Wat is archiefeducatie?

  • jun 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 9
  • 38
Verwijderde gebruiker
Educatie en Presentatie
  • Marco Streefkerk

Binnen de Museumwereld wordt al decennia lang veel gedaan aan educatie. Er zijn veel medewerkers die zich hiermee bezighouden en men kan dan ook met recht spreken van museumeducatie. Zie bijvoorbeeld: www.museumeducatie.nl. Waarin zit nu het verschil met archiefeducatie? De meeste educatieve projecten die ik in archievenland voorbij zie komen, zouden ook heel goed in een museum kunnen plaatsvinden (ook al maken wij meer gebruik van archiefdocumenten). Het gaat mij dus om de positionering van archiefeducatie ten opzichtte van museumeducatie. Reacties zijn erg welkom.

Reacties

9 reacties, meest recent: 24 september 2010
  • Hoi Aron, Je vraag is een goede. Wat ik tussen de regels door lees is ook: wat is de toegevoegde waarde van archiefeducatie? Als inderdaad onze educatieve projecten net zo goed (of zelfs beter) in een museum kunnen plaatsvinden, hebben we het m.i. niet goed gedaan. Een belangrijk doel van de archiefeducatie is mensen bijbrengen wat een archief is en wat het voor hen kan betekenen. Dit kun je alleen in het archief zelf bewerkstelligen. Daarom vind ik het ook belangrijk om zo dicht mogelijk bij je eigen collectie te blijven. Ik heb liever een wat minder hip en flitsend programma, dan een met weinig eigen materiaal. Petra's vraag op een ander deel van deze site of cursussen geen onderdeel vormen van archiefeducatie sluit trouwens op jouw vraag aan.

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Susan, Dank voor je reactie. Ik twijfel zeker niet aan het belang van educatie/educatieve projecten door archiefdiensten. Mensen komen zo op een andere manier in aarraking met de archiefdienst, ze leren wat ze daar kunnen doen, archivarissen leren zo dat er meer is dan de traditionele archiefgebruiker op de studiezaal (historicus, genealoog). Dit is ook de reden dat ik lid ben geworden van de groep archiefeducatie. Ik constateer echter dat veel educatieve projecten die plaats vinden in een archief ook kunnen plaats vinden in een museum. Neem bijvoorbeeld het leerdoel kinderen respect en begrip bij te brengen van oude archiefstukken. Hetzelfde kan ook heel goed geschieden met voorwerpen uit een collectie van een museum. En dan moet ik constateren dat er zeer veel educatoren werkzaam zijn binnen de museumwereld die al veel verder zijn dan wij. Dienen we ons dan niet bij hen aan te sluiten om zo de educatie bij archiefdiensten een kwaliteitsimpuls te geven? Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er archiefdiensten zijn die educatieve projecten ontwikkelen die veel meer teruggaan op de archivistiek. Bijvoorbeeld het aanleren van bronnenkritiek, onderwijs in de opbouw van archieven, het kunnen lezen van archiefdocumenten (paleografie), waar loop je tegen aan als je archiefonderzoek doet. In dat geval is er meer sprake van "archiefeducatie" en is er een veel duidelijker verschil met "museumeducatie". Maar ik ben zeer benieuwd hoe anderen hier over denken. Stel dat archiefeducatie een specifiek subdomein is binnen de archivistiek (of zich zo ontwikkelt) dan moeten we het hier meer gaan hebben over zaken als leerdoelen, leertheorieën, onderwijsmethodieken enz. en hoe dit verschilt van onderwijs in het reguliere onderwijs of in het museum. Dit zijn nu net de zaken die ik erg mis in deze groep. Daarom vind ik het leuk dat je schrijft dat een belangrijk doel van archiefeducatie is mensen bijbrengen wat een archief is en wat het voor hen kan betekenen. Ik ben benieuwd hoe invulling gegeven wordt aan dit leerdoel. Ter verduidelijking. Het gaat mij om de volgende vragen: Waarin verschilt archiefeducatie van museumeducatie? Zo krijgen we een beter beeld wie en wat de groep archiefeducatie is. Of scherper geformuleerd: Hoe zien we ons zelf? Als archivarissen die zich bezighouden met educatie of als educatoren die (toevallig) werkzaam zijn in het archiefwezen of beide. Susan Suèr zei:

    Hoi Aron, Je vraag is een goede. Wat ik tussen de regels door lees is ook: wat is de toegevoegde waarde van archiefeducatie? Als inderdaad onze educatieve projecten net zo goed (of zelfs beter) in een museum kunnen plaatsvinden, hebben we het m.i. niet goed gedaan. Een belangrijk doel van de archiefeducatie is mensen bijbrengen wat een archief is en wat het voor hen kan betekenen. Dit kun je alleen in het archief zelf bewerkstelligen. Daarom vind ik het ook belangrijk om zo dicht mogelijk bij je eigen collectie te blijven. Ik heb liever een wat minder hip en flitsend programma, dan een met weinig eigen materiaal. Petra's vraag op een ander deel van deze site of cursussen geen onderdeel vormen van archiefeducatie sluit trouwens op jouw vraag aan.

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Aron, Susan en de anderen, Ik ben het roerend met Aron eens dat archiefeducatie zich bezig moet houden met de bronnen en de manier waarop je met die bronnen om gaat. Ik zie ook dat er vele projecten zijn die weliswaar gebruik maken van bronnen, maar ik dacht zelf omdat die archieven ook vaak een museale rol vervulden. zo zijn er archieven en/of historische centra die zowel archief als museum zijn. Ze maken tentoonstellingen, vertellen verhalen, ontwikkelen canons etc. Dat zijn meer de verhalen vertellers over de historische onderwerpen als dat je het onderwijs en volwassenen leert omgaan met de bronnen en het onderzoek daar naar. Zoals Susan zegt: er zijn twee belangrijke educatieve taken: 1. kennismaken met het archiefwezen en de bronnen 2. Hoe doe je onderzoek in bronnen? Ik heb gisteren geblogd over die enquete die gehouden werd. Het ging daarin vooral over cijfers en aantalelen en percentages. de inhoud van educatie en de kwalificatie daarvan is niet gevraagd. Ik ben het er mee eens dat we aandacht moeten hebben voor de didactische principes: lesdoelen, doelgroep, beginsituatie, werkwijze, visie op onderwijs en leren en de gebruikte materialen. Aron, maandag 12 juli komen we in Tilburg bij elkaar. Join the club zou ik zeggen!

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Petra, Hartelijk dank voor je reactie, die toch ook weer veel duidelijk maakt. Met name als je schrijft waar archiefeducatie zich mee bezighoudt. Ja, ik zou er graag bij zijn op 12 juli ware het niet dat ik vrijdag aanstaande op vakantie ga. Als ik wel aanwezig was dan zou ik het volgende bespreken: volgens mij moet er een database komen met educatieve projecten die zijn uitgevoerd door archiefdiensten (waarschijnlijk worden enkele educatieve projecten de 12e wel besproken). Op de eerste plaats kan een bepaald educatief project overgenomen worden door een andere archiefdienst/dan wel bijdragen tot inspiratie voor een nieuw project. We moeten natuurlijk niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Op de tweede plaats zou er aandacht komen voor leerdoelen, materialen, educatieve uitgangspunten, doelgroepen enz. Als educatieve medewerkers bij een archiefdienst dit invullen dan scherpen ze ook hun eigen denken weer aan als het gaat om het opzetten, uitvoeren en evalueren van educatieve projecten. Mogelijk kan je deze suggestie de 12e meenemen en bezien of daar draagvlak voor bestaat. Lijkt me erg leuk om mee te denken hoe zo'n database er uit moet zien (welke velden). Aron Petra Robben zei:

    Dag Aron, Susan en de anderen, Ik ben het roerend met Aron eens dat archiefeducatie zich bezig moet houden met de bronnen en de manier waarop je met die bronnen om gaat. Ik zie ook dat er vele projecten zijn die weliswaar gebruik maken van bronnen, maar ik dacht zelf omdat die archieven ook vaak een museale rol vervulden. zo zijn er archieven en/of historische centra die zowel archief als museum zijn. Ze maken tentoonstellingen, vertellen verhalen, ontwikkelen canons etc. Dat zijn meer de verhalen vertellers over de historische onderwerpen als dat je het onderwijs en volwassenen leert omgaan met de bronnen en het onderzoek daar naar. Zoals Susan zegt: er zijn twee belangrijke educatieve taken: 1. kennismaken met het archiefwezen en de bronnen 2. Hoe doe je onderzoek in bronnen? Ik heb gisteren geblogd over die enquete die gehouden werd. Het ging daarin vooral over cijfers en aantalelen en percentages. de inhoud van educatie en de kwalificatie daarvan is niet gevraagd. Ik ben het er mee eens dat we aandacht moeten hebben voor de didactische principes: lesdoelen, doelgroep, beginsituatie, werkwijze, visie op onderwijs en leren en de gebruikte materialen. Aron, maandag 12 juli komen we in Tilburg bij elkaar. Join the club zou ik zeggen!

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Aron, ha ha, ik vind het grappig dat de archiefmensen zo in databanken denken ;-) Ik begrijp dat dat wellicht overzicht biedt, van de andere kant heb ik er zelf geen behoefte aan. Het registreren van project A of B vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk. Meestal zijn de projecten soortgelijk. Ik vind je tweede punt interessanter. Met name het aanscherpen van de uitgangspunten en dragers van de educatie. Maar enfin, ik mag niet te partijdig zijn als organisator van de bijeenkomst op maandag 12 juli. Ik zal het op de agenda zetten: we hadden al staan: E-Learning, Maatschappelijke stages, Community's en als nieuw agendapunt: het begrip educatie, wat verstaan we daaronder. Daarnaast zal ik een rondje doen of er behoefte is aan jouw idee van een databank. Vijf agendapunten tot nu toe. Dank voor deze inbreng

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Petra, Tsja, documenteren zit ons nu eenmaal in ons bloed. Ik heb geen idee of projecten soortgelijk zijn en ben daar ook wel benieuwd naar. Kijk ook erg uit naar wat er de 12e besproken/besloten is. Aron Petra Robben zei:

    Dag Aron, ha ha, ik vind het grappig dat de archiefmensen zo in databanken denken ;-) Ik begrijp dat dat wellicht overzicht biedt, van de andere kant heb ik er zelf geen behoefte aan. Het registreren van project A of B vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk. Meestal zijn de projecten soortgelijk. Ik vind je tweede punt interessanter. Met name het aanscherpen van de uitgangspunten en dragers van de educatie. Maar enfin, ik mag niet te partijdig zijn als organisator van de bijeenkomst op maandag 12 juli. Ik zal het op de agenda zetten: we hadden al staan: E-Learning, Maatschappelijke stages, Community's en als nieuw agendapunt: het begrip educatie, wat verstaan we daaronder. Daarnaast zal ik een rondje doen of er behoefte is aan jouw idee van een databank. Vijf agendapunten tot nu toe. Dank voor deze inbreng

    Verwijderde gebruiker
  • Het is een weerbaarheidsproject dat op veel scholen in Nederland plaatsvindt. Mochten er scholen in den lande zijn, die digitaal onderzoek willen doen, dan kunnen ze dat digitaal doen. De boekjes sturen we op.

    Dag Aron, we houden je op de hoogte via Archief 2.0! Ik heb zojuist geblogd over een educatief bronnenonderzoek. Onderwerp Marietje Kessels.

    Verwijderde gebruiker
  • Aron, Ken je het projecten overzicht van de DEN-kennisbank http://matrix.den.nl/matrix.aspx?matrixid=projectenbank?Daarin kun je ook zoeken educatieve projecten. Doel van deze projectenbank is niet zozeer een (volledig) overzicht te bieden, maar voorbeeldprojecten te inventariseren om zo kennisdeling op het gebied digitale dienstverlening en ICT-gebruik te bevorderen. Als je voorbeeldprojecten mist, horen we dat graag. Een aantal best practices komen ook op de agenda voor DE conferentie 2010 (http://www.den.nl/innovatie) die dit jaar over educatie gaat. De verhouding tussen archief- en museumeducatie en hoe deze op elkaar aansluiten als erfgoededucatie is wellicht een idee voor een debat tijdens de conferentie. Interesse? Marco Streefkerk

    Marco Streefkerk
  • Hoi Aron, de indruk die ik van de discussie krijg is dat archiefeducatie wordt opgevat als educatieve projecten voor studiezaalbezoekers, fysieke en virtuele. Er is volgens mij ook hele andere archiefeducatie, namelijk het archief als onderdeel van de informatieketen van tal van overheidsorganen. Hier komen vragen aan bod als hoe deel je kennis? Tussen overheidsinstellingen onderling, binnen die organisaties, maar ook draag je dat voortijdig over en hoe (her)gebruik je deze informatie? Wat ontsluit je en hoe dan? Wat vernietig je of waar doe je niets mee. Je cursisten zijn dan vaak DIV ambtenaren/secretariaatsmedewerkers en soms ook mensen die in de lijn werken. Interessant is natuurlijk de vraag hoe je deze beide werelden kunt combineren. Een vraagstuk waar ik zelf al jaren mee worstel.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden