisch uit?

  • apr 2021
  • Aura Pattinama
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 6
  • 34
Aura Pattinama
Educatie en Presentatie
  • Susan Suèr
  • Ellen Loozen
  • Lotte Baltussen
  • Anneke van Waarden-Koets
  • Jacoline Zilverschoon
  • parveen kanhai

Ik zal een start maken met één van de vraagstukken uit het jamboard (naar aanleiding van de workshops Archiefbeleving in de klas).

De vragen die op het jamboard onder dit thema stonden:

- (Kim & Anouk) Hoe bieden we de afbeeldingen van een expo het best aan: is er een bepaald online platform? Of bieden we deze best aan in Pdf of in PowerPoint?
- Annelies: Waar kom ik aan goed info over de technische realisatie van filmpjes (een specifiek handig programma?) Sluit aan bij vraag
- Hoe plak je interview (mp3) en historisch beeldmateriaal aan elkaar? En hoe maak je het interactief?
- Anneke: Hoe kan ik het 'koffertje van opa dat ik vond op zolder' inpassen in een digiles over stamboomonderzoek?

Hieronder kunnen we in discussie gaan!

Reacties

6 reacties, meest recent: 14 april 2021
  • Kinderboekenweek 2020

    Koffer vol oorlogsverhalen

    Ik moest bij de vraag van Anneke gelijk denken aan de digitale les die we voor de kinderboekenweek hadden gedaan. Dat was over een koffer vol oorlogsverhalen (nu lijkt het alsof we in Rotterdam alleen bezig zijn met oorlog...). Aansluitend op een boek dat de kinderen uit groep 5 lazen.

    De scholen kregen een pakketje: docentenhandleiding, powerpoint (nu zou ik voor een LessonUp les kiezen omdat we die optie nu hebben), pdf's met 6 verschillende setjes bronmateriaal met opdrachten waar de leerlingen mee aan de slag moeten.

    Digitale koffer/archiefdoos
    De pdf's waren opgedeeld in pakketjes waar per groepje onderzoek naar gedaan kan worden. Ik kan me voorstellen dat dit ook toe te passen is naar een digiles over stamboomonderzoek. Ook een beetje zoals ze bij the National Archives aan de slag gaan. Pakketjes bronnenmateriaal aanbieden.

    In dit geval zie ik het voor me dat er meerdere groepjes of een onderdeel uit het koffertje van opa onderzoeken. Óf er meerdere opa's/oma's zijn; want de stem van de vrouw is niet heel erg aanwezig in archieven, misschien juist spannender om dan een vrouw te onderzoeken. Dan kan er juist met heel de klas één verhaal gemaakt worden, of het laat de meerstemmigheid zien van de stad. Dit onderdeel is dan wel in de klas en hoeft niet eens echt digitaal te zijn als de docent de bronnen op papier heeft.

    Dit lijkt me wel een les die niet synchroon wordt gegeven, juist ook door de onderzoekjes. Mits we de 28e juist handige insides krijgen van Andrew!

    Inclusief
    Een opmerking, dat totaal niks met techniek te maken heeft, misschien meer bij belevingswereld: Bij stamboomonderzoek in de klas moeten we zorgen dat het zo inclusief mogelijk is. De oproep om onderzoek te doen naar je eigen familie kan voor sommige kinderen moeilijk gaan. Voorouders komen uit een andere stad, misschien zelfs een ander land. Een reactie: kijk anders maar mee met X, kan ze juist het gevoel geven dat ze niet onderdeel zijn van de opdracht/het archief. Iets om over na te denken!

    Aura Pattinama
  • Waar kom ik aan goede info over de technische realisatie van filmpjes (een specifiek handig programma?) Sluit aan bij vraag
    - Hoe plak je interview (mp3) en historisch beeldmateriaal aan elkaar? En hoe maak je het interactief?

    Hierbij spelen denk ik de beschikbare middelen en het budget een rol. Een no-budget oplossing zou zijn: filmpjes maken met de telefoon en deze bewerken.
    Een heel eenvoudig programma is video-editor, een onderdeel van Windows 10. Hiermee zijn basale bewerkingen mogelijk: splitsen, knippen, titelkaarten toevoegen en (voorgeselecteerde) muziekjes. Een voordeel hiervan is dat standaard onderdeel is van het Windows pakket dat veel instellingen gebruiken. Voor een niet al te ingewikkeld filmpje kan je hier echt een eind mee komen.

    Meer mogelijkheden om te 'monteren' biedt Clipchamp. Hier kan historisch beeldmateriaal tonen en zelf het geluid van een interview gelijktijdig laten afspelen. Ook zijn er mogelijkheden voor onderschriften, ondertiteling, beelden vloeiend in elkaar laten overlopen, etc. Er zijn twee mogelijkheden: een gratis en een betaalde versie (waarbij de mogelijkheid er is om per maand te betalen).
    Een belangrijk punt: de filmpjes worden online bewerkt. Dit vraagt minder van het geheugen van een laptop/ desktop. De filmpjes worden opgeslagen in de werkomgeving van Clipchamp. De betaalde versie biedt de mogelijkheid om de filmpjes te exporteren in hoge resolutie. Clipchamp is overigens een van de vele online videobewerkingsprogramma's.
    Bij de keuze voor een programma, speelt misschien een rol hoe lang het duurt om de mogelijkheden onder de knie te krijgen. Voor Video Editor en Clipchamp zijn er veel uitlegfilmpjes (eigenlijk: tutorials) op Youtube. Dat kan ontzettend helpen!

    Leerlingen betrekken bij een filmpje zou misschien kunnen door:
    - een kijkvraag te monteren. (In alle videobewerkingsprogramma's kan je 'tekstkaarten' tussen beelden monteren).
    - een opdrachtblad bij het filmpje maken.
    - een kahootquiz maken over het filmpje, als verwerkingsvorm. Het is dan nodig een account aan te maken bij Kahoot en na te denken hoe het gespeeld wordt: het programma gaat er van uit dat leerlingen zelf een device hebben (maar je kan de vragen zo maken dat het ook klassikaal kan).

    parveen kanhai
  • Wij zijn nu een jaartje aan het vloggen bij het Regionaal Archief Rivierenland. De belangrijkste tip is eigenlijk gewoon starten! We hebben zoveel geleerd door gewoon het te proberen en fouten te maken. Als je de volgs bekijkt op ons youtube kanaal zie je ook de verbetering. Ik heb vrij recent een klein artikeltje geschreven over onze ervaring van het afgelopen jaar.

    Wij gebruiken zelf voor editing Adobe Elements. Dit programma is niet gratis, maar wel gebruiksvriendelijk. Voor onze laatste vlog (opgenomen met green-screen) hebben we de edit in I-Movie gedaan. iMovie is één van de meest favoriete videobewerkingsprogramma's van Apple die alles in het pakket heeft. Parveen noemde al Windows Movie Maker, dat is de beste rivaal voor de iMovie voor Mac. Beide programma's heb ik goede ervaring mee.

    Maar je kan ook filmpjes maken in PowerPoint, zo hebben wij bijvoorbeeld dit filmpje gemaakt voor Vele Handen.

    In al deze editing programma's kan je een interview van historisch beeldmateriaal voorzien.

    Jacoline Zilverschoon
  • @Aura, dank je wel voor de informatie over de koffer vol oorlogsverhalen. Bruikbare tips, fijn! Van Jacoline kreeg ik ook tips om toch het koffertje van opa (of oma) te integreren in een digitale les op een manier die de echte beleving van het koffertje benadert. Inderdaad ook met kopieën. Netty wilde daar tijdens de bespreking in ons break-out-groepje daar ook nog iets over vertellen, maar helaas werden wij toen teruggezapt naar de plenaire bijeenkomst. @Nettie, misschien kun je hier nog reageren?
    @Aura, verder heb je gelijk over het inclusie-onderdeel van stamboomonderzoek in de klas. Ik laat altijd diverse mogelijkheden zien (Zeeuwen Gezocht, Wie Was Wie en Family Search) om een eerste zoekpoging op achternaam te doen. En verder leg ik heel kort uit wat je kunt doen als je daar niet kunt vinden wat je zoekt. En inderdaad kunnen leerlingen ook samen zoeken. Inclusie moet in een online les ook niet vergeten worden.

    Anneke van Waarden-Koets
  • @Jacoline, Voor de handigheid voeg ik nog aan jouw verhaal toe de online presentaties die jij en Sylvia in 2020 hebben verzorgd over Vloggen en de Escaperoom. Die zijn te vinden in de bestandenbox in de map Online KEP bijeenkomst 20 november 2020. In die map kan iedereen ook de andere presentatie over online 'good practices' vinden.

    Anneke van Waarden-Koets
  • @Anneke Als je zo'n daadwerkelijke koffer kunt sturen, begint het altijd meer te leven! Dat is iets wat wij ook willen opzetten. Over bepaalde thema's een "koffer vol...geschiedenis!". Ben dus ook heel benieuwd hoe Nettie die benadering deed!

    Aura Pattinama