MultimediaN

  • okt 2007
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 6
  • 36
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Op de blog van Marie-José Klaver kwam ik een stukje tegen over het onderzoeksprogramma MultimediaN.Zij gaan met behulp van 350 leerlingen een onderzoek doen naar het nut van taggen. Voor het gemak citeer ik even de onderzoeksopzet:"200 deelnemers krijgen – individueel – online een lijst video’s voorgeschoteld, met de opdracht om aan de fragmenten goede trefwoorden ofwel tags toe te kennen. Met goede trefwoorden worden trefwoorden bedoeld die andere gebruikers helpen om snel het fragment terug te vinden. Later moeten 150 leerlingen online vragen beantwoorden. De antwoorden liggen besloten in het videomateriaal. De onderzoeksvraag hierbij is of de eerder toegekende tags helpen om de juiste video’s te vinden."Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten, aangezien ik redelijk sceptisch tegenover "social tagging" sta.Overigens, op de website van MultimediaN zelf heb ik geen beschrijving van deze onderzoeksopzet kunnen vinden.Ik kwam wel informatie over het project E-Culture tegen. Hierbij wordt in samenwerking met ICN, DEN, VU, UvA en CWI (heerlijk al die afkortingen) onderzocht "hoe de interactie met het Nederlands cultureel erfgoed kan worden verrijkt." Zij omschrijven het doel van dit project als volgt:"Vanuit je luie stoel genieten van het aanbod van musea? Ronddwalen in het digitale depot van je favoriete archief? Collecties samenstellen zonder wereldreis? Of wetenschappelijk onderzoek doen zonder een afspraak te hoeven maken met de conservator? Het kan! Want musea en andere instellingen presenteren ons cultureel erfgoed steeds vaker via websites.De kans is echter groot dat de context van een gevonden digitaal erfgoedobject ontbreekt. Zo loop je veel mis, bijvoorbeeld over verbanden met objecten uit andere musea of archieven, verhalen over de maker ervan, de ontstaansgeschiedenis en andere achtergrondinformatie. En dat terwijl dit soort informatie wel degelijk aanwezig is. Niet alleen in de hoofden van de curatoren en gidsen van een erfgoedinstelling, maar gewoon digitaal, in andere digitale databases."Ik probeer de werking van wat ze maken nog te doorgronden, maar het lijkt spannend

Reacties

6 reacties, meest recent: 31 oktober 2007
  • Dank voor deze link, Ingmar! De test met social tagging is inderdaad interessant. Ook ik ben benieuwd naar de resultaten! Iets om in de gaten te houden. Zelf heb ik verschillende ervaringen met social tagging. Ik heb al wel gemerkt dat het steeds beter werkt naarmate meer mensen meedoen. Stel dat heel veel mensen tags toekennen aan een item, dan komt vanzelf de situatie dat sommige tags heel vaak gebruikt worden en andere niet. De 'beschrijving' van een item wordt dan steeds beter, nauwkeuriger. Resultaten zijn dan ook steeds beter naar relevantie in te schatten. Misschien ken je het al, maar ik vond dit artikel over LibraryThing wel oké.

    Christian van der Ven
  • Interessant verhaal over librarything. Dat confronteerde me wel met het feit dat ik alweer een heleboel boeken daar moet gaan toevoegen... Het social taggen, daar heb ik zelf nog te weinig ervaring mee, zowel in het doen als in het profiteren daarvan. Dat de macht van het getal een grote rol speelt dat is eigenlijk een open deur nog verder open zetten. Cruciaal is inderdaad hoe je mensen zover krijgt dat ze dat ook daadwerkelijk massaal gaan doen! Ten aanzien van het ronddwalen in het digitale depot... Ik ben groot voorstander, maar ook hier dreigt het gevaar van overvoering, de bomen en het bos etc. Maar als je niets doet gebeurt er ook niets. Content aanbieden is altijd stap 1 en van daaruit kun je proberen mensen te gaan verleiden om waarde toe te voegen of kun je daar als instelling ook zelf een (kleinere of grotere) rol in gaan spelen. Dat brengt me ook weer terug op een discussie elders op dit forum over digitale studiezalen/balies: als we niet tot standaarden komen, niet alleen tussen onze eigen afdelingen binnen de instellingen, maar ook zeker tussen instellingen, dan zullen we op den duur tegen de beperkingen aan gaan lopen. Maar zelfs de langste reis begint met de eerste stap... En misschien is dat wel deze community!

    Verwijderde gebruiker
  • Nog een open deur dan: je kunt mensen alleen bewegen om iets te doen, als je ze daarvoor een meerwaarde in de plaats geeft. Voor wat hoort wat. Het artikel over LibraryThing laat dat duidelijk zien, in vergelijking met Amazon. Er worden enkele redenen aangevoerd waarom Amazon mensen niet aan het taggen krijgt, en LibraryThing wel: meerwaarde bieden. Er staan zoveel deuren open, maar wie trapt ze in? De eerste stap is nog vaak een schuifelpasje.. ;-)

    Christian van der Ven
  • Leuk! Ik heb er wel vertrouwen in, in dat taggen. Wat Christian zegt over de meerwaarde klopt helemaal. Als ik af en toe een minuutje of wat over heb speel ik wel eens google imagelabeler in plaats van patience. Een spelletje waar je online tegen of eigenlijk met een tegenstander probeert zoveel mogelijk tag-matches te scoren in twee minuten. Je persoonlijke doel is natuurlijk een zo hoog mogelijke (dag)score. Bijkomende aardigheid is dat afbeeldingen via google beter en beter vindbaar zijn. Immers meerder gebruikers hebben consensus over de tags. Na verloop van tijd wordt je getriggerd om geavanceerdere tags te bedenken omdat bepaalde begrippen 'verboden' zijn. Wellicht dat dit googles opmaat is naar een semantisch(er) web :)??? Wat dat betreft zie ik ook duidelijke parallellen met de archieven, met beeldbanken. Ik vermoed dat een hoop afbeeldingen in beeldbanken niet gevonden worden door gebruikers, door het jargon en de afspraken rondom het beschrijven van afbeeldingen. Het probleem is vaak dat deze beschrijving weer effect heeft op het zoeken en de gevonden resultaten. Probeer maar eens te zoeken met als zoekterm gezien vanaf... + de daadwerkelijke locatie (bijvoorbeeld de Coolsingel) in bijvoorbeeld debeeldbank van 't Gemeentearchief Rotterdam. Een groot aantal afbeeldingen gaat helemaal niet over de Coolsingel maar zegt enkel wat over het perspectief van de fotograaf. Da's hele nuttige informatie maar niet de informatie waar een 'gemiddelde' bezoeker kennis van heeft. Geef die gebruikers de mogelijkheid hun woorden, jargon en perspectieven toe te passen en je krijgt naar mijn idee incombinatie met de informatie van de 'professionals' een waanzinnige ingang!

    Verwijderde gebruiker
  • Hey Tim, dat Google-spelletje is hartstikke tof! :-) Wel slim om er een spelletje van te maken, omdat je door matchende tags natuurlijk een betere toegang krijgt. Tenminste, de kans daarop is groter. Wat je zegt over onze beeldbanken klopt helemaal. Afgelopen maandag hebben we op het BHIC al gemijmerd over tags als tweede ingang voor onze beeldbank. De meeste beschrijvingen zijn nog steeds wat ze zeggen te zijn: een beschrijving. Ze zijn dus geen toegang, tenminste zijn niet specifiek gemaakt om te dienen als toegang. Maar we gebruiken ze daarvoor wel. Gek eigenlijk.. nu ik er zo over nadenk.. ;-)

    Christian van der Ven
  • Oké, goed gejat is beter dan slecht verzonnen.. maar wie heeft er verzonnen en wie heeft er gejat.. ha, ha! :-)

    Christian van der Ven

Trefwoorden