Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag: werkdefinitie

  • dec 2023
  • Communicatie Open Overheid
  • ·
  • Aangepast 28 jun
  • 3
  • 2
  • 501
  • Jurriaan Stegenga
Communicatie Open Overheid
Informatiecategorieën Woo
  • Corinne van den Heuvel
  • Rianne van Son
  • monique witter

Update - 5 april 2024

Op 27 maart is de werkdefinitie van de categorie Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag en het hulpmiddel voor deze categorie vastgesteld in de stuurgroep PLOOI. De vastgestelde versies zijn te vinden op open-overheid.nl (de werkdefinitie en het hulpmiddel). Na de verwerking van de opmerkingen uit de KIA-ronde zijn er geen inhoudelijke aanpassingen meer gedaan.

Gebruik de werkdefinitie en het hulpmiddel op open-overheid.nl bij het openbaar maken van deze categorie vanuit jouw organisatie!

Hartelijk dank voor alle reacties op de concept-werkdefinitie van de informatiecategorie Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag!

We hebben de reacties die we via deze KIA-groep hebben ontvangen in een overzicht gezet en daarbij steeds aangegeven wat we met elke reactie hebben gedaan. Of, als het om een vraag ging, deze van een antwoord voorzien. Hieronder hebben we het overzicht en een nieuwe versie van de concept-werkdefinitie geplaatst. Dit is nog geen vastgestelde versie, maar een laatste conceptversie die ter vaststelling wordt voorgelegd, samen met het hulpmiddel dat we in de tweede informele consultatieronde hebben voorgelegd. De vastgestelde versie plaatsen we op open-overheid.nl. Zodra deze beschikbaar is, plaatsen we een link in deze groep.

Werkdefinitie cat. 1c Ontwerpen wet- en regelgeving met adviesaanvraag_concept v0.8.pdfOverzicht reacties informele consultatieronde KIA- Ontwerpen van wet-en regelgeving met adviesaanvraag.xlsx

De reactietermijn liep tot en met 19 januari en deze KIA-groep is nu gesloten. We kunnen nieuwe reacties helaas niet meer meenemen.

Aan iedereen die gereageerd heeft: veel dank voor de moeite die jullie hierin hebben gestoken!

Origineel bericht:

Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag en Adviezen zijn vrij complexe categorieën die met elkaar samenhangen.

In de derde informele consultatieronde hebben we een overzicht voorgelegd dat nader uitwerkt om welke documenten het gaat bij deze categorie, in verschillende bestuurslagen. Nu leggen we ook de concept-werkdefinitie van deze categorie voor. We willen deze werkdefinitie, de werkdefinitie van de categorie Adviezen en het overzicht tegelijk laten vaststellen.

Vragen:

  • Zijn de werkdefinitie en de aanvullende informatie in het document helder, en zijn ze bruikbaar binnen jouw organisatie?

  • Wat moet er eventueel nog verduidelijkt of aangevuld worden?

Concept-werkdefinitie cat. 1c Ontwerpen wet- en regelgeving met adviesaanvraag_v0.7.pdf

Reacties

2 reacties, meest recent: 18 januari 2024
  • Reactie gemeente Almere op de concept werkdefinitie 3.3(1)c: 

    3c Publicatietermijn: Bij de twee uitzonderingen is de (wet)tekst niet erg toegankelijk voor niet-juristen. Zou de wat ambtelijke tekst iets toegankelijker kunnen worden geformuleerd? De juridisch geïnteresseerde lezer kan dan gebruik maken van de verwijzing naar de wettekst in de rechterkolom. 

    10 “Documenten” die vallen onder de verplichte openbaarmaking: De kolom rechts aanvullen: Adviezen vallen onder een andere informatiecategorie. Daar is een eigen werkdefinitie voor beschikbaar, vindplaats: [invoegen vindplaats tzt vast te stellen werkdefinitie Adviezen/3.3 lid 2 onderdeel e Woo]. 

    12 Waar bevinden de documenten zich in de organisatie (afdeling en applicatie)? Dit verschilt per organisatie. Afhankelijk van het beleidsdomein kunnen dit ook verschillende andere afdelingen zijn dan alleen de juridische afdeling. Toevoegen ‘bijvoorbeeld’.  

    monique witter
  • Bij de vorige versie had ik gevraagd of adviezen van bijvoorbeeld een advocatenkantoor of financieel expert niet openbaar worden gemaakt, omdat ze geen vaste consultatiepartners zijn. Hierop werd aangegeven dat dergelijke partijen inderdaad niet onder de actieve openbaarmaking vallen, omdat ze geen stakeholders zijn en geen vaste consultatiepartners- maar dat het wel actief openbaar gemaakt kan worden op grond van artikel 3.1 van de Woo. Wij zouden graag zien dat dit ook in de werkdefinitie opgenomen wordt, om eventuele discussies in de toekomst voor te zijn.

    Net zoals de gemeente Almere aangeeft, kunnen de documenten ergens anders liggen dan op de juridische afdeling.

    Rianne van Son