Vertel het BRAIN: kwaliteitsmonitor Dienstverlening 2017 moet doorgaan!

  • jun 2017
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 3
  • 52
Christian van der Ven
KIA Community
  • Janna Leguijt

Korte samenvatting

Mocht je weinig tijd hebben, dan volgt nu de eenregelige samenvatting van dit belangrijke bericht: laat vóór vrijdag via bureau@archiefbrain.nl weten dat je wilt dat er in 2017 een kwaliteitsmonitor Dienstverlening wordt afgenomen.

Lang verhaal

Dan nu wat extra uitleg daarbij: misschien had je het al meegekregen, er zou dit jaar géén kwaliteitsmonitor Dienstverlening archieven worden georganiseerd. Een absoluut onzalig plan, dat de vooralsnog vaste frequentie van twee jaar doorbreekt waarmee we als archiefbranche inzicht krijgen in de tevredenheid van gebruikers met onze dienstverlening. Als reden wordt gegeven dat de uitkomsten “geen nieuwe inzichten” meer boden en dat er “minder animo” was voor deelname. Alle instellingen die serieus met de kwaliteitsmonitor werken, weten dat dit simpelweg niet waar is.

Gelukkig waren veel collega’s het dan ook niet met BRAIN eens. Langs verschillende wegen is protest aangetekend. Het niet organiseren van de kwaliteitsmonitor ontneemt ons als instellingen immers de mogelijkheid om onze inspanningen van de afgelopen twee jaar te meten, het ontneemt ons de mogelijkheid tot benchmarken en het ontneemt ons de mogelijkheid om verdere verbeterpunten door het publiek aangedragen te krijgen.

In een tijd waarin het eigenlijk steeds belangrijker wordt om te weten wie onze (digitale) klanten zijn, wat ze van ons verwachten, of ze tevreden zijn of niet en zo verder, is het bijzonder vreemd dat het instrument van de kwaliteitsmonitor wordt stopgezet, zolang daar nog geen vervangend instrument voor is. Aan zo’n verbeterd meetinstrument moet natuurlijk worden gewerkt – de tijd staat immers niet stil – maar zoals het bekende gezegde luidt: geen oude schoenen wegdoen zolang je nog geen nieuwe hebt!

BRAIN wil nu inventariseren hoeveel belangstelling er is voor deelname aan een eventuele kwaliteitsmonitor in 2017. Ze schrijft:

“Het bericht in de laatste nieuwsbrief over het niet doorgaan van de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening in 2017 stuit bij een aantal leden op bezwaren.

Instellingen geven aan een periodiek klanttevredenheidsonderzoek nodig te hebben voor hun eigen functioneren en richting hun financiers. Van verschillende kanten is ons daarom gevraagd om dit besluit te heroverwegen.

Uiteraard nemen wij deze signalen serieus. In de bestuursvergadering van 4 juli bespreken we of we terug moeten komen op dit besluit en of daarvoor voldoende financiële ruimte is. Om dat besluit weloverwogen te kunnen nemen, willen we graag peilen hoeveel van onze leden zouden willen deelnemen aan een Monitoronderzoek in het najaar. We hebben momenteel natuurlijk geen recente offerte liggen, maar afgaande op de kosten in de voorgaande jaren, zal deelname rond de 750 a 900 euro kosten.

In 2015 betaalden jullie minder; toen droeg Archief 2020 de kosten van het onderzoek en betaalden jullie alleen een klein bedrag voor je instellingsrapportage. Dit keer kunnen we die condities natuurlijk niet bieden.

Graag ontvangen we uiterlijk 30 juni bericht of je zou willen deelnemen aan de Kwaliteitsmonitor 2017.”

Kortom: laat vóór vrijdag via bureau@archiefbrain.nl weten dat je wilt dat er in 2017 een kwaliteitsmonitor dienstverlening wordt afgenomen.

En zeg het ook tegen anderen.

Reacties

3 reacties, meest recent: 10 augustus 2017
  • Ik heb ons aangemeld voor de kwaliteitsmonitor 2017. Er is al zo weinig vergelijkbare informatie over onze klanten beschikbaar. Dit is een van de weinige bronnen. Uiteraard kun je discussiëren over opzet, vorm en inhoud, maar dat zou vooraf moeten gaan aan het kind met het badwater weggooien.

    Janna Leguijt
  • Goed nieuws! Dit bericht is vandaag gepubliceerd op de website van het kennisplatform dienstverlening archieven:

    "Het bestuur van KVAN/BRAIN heeft besloten de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening in 2017 toch te laten doorgaan. Tot dusver hebben 29 instellingen aangegeven aan het onderzoek te willen meedoen. We hopen dat dat er de komende tijd nog meer worden.  Het is de bedoeling om begin september het onderzoek in hoog tempo op gang te brengen. We gaan daarbij uit van de bestaande vragenlijst (editie 2015), maar willen begin september wel met een groepje vanuit jullie [=kennisplatform dienstverlening archieven] gelederen met bureau ART (Peter van der Zant) in gesprek over aanpassingen in de vragenlijst die dringend gewenst zijn. Bennie Blom neemt daartoe vanuit het bestuur van KVAN/BRAIN het initiatief."

    Christian van der Ven
  • Vanaf vandaag kun je verbeteringen aandragen voor de vragenlijst van de Kwaliteitsmonitor 2017: zie deze discussie

    P.s.: En mocht je archiefdienst nog niet aan BRAIN hebben laten weten aan de Kwaliteitsmonitor van 2017 deel te willen nemen, dan meld je alsnog aan!

    Christian van der Ven

Trefwoorden