educatie in beleid

  • mei 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 5
  • 85
Verwijderde gebruiker
Educatie en Presentatie
  • Anneke van Waarden-Koets
  • Geke van de Kamp

Erfgoed Nederland voert een project uit over educatiebeleid in de erfgoedsector. Daarvoor interviewde ik een aantal instellingen met een uitgesproken visie op educatie, o.a. De Hermitage, het Muiderslot, Amsterdam Museum en Regionaal Archief Tilburg, zie ook http://www.erfgoednederland.nl/educatie/educatie-in-beleid/item15088

In het najaar organiseren we werksessies m.m.v. een aantal van de genoemde voorlopers op educatiegebied uit verschillende sectoren. Tijdens de werksessies ontwikkelen deelnemers een strategische visie op educatie met de kracht van de eigen instelling als uitgangspunt. Zijn er in deze groep archieven die geïnteresseerd zijn in zo'n werksessie en zo ja, wat zijn voor jullie de belangrijkste onderwerpen om aandacht aan te besteden? En zijn er in deze groep ook mensen die een heel duidelijke visie op educatie hebben ontwikkeld en deze graag willen delen?

Reacties

5 reacties, meest recent: 1 juni 2011
  • Hoi Ellen, ik doe en denk graag mee.

    Strategische onderwerpen zijn:

    1. De keuze van een archief voor wel of geen educatie

    2. Vervolgens de plaats van educatie in de organisatie.

    3, Welke visie hanteert het archief ten aanzien van educatie: wat wil men bereiken d.m.v. educatie? Welke doelgroepen moeten er bereikt worden? Wil het archief meer fysieke bezoekers of leiver digitale. In het geval van verhoging van fysieke bezoekers: wat moet er dan gebeuren? In het geval van digitale: wat voor voorzieningen moeten er dan komen?

    Maar de vraag valt of staat met de keuze voor wel of geen educatie. Er zijn wellicht archieven die flink moeten bezuinigen. Indien de keuze wordt gemaakt om geen educatie te doen, dan is dat legitiem. Hoewel we in het interview met Lluud en mij constateerden dat educatie niet altijd betekent dat dat geld kost.

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Ellen,

     

    Ik heb zeker interesse om aan een dergelijke workshop deel te nemen. We willen op korte termijn een educatiebeleidsplan schrijven. Ik heb dus vooral behoefte aan richtlijnen voor het schrijven van een dergelijk plan.

    Geke van de Kamp
  • Hallo Ellen, Ik heb zeker belangstelling om aan de werksessies deel te nemen. Onderwerpen waarin ik geïnteresseerd ben, zijn welke leertheorieën en didactische benaderingen of werkvormen andere archieven inzetten bij het ontwerpen van educatieve programma's en wat de motivatie is voor de keuzes die hierbij worden gemaakt. Ook ben ik benieuwd naar de bevindingen van anderen die digitale leermaterialen ontwikkelen, of er juist heel bewust voor kiezen om geen digitale lessen te ontwerpen. Groeten, Ivonne Lipsch (Regionaal Historisch Centrum Eindhoven)

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Ellen,

    Goed dat jullie deze werksessies over educatiebeleid in de erfgoedsector organiseren. Ik heb daar belangstelling voor en denk en doe graag mee! Ik heb net een educatieplan geschreven voor 2012-2015 en moet nog aan de slag met een activiteitenplan voor 2012. Tijdens de KVAN-dagen 2011 wordt ook aandacht besteed aan archiefeducatie.

    Anneke van Waarden-Koets
  • Goed om te lezen dat er onder jullie belangstelling is voor de werksessies! Zo te lezen sluit jullie interesse ook aan bij de inhoud van de werksessies zoals we die nu bedacht hebben. Ik neem jullie tips en opmerkingen mee. Bij de meeste sessies zal ook iemand aanwezig zijn van het provinciale erfgoedhuis die helpt bij het maken van een omgevingsanalyse en het adviseren bij de didactische aanpak. En bij sommige sessies nodigen we ook een ICC'er uit. Zo kunnen deelnemers direct afstemmen met de behoeften uit het onderwijs.  

    Voor richtlijnen voor het schrijven van een educatieplan (@Geke) kan o.a. het spel Qicue dat we in sommige sessies gaan gebruiken uitkomst bieden. Met dit spel ontwikkel je stap voor stap een educatieve visie.

    In jullie berichten lees ik dat jullie m.n. geinteresseerd zijn in wat andere archieven doen, klopt dat? De samenstelling van de groepen wordt ws. heterogeen, dus er zullen ook musea en archeologen of monumentenorganisaties deelnemen. Is dat bezwaarlijk voor jullie, of staan jullie daar wel voor open?

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden