Klachtoordelen
Update - 22 februari 2024 Op 14 februari zijn de werkdefinitie van de categorie Klachtoordelen en het ...
Update - 5 april 2024
Op 27 maart zijn de werkdefinitie van de categorie Adviezen en het hulpmiddel voor deze categorie vastgesteld in de stuurgroep PLOOI. De vastgestelde versies zijn te vinden op open-overheid.nl (de werkdefinitie en het hulpmiddel). Na de verwerking van de opmerkingen uit de KIA-ronde zijn er geen inhoudelijke aanpassingen meer gedaan.
Gebruik de werkdefinitie en het hulpmiddel op open-overheid.nl bij het openbaar maken van deze categorie vanuit jouw organisatie!
Hartelijk dank voor alle reacties op de concept-werkdefinitie van de informatiecategorie Adviezen! |
---|
We hebben de reacties die we via deze KIA-groep hebben ontvangen in een overzicht gezet en daarbij steeds aangegeven wat we met elke reactie hebben gedaan. Of, als het om een vraag ging, deze van een antwoord voorzien. Hieronder hebben we het overzicht en een nieuwe versie van de concept-werkdefinitie geplaatst. Dit is nog geen vastgestelde versie, maar een laatste conceptversie die ter vaststelling wordt voorgelegd, samen met het hulpmiddel dat we in de tweede informele consultatieronde hebben voorgelegd. De vastgestelde versie plaatsen we op open-overheid.nl. Zodra deze beschikbaar is, plaatsen we een link in deze groep. |
De reactietermijn liep tot en met 19 januari en deze KIA-groep is nu gesloten. We kunnen nieuwe reacties helaas niet meer meenemen. |
---|
Aan iedereen die gereageerd heeft: veel dank voor de moeite die jullie hierin hebben gestoken! |
Origineel bericht:
Adviezen en Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag zijn vrij complexe categorieën die met elkaar samenhangen. In de derde informele consultatieronde hebben we een overzicht voorgelegd dat nader uitwerkt om welke adviezen het gaat bij deze categorie.
Nu leggen we ook de concept-werkdefinitie van deze categorie voor. We willen deze werkdefinitie, de werkdefinitie van de categorie Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag en het overzicht tegelijk laten vaststellen.
Concept-werkdefinitie cat. 2e Adviezen_v0.7.pdfVragen:
Zijn de werkdefinitie en de aanvullende informatie in het document helder, en zijn ze bruikbaar binnen jouw organisatie?
Wat moet er eventueel nog verduidelijkt of aangevuld worden?
Kun je voorbeelden geven van eventuele twijfelgevallen – adviezen waarvan je twijfelt of ze wel of niet onder de verplichte actieve openbaarmaking vallen?
Reacties
Reactie gemeente Almere op de concept werkdefinitie 3.3(2)e:
3.c Publicatietermijn: Bij de twee uitzonderingen is de (wet)tekst niet erg toegankelijk voor niet-juristen. Zou de wat ambtelijke tekst iets toegankelijker kunnen worden geformuleerd? De juridisch geïnteresseerde lezer kan dan gebruik maken van de verwijzing naar de wettekst in de rechterkolom.
5 korte beschrijving: 'Gevraagde en ongevraagde adviezen over ontwerpen van wetten en van andere regelgeving, van een externe partij.'
Deze zin behoeft aanpassing. Uit de wettekst en de toelichting op de Woo volgt dat de verplichte openbaarmaking zich beperkt tot de adviezen van externe partijen die uitdrukkelijk zijn verzocht om te adviseren over het ontwerp. Met andere woorden: ongevraagde adviezen van externe partijen over ontwerpen van algemeen verbindende voorschriften en andere besluiten van algemene strekking vallen niet onder deze informatiecategorie.
7 juridische definitie: In het citaat kan ik sub 3 niet zo goed plaatsen. In 'mijn' versie van de toelichting bij de Woo wordt verwezen naar art. 3.3 lid 2 onderdeel e sub 1. En verderop in de tekst, in de alinea die begint met 'Voor wat betreft adviescolleges (...)' wordt verwezen naar art. 3.3 lid 2 onderdeel e sub 1 en sub 2 Woo. [vindplaats toelichting Woo: wettekst Woo en geconsolideerde toelichting blz 58, 2e alinea en 4e alinea.]
8 omschrijving: rechterkolom aanvullen met verwijzing naar werkdefinitie van informatiecategorie 3.3 lid 1 onderdeel c Woo?
11 uitzonderingsgronden: aanvullen met: Daarnaast worden adviezen over individuele gevallen niet openbaar gemaakt.
12 Waar bevinden de documenten zich in de organisatie (afdeling en applicatie)?
Dit is een terugkerend issue bij elke werkdefinitie; er wordt een poging gedaan om voor elke organisatie de vindplaats te benoemen. Bijvoorbeeld ‘juridische afdeling’ (voor adviezen van externe partijen over ontwerp-regelgeving). In onze organisatie echter is de juridische afdeling ondersteunend aan proceseigenaren. Opstellen van regelgeving en bijbehorende adviesaanvragen gebeurt in opdracht van proceseigenaar van het primaire proces, bij ons is de verplichting voor het (laten) beheren van de informatie bij de proceseigenaar belegd.
Voorstel: verduidelijken dat het gaat om voorbeelden/ter indicatie.
Aansluitend bij de reactie vanuit de gemeente Almere nog een tweetal opmerkingen:
Bij 3.a. lijkt het alleen om gevraagd advies te gaan, terwijl bij 5 staat dat het ook om ongevraagde adviezen gaat. Graag duidelijker maken of en in welke gevallen het ook over ongevraagde adviezen gaat.
Ik zou bij 8 (omschrijving voor de leek) graag aangevuld willen zien met een opmerking dat adviezen over individuele gevallen niet openbaar worden gemaakt zoals bij 7 staat. Nu lijkt het alsof dat wel zo is door de zin "Daarnaast vallen ook adviezen van adviescolleges en adviescommissies over andere onderwerpen binnen deze informatiecategorie. En de aanvragen voor deze adviezen."
Bij de vorige versie had ik gevraagd of adviezen van bijvoorbeeld een advocatenkantoor of financieel expert niet openbaar worden gemaakt, omdat ze geen vaste consultatiepartners zijn. Hierop werd aangegeven dat dergelijke partijen inderdaad niet onder de actieve openbaarmaking vallen, omdat ze geen stakeholders zijn en geen vaste consultatiepartners- maar dat het wel actief openbaar gemaakt kan worden op grond van artikel 3.1 van de Woo. Wij zouden graag zien dat dit ook in de werkdefinitie opgenomen wordt, om eventuele discussies in de toekomst voor te zijn.
Net zoals de gemeente Almere aangeeft, kunnen de documenten ergens anders liggen dan op de juridische afdeling.