Is KIDO dood?

  • nov 2023
  • Marco Klerks
  • ·
  • Aangepast 28 jun
  • 9
  • 90
Marco Klerks
InformatiehuishoudingOverheden
  • Verwijderde gebruiker
  • Vincent Post
  • Saskia Giesbers
  • Adrie Spruit
  • Carlijn van der Heijden
  • Wouter Verdaas
  • Jonna van Zijl
  • Jack Karelse
  • Eunice Vink
  • Jeroen Jonkers

In 2016 hebben de koepels de Handreiking Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO) gepubliceerd. In 2021 is er door de VNG gewerkt aan een KIDO Light-variant, maar die variant kan ik op dit platform en elders online nergens meer vinden. Het enige wat ik kan vinden is dat in 2020/2021 enkele gemeenten KIDO-Light hebben gebruikt en hun ervaringen hebben gedeeld. Zie o.a. dit VNG-rapport. Is KIDO dood, stervende of nog spring-levend?

Reacties

9 reacties, meest recent: 1 december 2023
  • Hoi Marco, zowel KIDO als KIDO light is te vinden in de kennisbank van Grip op informatie op Kennisbank Grip op Informatie | VNG.

    Los van specifiek KIDO hebben we in het meerjarenplan van de VNG (VNG-Woo-Meerjarenplan.pdf) om de Woo te implementeren als 1 van de indicatoren gesteld dat iedere gemeente een kwaliteitssysteem hanteert voor het informatiebeheer, zoals vastgelegd in artikel 16 van de Archiefregeling

    Jeroen Jonkers
  • @jeroenjonkers1

    Hoi Marco, ook al doen we als Grip wat Jeroen allemaal aangeeft, ik ben nog steeds benieuwd: doet er iemand wel iets mee?

    Eunice Vink
  • @jeroenjonkers1

    hallo Jeroen, de links naar KIDO-light lopen dood. Dat kwam @marcoklerks misschien ook tegen.
    (dat komt heel veel voor, op diverse sites binnen ons werkveld. Slechte reclame voor ons, mensen die informatie vindbaar en toegankelijk moeten houden....)

    @eunicevink goede vraag. Ik weet niet hoe lang de links al doodlopen. Nu vraagt Marco er naar. Als er eerder niemand naar heeft gevraagd of die dode links niet zijn opgevallen, dan zou dat er op kunnen wijzen dat het weinig gebruikt wordt. Of niemand heeft de links meer nodig omdat ze het al hebben/gebruiken :-)

    Jack Karelse
  • @jeroenjonkers1

    @jackkarelse Mij waren de dode links van KIDO-Light ook wel opgevallen, maar had aangenomen dat het project was geannuleerd oid en het daarom niet meer beschikbaar was.

    Zou er graag weer toegang tot kunnen krijgen, als dat mogelijk is.

    Jonna van Zijl
  • Ik vind het idee achter KIDO heel goed, maar in de praktijk erg lastig om toe te passen, zeker in een wat grotere gemeente. Over het algemeen zijn het algemene vragen waar je gemakkelijk een algemeen antwoord op kunt formuleren en als je wel een heel specifiek antwoord wilt geven, dan zou je dat bijvoorbeeld voor iedere applicatie moeten uitwerken, wat met het gemiddelde aantal applicaties weer niet te doen is.

    Overigens vind ik dit ook gelden voor de Archief KPI's, maar dat geheel terzijde.

    Wouter Verdaas
  • @jeroenjonkers1

    Bedankt voor het herstellen van de link. Ik was laatst ook op zoek naar informatie en kon er weinig over vinden. Maar dit kan ik zeker goed gebruiken.

    Carlijn van der Heijden
  • Ik heb afgelopen jaar een kwaliteitssysteem opgezet. Ik kende het landelijke materiaal hiervoor allemaal wel (KIDO, KIDO light, KPI-checklist). Maar er in de praktijk mee aan de slag gaan betekende voor mij 1) een verdere verdieping in dat materiaal en 2) dat ik het materiaal kon en moest relateren aan de context die ik aantrof. Dat resulteerde erin dat ik me voor het eindresultaat heb laten inspireren door het landelijke materiaal en dat ik selectief gebruik heb gemaakt van KIDO, KIDO light en de KPI -checklist. Als je alles overneemt en meeneemt dan wordt het resultaat hier en daar te algemeen, dus te weinig specifiek en wordt het te makkelijk om een antwoord te geven dat suggereert dat de organisatie er wel min of meer aan voldoet; en het wordt inderdaad ook heel veel.

    Heb een en ander daarom soms compacter gemaakt dan ik het aantrof in het landelijke materiaal. Maar daar stond tegenover dat ik wel heb gestreefd naar min of meer compleetheid in de 'organisatorische breedte' van de organisatie. Daarmee bedoel ik dat het wel belangrijk is om te zorgen voor een aantal centrale instrumenten en processen zoals een hotspot monitor en een metagegevensschema (en inderdaad ook een kwaliteitssysteem). Maar dat is een kwestie van enige kennis en menskracht, zorgen dat het er komt en invoeren. Dat is het min of meer centrale deel. Maar zorgen dat men overal in de afdelingen én op systeemniveau in alle applicaties én in alle processen 'in control' is en dat in meerdere opzichten, dat is niet alleen op een heel andere manier lastig, maar ook dat monitoren op kwaliteit maakt het noodgedwongen toch weer uitgebreid. Want zelfs als je dat per afdeling en applicatie 'compact' houdt, moet dat allemaal wel x keer en y keer. Daar heb ik dus weer wel voor gekozen.

    Een van de deelproducten binnen het kwaliteitssysteem was een stoplichtenoverzicht, enerzijds heel uitgebreid 'om alles mee te nemen', anderzijds zo opgezet dat het markeren van bijv. de 10 belangrijkste rijen met een rood of oranje stoplicht (snel gedaan als je de actuele situatie eenmaal in beeld hebt) met weinig werk al een rapportage opleverde dat aan de kant van de manager ook weinig tijd hoeft te kosten (5 of 10 minuten 'scannen' van een in beginsel uitgebreide tabel levert aan die kant al een beeld op van waar de meeste pijn zit).

    Maar het blijft lastig. Want management en medewerkers moeten er wel mee aan de slag gaan en dan gaat het om mensen, cultuur, fte's, werkdruk, aandacht en prioriteiten (in een omgeving die voortdurend ook aan de slag moet met nieuwe ontwikkelingen zoals nieuwe wetten, uitspraken van rechters over nieuwe media en veranderende sectorale processen).

    Adrie Spruit

Trefwoorden