Niet overgebracht archief openbaar maken
Beste collega's, Bij het BHIC zijn we bezig met een project om alle bouwvergunningen van onze gemeent...
Binnenkort wil ik een poging wagen om een artikel te schrijven over archiefeducatie en de toenemende digitalisering in het onderwijs. Gezien het aantal digitale schoolborden in de klas, kan het niet anders zijn, dan dat E-learning een prominente plek gaat innemen in het onderwijs. Dat is voer voor de musea en archieven! Graag en gretig spelen we als producenten van educatief materiaal er op in. Nieuwe websites, digitale dossiers, games en andere interactieve media worden met veel subsidiegelden ontwikkeld.
Maar...de praktijk blijkt (in Tilburg en omgeving) in elk geval anders. Slechts mondjesmaat doen docenten een beroep op het archief. Tenminste, dat blijkt uit het weinige aantal telefoontjes of directe mails aan ondergetekende, als educator in Regionaal Archief Tilburg. Of docenten, studenten en leerlingen gebruik maken van de diverse tools waarover Regionaal Archief Tilburg beschikt, valt helaas niet te zien, noch te meten.
Mijn vraag aan docenten en studenten is dan ook: in welke mate maken jullie al dan geen gebruik van het digitale materiaal van Regionaal Archief Tilburg of andere archieven in Nederland? Zo ja, wat en wanneer en voor wie? Zo nee, waarom niet en wellicht zijn er tips waarmee we iets voor jullie kunnen betekenen?
Reacties graag plaatsen op Geschiedenislokaal 013
Reacties
Dag Cees Klopt. de docenten zijn druk en dat betekent dat we hen werk uit handen moeten nemen. Bovendien hebebn ze weinig inzicht in de mogelijkheden en faciliteiten die we bieden. Bedankt voor je reactie anyway.