Welke (backoffice) werkprocessen onderscheiden jullie? #Durftevragen

  • jun 2013
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 84
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Beste collegae,

Ik ben momenteel het handboek werkprocessen van de WVI aan het bekijken (http://www.scribd.com/doc/135961465/WVI-Handboek-werkprocessen) Complimenten voor de opstellers ervan! D

Nu ben ik ook benieuwd naar best practices. Voorbeelden van hoe we de verschillende werkprocessen bij archiefinstellingen organiseren. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen de volgende 'domeinen':

-Beheer & Behoud (w.o. digitale duurzaamheid)-Toegankelijk maken (Openbaarheid en toegankelijkheid)- Documenteren van de samenleving (Acquisitie, collectievorming, selectie)

Dit is uiteraard veel te vage procesgerichte indeling. Vandaar dat WVI handleiding voorziet in een essentiele behoefte, m.n. in het kader van digitale duurzaamheid.

Wie heeft best practices van concrete procesinrichting? Hoe verdelen jullie de backoffice werkprocessen in de praktijk?

Groet,

Julia

Reacties

2 reacties, meest recent: 16 juni 2013
  • Julia,

    Ik zie dat er wel geprobeerd wordt aan te sluiten op NORA en GEMMA, maar met name ervaar ik een gebrek bij de aansluiting op zaak- en procesgericht werken en de bijbehorende definities. De focus ligt m.i. teveel op de interne bedrijfsvoering van de organisaties die nu betrokken zijn, zonder de keteneffecten te verwerken die de komende jaren te verwachten zijn: een landelijk e-depot (in welke vorm en scope dan ook) zal effect hebben op de definitie van de werkprocessen over de grenzen van de (huidige) organisaties heen. Juist "ketenprocessen" zijn weggelaten, lees ik op blz.9...

    Het lijkt me daarom niet zinvol om de huidige processen te willen nemen als uitgangspunt.

    Wat indeling betreft, moet m.i. daarom veel meer gekeken worden naar de NORA (en GEMMA) architectuur: frontoffice-taken, midoffice-taken en backoffice-taken vormen samen met ketenpartners die (deel)taken uitvoeren de werkprocessen. Ik zie daarom liever "(Publieks)dienstverlening (primair proces)", "Beheer van content: basisgegevens en documenten (primair proces)" (lees: archiefbescheiden en collecties), "Bedrijfsvoering (ondersteunende processen)" en "Beleidsontwikkeling (sturend proces)" als hoofdindeling.

    Ik denk dat dit onderwerp zich overigens beter leent voor een werkgroep die face-to-face contact heeft...

    Jules Lauwerier.

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Jules,

    Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat er ook gekeken moet worden naar NORA en GEMMA, die zijn ook als bronnen gebruikt voor het handboek werkprocessen van het WVI en zijn verwerkt in voorgestelde architectuur. Verder weet ik uit de praktijk dat de principes van de NORA gebruikt worden bij bijvoorbeeld informatiebeleidsplannen (zowel aan de administratie-kant als archiefinstellingen). 

    Ik ben het ook met je eens dat we niet van huidige organisatorische indeling van processen uit moeten gaan. Dat was ook de aanleiding van mijn vraag. Ik ben juist benieuwd naar best practices, archiefinstellingen die al meer procesgericht georganiseerd zijn in de praktijk :-)! 

    De primaire processen verwerven, beheren, beschikbaar stellen, presenteren worden in mijn beleving nog erg ingericht per collectiesoort. Ik wilde dit gevoel even toetsen aan voorbeelden uit de praktijk. Vandaar deze vraag aan jullie :-)

    Groet,

    Julia

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden