Wie monitort er al hotspots of blijkt er opeens ('onbedoeld') een te hebben geacquireerd?

  • apr 2017
  • Mirjam Schaap
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 31
Mirjam Schaap
Particuliere Archieven

Beste leden,

In navolging van de nieuwe selectielijst is ook bij het Stadsarchief Amsterdam de idee ontstaan een hotspotmonitor te (laten) uitvoeren. We hebben in 2014 al een prospectieve trendanalyse laten opstellen en sindsdien ervaren hoe moeilijk het is om vanuit zo'n analyse een vertaalslag te maken naar het actief verwerven van particuliere archieven. In het rapport Belangen in balans (ik vraag mij overigens af wiens/welke belangen) wordt bij de paragraaf hotspotmonitor met geen woord gerept over particuliere archieven, de Handreiking bij de nieuwe gemeentelijke selectielijst beperkt zich tot de uitspraak, dat 'gevonden hotspots na vaststelling (worden) uitgezonderd van vernietiging of, voor zover ze niet in de overheidsarchieven te vinden zijn, geacquireerd van niet-overheden zoals verenigingen en stichtingen.' Terwijl het uitgangspunt in Gewaardeerd Verleden destijds was, dat zowel de trendanalyse als de hotspotmonitor instrumenten zouden moeten zijn voor het waarderen en selecteren van overheids- EN particulier archief. Het particuliere aandeel lijkt mij een dode letter te (ge)worden, temeer daar uitzonderlijke gebeurtenissen op grond van het archiefbesluit artikel 5e altijd al (tijdelijk) van vernietiging konden worden uitgesloten. Wat is de meerwaarde van een hotspot dan? Zouden de medewerkers acquisitie van de diverse lokale en regionale archieven dit niet actiever moeten/kunnen oppakken?

Ik wil dan meteen even het argument 'tijd' onderuit halen. Gisteren nam ik nog eens de 100 hotspots door die in de 1236 pagina's tellende trendanalyse van het Nationaal Archief genoemd worden (toegegeven, dat was een enigszins tijdrovende klus...). En wat zag ik (tot mijn verbazing) staan? De premiere van Les Miserables in Carre in 1991. Nu heb ik, in verband met het 130 jarig bestaan van het Koninklijk Theater Carre, juist dat hele archief beschreven. En heel wat documenten inzake deze (en heel veel andere) musical(s) en de premiere aangetroffen, niet zoveel als Cats trouwens, de eerste en langstlopende productie van de eigen Stichting Carre Theaterproducties. Blijken wij dus (onbedoeld) een landelijke hotspot te hebben gearchiveerd. Terwijl Carre in de trendanalyse van het NA niet eens als actor wordt genoemd (doet dat er iets aan af?). Het archief van Carre valt wat mij betreft overigens buiten elke trendanalyse, zo'n archief moet je gewoon hebben. Maw, je hebt 'meer' in huis dan je al dacht en ook zonder heel uitgesproken acquisitieprofielen weten wij uit ervaring best wel waar de mooie stukken zitten. Toch?

Nu dus met een omweg mijn vraag: wie heeft er al een hotspotmonitor of denkt er ook over zo'n monitor te laten uitvoeren? Wat zou de rol moeten zijn van de archiefdienst bij het vaststellen van de hotspots en het verwerven van particulier archief tav die hotspots?

Groet en allen een fijn weekeinde, het wordt zondag geweldig weer om van een hotspotterig festivalse buitenactiviteit te gaan genieten!

Mirjam

Trefwoorden