Korte impressie van de Studiedag Virtuele Studiezaal in de Zeetoren (Hoek van Holland) 8 november 2010
Op maandag 8 november 2010 werd door het Erfgoedhuis Zuid-Holland in samenwerking met de kring van Zu...
Voor ons allemaal is dit Archief 2.0-netwerk natuurlijk gesneden koek, maar voor nieuwe leden kan het behoorlijk overdonderend zijn. Je struikelt over de mogelijkheden en hoe kun je ooit bijhouden wat er overal gebeurt?
Natuurlijk proberen we iedereen zo snel mogelijk wegwijs te maken en - belangrijker nog - zich welkom te laten voelen. Daarom onze vraag aan jullie:
Hoe kunnen we Archief 2.0 toegankelijker maker voor nieuwe leden?
Bevat de homepage te veel of te weinig elementen? We zijn de oude pagina met tips en weetjes aan het ombouwen tot een gids voor nieuwe leden, maar aan welke informatie of hulp had jij zelf behoefte als nieuw lid? Welke vragen horen op de pagina met veelgestelde vragen thuis? Dat soort dingen.
Kortom: graag jullie mening, ideeën, suggesties, opmerkingen en zo meer. Alvast bedankt!
Reacties
Ha Christian, Mogelijk kunnen leden bij het invullen van hun profiel ook wat vragen invullen (en oude leden oproepen om dit ook te doen), bijvoorbeeld waar ze werkzaam zijn, wat hun functie daar is, waarom ze archieven interessant vinden, waarom ze zich aansluiten bij archief 2.0. Geregeld zie ik namelijk de profielfoto van iemand en dan denk ik "he, die heb ik toch eens ontmoet." Als ik weet waar iemand werkt dan kan ik mensen veel beter plaatsen. Nu kan dit ook via de archiefalmanak maar dat is omslachtig. Hopelijk heb je hier iets aan.
@Aron: Dankjewel voor je tip! Het invullen van dergelijke gegevens is nu inderdaad niet standaard geregeld. Er is wel een profielvak "over mij" maar dat vult iedereen naar eigen inzicht in. Het idee daarachter is dat iedereen vrij is om in te vullen wat hij of zij wil. Als je heel veel velden moet invullen, dan werkt dat misschien als een drempel? Iets om nog eens goed over na te denken in ieder geval!
Ha Christian, Het verder vullen van de rubriek 'Veel gestelde vragen' is een goed idee. Niet iedereen durft vragen te stellen over dingen waarvan hij/zij misschien denkt dat 'ie dat toch eigenlijk wel zou moeten weten. Zo vroeg ik me me indertijd af: wat gebeurt er als je iemand een kado geeft en wat moet je dan zelf doen, zijn er virtuele spaarpunten of zo, om een kado bij elkaar te sparen? Want in mij herinnering was er ooit zo'n optie, maar die kan ik nu zou gauw niet meer vinden, dat je punten of zoiets kon sparen om kado's te kopen (of zou dat op een andere community geweest zijn?) Ik heb inmiddels gezien dat iemand een collega een kado gaf, en toen verscheen er een mooie rode krul met de reden waarom het kado gegeven werd. Afijn, en zo zijn er vast nog wel meer dingen die je in 'Veel gestelde vragen' kunt onderbrengen ;-) Zo'n hulprubriek is altijd prettig.
@Anneke: Klopt, je kunt elkaar cadeautjes geven: giftsAls je lid wordt van Archief 2.0 krijg je een bepaald aantal punten (credits) en daarmee kun je cadeautjes weggeven, bijvoorbeeld als iemand jarig is of wat dan ook. Je kunt ook punten bijkopen (via PayPal). Voor netwerkbeheerders is dit een manier om geld te verdienen (denk ik) en voor leden een manier om 'sociaal' te doen. Zo'n optie behoort tot de categorie fun features, zullen we maar zeggen. Wij doen er eigenlijk niks mee, maar de optie is ook nooit uitgezet, met als idee dat het best leuk is om een keer wat punten op te maken. Aan de andere kant roept het natuurlijk ook vragen op. Misschien moeten we zo'n optie gewoon uitschakelen? Het geeft weinig meerwaarde en werkt eigenlijk alleen maar verwarrend. Andere ideeën hierover?