Ervaring gevraagd: archivering IFC-bestanden
Samenvatting: Vanuit de bouwsector is een sterke lobby gaande om bij de invoering van de Omgevingswet de bouwvergunningen te verstrekken op basis van ingediende IFC-modellen. IFC is een internationale open standaard is.
Reacties
Ik sluit graag bij je aan Wouter voor deze studie!
@nicolefielmieg
Hoi Wouter en Nicole, kunnen jullie iets zeggen wat het eindresultaat van zo'n training moet zijn. Wellicht kunnen onze juridische docenten een cursus voor dit onderwerp maken.
@nicolefielmieg
Hoi Eric,
Ben op zoek naar (wettelijke) achtergrond en praktische handvaten. Dus bv welke taken kun je wel of niet mandateren? Maar ook er wordt door diverse overheidsorganen een bv, gr o.i.d. opgericht, welke afspraken komen in de statuten en welke in bv. een onderliggende dvo? De handreiking geeft bv. bij een bv aan dat het bestuur verantwoordelijk is voor het archiefbeheer en dat er moet staan van welke deelnemende organisatie de regels worden overgenomen. Zijn deze 2 punten voldoende? Moet er nog meer bij? Waar leg je de uitvoeringsafspraken dan vast? Onderliggende dvo? Ik wil in iedere situatie kunnen adviseren over de vastlegging van afspraken over informatie en archiefbeheer bij samenwerkingen
@nicolefielmieg
dank je. Ik ga overleggen met onze docenten. Ik kom er zsm op terug.
@nicolefielmieg
Top Eric. Heel fijn!
@nicolefielmieg
Hoi Eric,
Ik sluit mij aan bij Wouter.
Hierbij wil ik aanvullen dat ik graag de praktische uitvoering van het juridische aspect van handelen volgens Archiefwet vanuit verschillende oogpunten inzichtelijk wil krijgen.
We kennen de handreiking over archivering bij samenwerkingsverbanden, deze is goed leesbaar en te begrijpen. Ik merk dat deze toch lastig is in de praktijk toe te passen. Er mist m.i. ook e.e.a. zoals duidelijkheid over wat een GR met taken onder mandaat wel en niet mag en waar dat te vinden is en hoe/waar dat is bepaald.
Ik begrijp dat er veel vormen van samenwerking zijn en dat dit daardoor lastig is om te vormen naar een praktisch toepasbare uitwerking. Ik vraag mij daarom af hoe je dan ook in die complexiteit kan ontdekken wat je voor informatie- en archiefbeheer dient te organiseren.
@nicolefielmieg
Hallo allemaal, wat is hiervan de status? Ik ben ook geïnteresseerd.
@nicolefielmieg
Hoi Job, ik heb verder niets meer vernomen. @erickokke kun je iets melden over de evt. voortgang?
Beste Wouter en Eric, zit er voortgang in? We kregen deze vraag namelijk eerder als VNG vanuit een GR. Niet voor een cursus maar voor een DVO en de verschillende juridische opties die er zijn voor het wel of niet mandateren van activiteiten. Een cursus is misschien teveel gevraagd van de VNG dat laten we graag aan commerciële partijen maar ik kan me voorstellen dat er wel een DVO is met diverse mogelijkheden die een gemeente kan kiezen?
Ik heb Eric de status nagevraagd. Hij gaf aan dat het erg lastig is gebleken om hier een cursus voor op te stellen en experts hierbij te vinden. Op korte termijn zie ik dit helaas niet gebeuren.
Ik vind het toch een heel groot gemis in ons vakgebied!!