๐—ฉ๐—ผ๐—น๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐˜€๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ข๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ ๐—ข๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ: ๐—–๐—ผ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฒ ๐—ผ๐—ณ ๐—ž๐—ฎ๐—ป๐˜€?

  • 19 okt
  • Olaf van der Walle
  • 1
  • 347
  • 1
Olaf van der Walle
InformatiehuishoudingOverheden
  • Nadia Faviรฉ-Slaar
  • Barbara Roozen
  • Gerlinde Oosterom

Sommige organisaties zien de ๐—ข๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ ๐—ข๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฉ๐—ผ๐—น๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐˜€๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด als een verplicht nummer - een verantwoordingsactiviteit die ze vooral "moeten doorlopen". Zonde! Want hiermee missen ze een waardevolle kans.

Ik werk samen met verschillende organisaties die deze meting juist zien als een ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜€: een kans om scherp inzicht te krijgen in hun huidige situatie, prioriteiten te stellen en bewuste keuzes te maken, samen met hun medewerkers. ๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น? Een efficiรซnte, transparante en betrouwbare informatiehuishouding die bijdraagt aan uitstekende publieke dienstverlening.

๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฉ๐—ผ๐—น๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐˜€๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜€ ๐—ถ๐˜€:
๐Ÿ”น ๐—ฆ๐˜๐—ฎ๐—ฝ ๐Ÿญ: ๐—”๐—ป๐—ฎ๐—น๐˜†๐˜€๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐˜…๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐˜€ โ€“ Begin de meting samen met de materiedeskundigen om de huidige stand van zaken te bepalen.

๐Ÿ”น ๐—ฆ๐˜๐—ฎ๐—ฝ ๐Ÿฎ: ๐—•๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜ โ€“ Breng samen de risicoโ€™s en verbeterinitiatieven in kaart. Vertaal deze naar een roadmap die jullie stap voor stap naar verbetering leidt.

๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜‚๐—น๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜? Een organisatie die niet alleen voldoet aan de wet- en regelgeving, maar die ook haar medewerkers optimaal ondersteunt en haar publieke taak met volle overtuiging vervult.


๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐˜€๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด? Hoe benaderen jullie dit traject in jullie organisatie? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!


Mijn belangrijkste inzichten:
๐Ÿญ. ๐—™๐—ฒ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ป-๐—ด๐—ฒ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด:
Identificeer waar je organisatie staat en gebruik deze inzichten om strategische themaโ€™s om te zetten in concrete, haalbare initiatieven.

๐Ÿฎ. ๐—š๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ๐˜๐—ถ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ:
Zorg ervoor dat elk initiatief bijdraagt aan het vergroten van maatschappelijke waarde. Volg de voortgang van de resultaten nauwgezet en pas aan waar nodig, door middel van een continue leer- en verbetercyclus.

๐Ÿฏ. ๐—•๐—ฒ๐˜„๐˜‚๐˜€๐˜๐—ฒ ๐—ธ๐—ฒ๐˜‚๐˜‡๐—ฒ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ป:
Stimuleer continue dialoog over de impact van beslissingen op de maatschappelijke missie. Betrek verschillende disciplines om draagvlak te creรซren en maak de afwegingen transparant voor alle betrokkenen.

๐Ÿฐ. ๐—ฅ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐—ฐ๐—ผ-๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ:
Identificeer risicoโ€™s en koppel deze aan de ambities van de organisatie. Dit helpt knelpunten tijdig te signaleren en prioriteiten slim te stellen voor initiatieven.

๐Ÿฑ. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐—ฟ๐—ผ๐—ฎ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐—ฝ:
Werk met een heldere roadmap die verder gaat dan alleen compliance. Ondersteun medewerkers en stel de publieke opgave centraal. Zo creรซer je een duurzame balans tussen naleving van regelgeving, efficiรซntie en maatschappelijke meerwaarde.

Reacties

รฉรฉn reactie, 24 oktober
  • Beste Olaf,

    Ik was nog niet eerder een Nederlandse volwassenheidsmeting tegengekomen, maar ben daar wel mee bezig in mijn organisatie. Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet en hoe deze is opgesteld, kon er niet zo snel iets op internet over vinden. Die van ons is gebaseerd op het Maturity Model van ARMA (The Principles Maturity Model - ARMA International) en uitgewerkt in onze eigen speerpunten. Ik ben daar samen met @charlottevandenberg mee bezig.

    Ik heb zelf een lean- en laboratoriumachtergrond. Ik vind kwaliteitsmetingen dan ook volkomen logisch. Op het laboratorium ging altijd de uitspraak rond: het kwaliteitssysteem moet werken voor jou, jij moet niet werken voor het kwaliteitssysteem. Als je er energie in steekt en je krijgt er niet voldoende voor terug, dan is het niet goed ingericht.

    Ik vind zo'n meting vooral belangrijk omdat je als informatie-expert zelf je voortgang kan monitoren, maar ook dat je redelijk objectief de verschillende organisatieonderdelen naast elkaar kan zetten. En het is een mooi middel om met verschillende stakeholders het gesprek aan te gaan. Daardoor kun je snel de zwakste schakel vinden.

    Wat mijns inziens cruciaal is, dat het niet te groot wordt gemaakt en degene die het invult ook zelf inzicht krijgt. Idealiter sluit het aan op andere middelen in de organisatie, waardoor je zo nodig kan inzoomen op de zwakke schakels.

    Met hartelijke groet,

    Gerlinde

    Gerlinde Oosterom