Overzichtskaarten voor kennis en kunde IHH-professionals
Wat moeten de informatieprofessionals, die we zo hard nodig hebben om de klus te klaren, in huis hebbe...
Sommige organisaties zien de ๐ข๐ฝ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ ๐ข๐ฟ๐ฑ๐ฒ ๐ฉ๐ผ๐น๐๐ฎ๐๐๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ๐๐บ๐ฒ๐๐ถ๐ป๐ด als een verplicht nummer - een verantwoordingsactiviteit die ze vooral "moeten doorlopen". Zonde! Want hiermee missen ze een waardevolle kans.
Ik werk samen met verschillende organisaties die deze meting juist zien als een ๐ธ๐ฎ๐ป๐: een kans om scherp inzicht te krijgen in hun huidige situatie, prioriteiten te stellen en bewuste keuzes te maken, samen met hun medewerkers. ๐๐ฒ๐ ๐ฑ๐ผ๐ฒ๐น? Een efficiรซnte, transparante en betrouwbare informatiehuishouding die bijdraagt aan uitstekende publieke dienstverlening.
๐ช๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ผ๐บ ๐ฑ๐ฒ ๐ฉ๐ผ๐น๐๐ฎ๐๐๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ๐๐บ๐ฒ๐๐ถ๐ป๐ด ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ธ๐ฎ๐ป๐ ๐ถ๐:
๐น ๐ฆ๐๐ฎ๐ฝ ๐ญ: ๐๐ป๐ฎ๐น๐๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ฒ๐ ๐ฒ๐
๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ โ Begin de meting samen met de materiedeskundigen om de huidige stand van zaken te bepalen.
๐น ๐ฆ๐๐ฎ๐ฝ ๐ฎ: ๐๐ฒ๐๐ฟ๐ฒ๐ธ ๐ต๐ฒ๐ ๐บ๐ฎ๐ป๐ฎ๐ด๐ฒ๐บ๐ฒ๐ป๐ โ Breng samen de risicoโs en verbeterinitiatieven in kaart. Vertaal deze naar een roadmap die jullie stap voor stap naar verbetering leidt.
๐๐ฒ๐ ๐ฟ๐ฒ๐๐๐น๐๐ฎ๐ฎ๐? Een organisatie die niet alleen voldoet aan de wet- en regelgeving, maar die ook haar medewerkers optimaal ondersteunt en haar publieke taak met volle overtuiging vervult.
๐ช๐ฎ๐ ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ฟ๐๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐น๐๐ฎ๐๐๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ๐๐บ๐ฒ๐๐ถ๐ป๐ด? Hoe benaderen jullie dit traject in jullie organisatie? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!
Mijn belangrijkste inzichten:
๐ญ. ๐๐ฒ๐ถ๐๐ฒ๐ป-๐ด๐ฒ๐ฑ๐ฟ๐ฒ๐๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด:
Identificeer waar je organisatie staat en gebruik deze inzichten om strategische themaโs om te zetten in concrete, haalbare initiatieven.
๐ฎ. ๐๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐๐๐๐ฟ๐ถ๐ป๐ด ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ๐๐ถ๐บ๐ฎ๐น๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ:
Zorg ervoor dat elk initiatief bijdraagt aan het vergroten van maatschappelijke waarde. Volg de voortgang van de resultaten nauwgezet en pas aan waar nodig, door middel van een continue leer- en verbetercyclus.
๐ฏ. ๐๐ฒ๐๐๐๐๐ฒ ๐ธ๐ฒ๐๐๐ฒ๐ ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ถ๐ผ๐ฟ๐ถ๐๐ฒ๐ถ๐๐ฒ๐ป:
Stimuleer continue dialoog over de impact van beslissingen op de maatschappelijke missie. Betrek verschillende disciplines om draagvlak te creรซren en maak de afwegingen transparant voor alle betrokkenen.
๐ฐ. ๐ฅ๐ถ๐๐ถ๐ฐ๐ผ-๐ด๐ฒ๐ฏ๐ฎ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฝ๐ฎ๐ธ:
Identificeer risicoโs en koppel deze aan de ambities van de organisatie. Dit helpt knelpunten tijdig te signaleren en prioriteiten slim te stellen voor initiatieven.
๐ฑ. ๐ฃ๐ฟ๐ฎ๐ด๐บ๐ฎ๐๐ถ๐๐ฐ๐ต๐ฒ ๐ฟ๐ผ๐ฎ๐ฑ๐บ๐ฎ๐ฝ:
Werk met een heldere roadmap die verder gaat dan alleen compliance. Ondersteun medewerkers en stel de publieke opgave centraal. Zo creรซer je een duurzame balans tussen naleving van regelgeving, efficiรซntie en maatschappelijke meerwaarde.
Reacties
Beste Olaf,
Ik was nog niet eerder een Nederlandse volwassenheidsmeting tegengekomen, maar ben daar wel mee bezig in mijn organisatie. Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet en hoe deze is opgesteld, kon er niet zo snel iets op internet over vinden. Die van ons is gebaseerd op het Maturity Model van ARMA (The Principles Maturity Model - ARMA International) en uitgewerkt in onze eigen speerpunten. Ik ben daar samen met @charlottevandenberg mee bezig.
Ik heb zelf een lean- en laboratoriumachtergrond. Ik vind kwaliteitsmetingen dan ook volkomen logisch. Op het laboratorium ging altijd de uitspraak rond: het kwaliteitssysteem moet werken voor jou, jij moet niet werken voor het kwaliteitssysteem. Als je er energie in steekt en je krijgt er niet voldoende voor terug, dan is het niet goed ingericht.
Ik vind zo'n meting vooral belangrijk omdat je als informatie-expert zelf je voortgang kan monitoren, maar ook dat je redelijk objectief de verschillende organisatieonderdelen naast elkaar kan zetten. En het is een mooi middel om met verschillende stakeholders het gesprek aan te gaan. Daardoor kun je snel de zwakste schakel vinden.
Wat mijns inziens cruciaal is, dat het niet te groot wordt gemaakt en degene die het invult ook zelf inzicht krijgt. Idealiter sluit het aan op andere middelen in de organisatie, waardoor je zo nodig kan inzoomen op de zwakke schakels.
Met hartelijke groet,
Gerlinde