Casusbespreking Samen Slimmer: Complexiteit van gemeenschappelijke regelingen in de …
- 647
- 27
Beschrijving bijeenkomst
In deze maandelijkse 'Samen Slimmer' bijeenkomst wordt er iedere sessie een casus besproken rondom het thema informatiebeheer. De sessies kunnen uitsluitend “live” online worden bijgewoond, worden niet opgenomen, iedere eerste dinsdag van de maand georganiseerd en duren anderhalf uur.
Casusbespreking 13 mei
Overheden werken steeds samen meer in netwerken en deze brengen complexiteit met zich mee. Denk aan verbonden partijen, die uit bijvoorbeeld gemeenschappelijke regelingen, vennootschappen, stichtingen of verenigingen kunnen bestaan, maar ook andere soorten diensten of taken worden soms belegd bij partners in de stad. Goede afspraken maken wordt steeds belangrijker, maar bijna niemand heeft hier echt goed grip op. Zodra het toezicht ziet dat je je eigen informatiebeheer op orde hebt, schuiven ze naar deze lastig te ontwarren brei.
Actuele discussievragen:
- Hoe vind je verbonden partijen binnen je organisatie en behoudt je het overzicht? Bij wie zou dat moeten liggen?
- Kan jouw organisatie aangesproken worden door het toezicht op jouw verbonden partijen, of doorverwijzen naar het betreffende bestuur van de samenwerkingsverbanden?
- Welke soorten samenwerkingsvormen zijn voordelig voor archiefafspraken?
- Welke best practices of standaard artikelen/afspraken kun je toevoegen aan nieuwe samenwerkingsvormen?
- Hoe kun je bij bestaande samenwerkingsvormen deze best practices implementeren met terugwerkende kracht?
Tijdens deze casusbespreking gaan we in op een casus van een gemeente die worstelt met deze vraagstukken en wat de rol van informatiebeheer hier in is.
Organisatoren
Deze maandelijkse casusbespreking wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Team KIA en Layla Hassan, kernlid van de KIA-groep Informatiehuishouding Overheden. Als je interesse hebt om onderdeel te worden van de organisatie van deze maandelijkse bijeenkomst, stuur dan een mailtje naar Layla via l.hassan@fimk.nl.
Doelgroep
Deze bijeenkomst is uitsluitend bedoeld voor ambtenaren. Verder geldt, hoe meer divers de verschillende achtergronden, hoe waardevoller de gesprekken worden.
Aanleveren casusonderwerp
Iedereen die lid is van KIA en die een ambtenaar is, mag een casus aanleveren. Van informatiebeheer vakgenoten tot beleidsmakers en adviseurs. Casussen worden altijd anoniem besproken zodat de privacy van deelnemers goed wordt beschermd. Het casusonderwerp wordt na de sessie op KIA geplaatst in de groep KIA Community, om interessante discussies verder voort te zetten en om communityleden die niet aanwezig waren er ook bij te betrekken.
Reacties
Aangepast op 11 april
Heel interessant onderwerp, Layla.
Goed om het te bekijken vanuit een gemeentelijke bril.
Daarbij lijkt het mij wenselijk om ook de bril vanuit de gemeenschappelijke regeling of Stichting op te zetten. Zij hebben vaak te maken met meerdere deelnemers (beheerders/zorgdragers). Dat maakt het voor hen extra lastig om het informatiebeheer van gemandateerde taken - niet zijnde wettelijke of gedelegeerde taken - passend te borgen.
Die "andere" bril, dan de gemeentelijke, meegeven helpt mogelijk om wederzijds begrip van elkaars situatie te creëren en de samenwerking te stimuleren.
Misschien iets voor een vervolgsessie?
Helaas kan ik dit keer er niet bij zijn. Ik ben erg benieuwd naar de gedachten vanuit jou en het leerhuis hierover.
Hoi Nicole, dank voor je input – zeker interessant om naar te kijken. Lijkt mij mooi voor de vervolgsessie. Ik neem het mee :-)!