Handreiking - Publicatiemogelijkheden voor Werken die niet, of niet meer, in de handel zijn
Deze handreiking introduceert mogelijkheden voor het beschikbaar stellen van werken die niet, of niet ...
In de handreiking Gezamenlijke zorg voor particuliere archieven van makers in de culturele sector worden 4 casussen beschreven. Deze vierde casus gaat over het NITE HOTEL van het Noord Nederlands Toneel en dansgezelschap Club Guy en Roni. In de publieksversie van de handreiking staan er ook afbeeldingen bij de casus.
Sinds 2017 is Bo van Bommel hoofd marketing en communicatie van het Noord Nederlands Toneel en internationaal dansgezelschap Club Guy & Roni. Beide gezelschappen zijn onderdeel van de BIS (Basis Infrastructuur) en zijn Rijksgesubsidieerd. Onder leiding van Guy Weizman maakt het NNT en de Club interdisciplinaire voorstellingen met een internationale blik op de wereld. Bo van Bommel studeerde politicologie (bestuurskunde) aan de Universiteit van Amsterdam. Nog tijdens haar studie startte ze bij Nachttheater SugarFactory, daar zette zij de PR en promotie afdeling op. Ze werkte als freelancer o.a. voor het Amsterdam Fringe Festival, stichting Ketter&Co, Sven Ratzke en Design Academy Eindhoven. |
NITE HOTEL is een innovatief online theater dat in maart 2020 ontstond toen duidelijk werd dat de voorstelling Before/After van het Noord Nederlands Toneel (NNT) niet in première kon gaan. Directeur Guy Weizman was altijd al van plan om met online theater te experimenteren en zag in deze tegenslag een kans om vol op in te zetten op het digitale. Zo kon het gezelschap blijven creëren voor een live publiek. Binnen drie weken tijd stond de eerste versie van het NITE HOTEL online.
NITE HOTEL is een virtueel theatergebouw, waar je voorstellingen kan zien, achtergrondinformatie kan vinden en met elkaar in gesprek kan gaan bij de bar. Het NITE Hotel is vooral gericht op tegelijkertijd (live) voorstellingen bekijken, zodat je gezamenlijk met anderen een digitaal publiek vormt.
Van de eerste voorstelling in het hotel is een professionele cameraregistratie van Before/After gemaakt. Het NNT heeft hierbij de keuze gemaakt om deze niet on-demand aan te bieden, maar er een online evenement omheen te organiseren. Er werd door het ensemble een geheel nieuw werk voor het publiek gerealiseerd die via het NITE HOTEL een gezamenlijk ervaring verzorgde. Gaandeweg is het NITE HOTEL doorontwikkeld met mogelijkheden om voor en na de voorstelling verdieping te vinden, zoals napraten in de online bar, een boswandeling langs de geschiedenis van het feminisme (voor Witch Hunt). Dit in de overtuiging dat het samenzijn voor het publiek essentieel voor de theaterervaring is..
Hoewel het openen van het NITE HOTEL primair een artistieke keuze is geweest, leverde het NNT en Club Guy & Roni veel waardevolle en nieuwe inzichten op. Zo werd het via bezoekersstatistieken voor het eerst mogelijk om het publieksbereik gedetailleerd in kaart te brengen. Een groot contrast met de kaartverkoop voor de fysieke voorstellingen, wat voor de theatergezelschappen grotendeels een ‘black box’ is, doordat het over veel verschillende theaters verspreid is.
In de webstatistieken viel het aanzienlijke internationale publiek op. Het NITE ensemble en organisatie is qua samenstelling ook internationaal en met het NITE HOTEL konden vrienden, familie en lokale communities in het buitenland live voorstellingen bijwonen. Voor het ensemble zelf was het wel wennen, want tijdens de voorstellingen konden zij geen directe interactie meer van het publiek ervaren, maar marketing kreeg de feedback wel dankzij het digitale gastenboek, live chat, mails en soms zelfs per post.
Bo vertelt dat wat er verkocht werd snel veranderde en dus moest de manier van werken voor de marketingafdeling ook snel veranderen. In plaats van een reeks fysieke voorstellingen onder de aandacht brengen werden er bij NITE HOTEL snel op elkaar volgende nieuwe digitale kleinere producties ontwikkeld. Deze producties moest op een andere manier onder de aandacht gebracht worden.
De afdeling heeft hierin kansen gevonden om een nieuwe en jonger publiek te bereiken. Er is een doelgroep die cultureel en maatschappelijk geëngageerd is maar niet naar schouwburgen komen. Die doelgroep kunnen we via het NITE HOTEl makkelijker bereiken. Door door deze doelgroep de juiste inhoudelijke haakjes te bieden, zouden ze hun weg naar het NITE HOTEL kunnen vinden. En vanuit daar hopelijk ook in andere (fysieke) theatervoorstellingen geïnteresseerd kunnen raken.
Voor NNT en Club Guy & Roni is het NITE HOTEL niet simpelweg een website voor de activiteiten van het theatergezelschap, maar een artistiek concept op zichzelf. Dit betekent ook dat het aan specifieke kwaliteitseisen en een duidelijk propositie naar het publiek moet voldoen.
Bo legt bijvoorbeeld uit dat alleen professionele beeldregistraties en materiaal dat gemaakt voor het NITE HOTEL geschikt zijn om in deze vorm en via dit medium aan te bieden. Het is niet de bedoeling om zomaar alles – zoals registraties van traditionele optredens – via NITE HOTEL met het publiek te delen. Alleen zaken die binnen de artistieke visie, kwaliteitseisen en verwachtingen van het publiek bij het medium passen, zullen overwogen worden.
Het is niet goed genoeg om een theaterstuk zomaar integraal online beschikbaar te maken. Het gereedmaken van de productie voor NITE HOTEL is intensiever dan bij traditionele producties. Zo is er in Swan Lake geëxperimenteerd met een blended theateromgeving en met Witch Hunt met een complete virtuele omgeving voor de voorstelling. Dit zijn zulke intensieve producties, dat dit zeker niet voor elke voorstelling een reële optie is.
Dat wil volgens Bo trouwens niet zeggen dat de mogelijkheden en grenzen van dit platform al volledig verkend zijn. Integendeel. NNT en Club Guy & Roni blijven het NITE HOTEL doorontwikkelen en experimenteren welke formats en inhoud geschikt zijn. Het is echt pionieren.
De zorg van het archief staat op de agenda vertelt Bo. Momenteel is één medewerker verantwoordelijk voor het beheer hiervan. Deze is ook al meer dan 20 jaar aan de organisatie verbonden. In het algemeen zijn de medewerkers ook bewust van de waarde van theatergeschiedenis. Het archief is grotendeels fysiek en ligt in de kelders van het gezelschap. Hier vallen o.a. kostuums, posters en affiches onder. Sets worden in een aparte opslag bewaard. Daarnaast bestaat er een collectie van registraties op Vimeo voor herneming of ter ondersteuning van de verkoop van een stuk. Deze hebben niet allemaal de benodigde kwaliteit om ook voor een breed publiek toegankelijk te maken.
Dankzij deelname in het archieftraject van DEN is de organisatie bovendien veel bewuster geworden van wat het archief behelst en wat de uitdagingen en mogelijkheden zijn. Er wordt constant opgeruimd, maar wel met zorgvuldigheid.
De huidige directie heeft sinds hun aanstelling in 2017 ook in het beheer van digitale stukken geïnvesteerd. Zo wordt er actief gebruik gemaakt van Sharepoint en worden belangrijke stukken hier ‘braaf’ opgeslagen. Ook worden er backups gemaakt.
Daarnaast worden er gesprekken met Groninger Archieven gevoerd over opname van (een deel van) het archief. Hierin heeft de archiefinstelling aangegeven welke voorbereiding getroffen moet worden om het archief in te kunnen nemen en hier wordt nu stapsgewijs aan gewerkt. Deze stappen komen grotendeels overeen met wat beschreven staat in Hoofdstuk 2.
Daarnaast zijn er op dit moment vooral ideeën over de manier waarop het archief een toegevoegde waarde kan leveren voor het publiek. Dit kan via het NITE HOTEL, maar ook als onderdeel van nieuwe voorstellingen. De grootste blokkade om dit verder te verkennen en uit te voeren zijn een gebrek aan middelen. Voor nu werkt Bo aan kleine concrete embeddingen van het archief binnen heldere bestaande doelstelling van het gezelschap.
Ter afsluiting geeft Bo aan dat zij veel overlap tussen de doelstellingen van marketing en archiefvorming ziet: “Zorg voor je archief, laat zien dat je je eigen werk met liefde behandeld, en dat zorgt ervoor dat het publiek er ook respect en waardering voor kan hebben.”