Metadatamodel in de Utrechtse praktijk
Samenvatting: Afgelopen maanden hebben we binnen de gemeente Utrecht gewerkt aan een gemeentebreed metadatamodel. In dit model is vastgelegd welke metagegevens er minimaal moeten worden vastgelegd in applicaties en het bevat een stappenplan hoe je het in de praktijk toepast.
Reacties
Ik denk dat Roland hier (terecht?) een catch-22 probleem beschrijft.
uitgangspunt zou moeten zijn dat informatie openbaar wordt zoals bedoeld in de Archiefwet. Ook als deze informatie bij de bron bewaard blijft. Een inspanningsverplichting?
Je hebt gelijk als je stelt dat er verschillende openbaarheidskarakters aan Wob en Aw ten grondslag liggen. Echter, je vrij stellige uitwerking wordt niet ondersteund door een - zeer lezenswaardig - artikel van Mr. H.S. ten Cate in Gemeentestem 2019/134. Hij komt tot de meer genuanceerde conclusie (voor Rijksniveau):
"In de praktijk lijken de diverse grotere en kleinere verschillen tussen de regimes echter te cumuleren en goeddeels samen te komen bij het overbrengingsproces. Het schetst dan ook geen verbazing dat de meeste gesignaleerde praktische knelpunten – die als conflicten kunnen worden aangemerkt – hiermee op enigerlei wijze verband houden. Het gevolg van overbrenging kan bijvoorbeeld zijn dat informatie die voor overbrenging deels gelakt openbaar kon worden via de Wob na de overbrenging op documentniveau (inventarisnummer) integraal wordt ‘gesloten’ op grond van de Archiefwet. Dus hoewel het de wens van de wetgever was dat overbrenging naar de archieven zou leiden tot meer openbaarheid kan juist die overbrenging er de facto toe leiden dat sommige informatie – voor bepaalde tijd – niet kan worden ingezien. Dit resultaat zou mogelijk dus ook in strijd zijn met de uitdrukkelijke wens van de wetgever. Hierbij moet de kanttekening worden geplaatst dat dit conflict zich eerder voor lijkt te doen op rijksniveau dan op decentraal niveau."
Voor de liefhebber, het artikel is te vinden op: https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/publicaties/2019/12/19/verhouding-tussen-de-archiefwet-en-de-wob/Artikel+Wob+Aw+en+Woo+in+De+Gemeentestem.pdf
In een digitale wereld maakt het (in toenemende mate) geen klap meer uit waar gegevens zijn opgeslagen, zo lang je ze maar via API's kunt aanroepen.
Is het denken over "bewaren bij de bron" niet ook het logische gevolg van vasthouden aan een gedigitaliseerde versie van papieren archiefoverbrenging? Het denken in documenten en dossiers in plaats van denken in data? Archivering benaderen vanuit compliancy in plaats vanuit toegevoegde waarde? En elk vraagstuk framen naar de oplossing die a priori is bedacht (e-depot) in plaats van analyseren wat er functioneel nodig is om (her)gebruikers van data te faciliteren?
Zou het niet mooi zijn als archiefinstellingen het component "dataopslag" aan overheden als infra-component konden aanbieden? Zodat direct vanaf het ontstaan alle data in een duurzame omgeving staat? Op een manier dat zowel de overheden die gegevens kunnen aanroepen voor gebruik binnen hun processen en systemen als dat archieven het beheer kunnen uitvoeren en de openbaarmaking regelen? Dus eigenlijk ook bewaren bij de bron, maar dan die brongegevens dus technisch gezien opslaan op de infra van de archiefdienst. De bronhouder kan er dan een mooi frontje op bouwen met wat functionaliteit om die gegevens te tonen en gebruiken, de archiefdienst kan er een mooi frontje op bouwen met preserveringsfunctionaliteit en daarnaast de (geanonimiseerde) gegevens tonen in een mooi webportaaltje zodat de gegevens ook direct vanaf ontstaan openbaar zijn.
Op die manier kunnen we informatie beter en sneller openbaar maken, is er veel minder risico op informatieverlies en incomplete archieven en kan distributie en hergebruik van gegevens vanuit een centrale datavoorziening eenvoudiger worden bediend. Of je nu burger bent, gemeenteambtenaar of archivaris: ieder vanuit zijn eigen rol beschikt altijd over de live-data vanuit authentieke bron. Kortom: iedereen wordt er beter van.
Een vinger op een zere plek en zeker aanleiding om een bijdrage aan de uitwerking van deze bepaling te leveren vanuit provinciaal en lokaal perspectief. Zo ie zo, ontstaan feitelijk ''archiefbewaarplaatsen'' op landelijk, provinciaal en lokaal niveau. Door op rijksniveau een knelpunt te mitigeren met als gevolg dat in de praktijk wettelijke belangentegenstelling ontstaat, is geen verbetering.
Het is nuttig om de formeel/juridische en de beheersmatige gevolgen daarvan ten eerste te onderscheiden en ten tweede te voorkomen dat de openheid van de Archiefwet niet wordt opgeofferd aan het ''erfgoedperspectief''.
Catch-22 vergt harmonisatie van 'regels' en niet het 'vluchten' in één juridische richting en denken dat we daar de oplossing vinden. Digitalisering vereist m.i. nieuwe regels, die 'passen' op het vraagstuk. Vrij experimenteren vanuit de maatschappelijk opgave (meer 'out-of-the-box') en aanbevelingen op de regelgeving geven vanuit de praktijkopgaven.