“Veel water, natte voeten en toch niet gezwommen”

  • sep 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 36
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Chido Houbraken

Ik ben niet zo van de competenties. We –Doxis- zijn zo’n vier jaar geleden gestart met competentiemanagement, iedere rol zijn eigen competentieprofiel, met vijf niveaus, in totaal zo’n 30/35 profielen. Voorjaarsgesprekken en wintergesprekken, POP’en én POP afspraken. En heel veel opleidingen rond competentiemanagement en leidinggeven in een competentiegerichte omgeving. Mijn moeder zou gezegd hebben: “Veel water, natte voeten en toch niet gezwommen”. Oftewel: hoop gedoe! En het rendement? Dat we na al die jaren nu af hebben gesproken dat we de kernwaarden van Doxis VIBAA hanteren als competenties van het bedrijf. Dus terug van 35 naar 5 competenties voor iedereen gelijk! VIBAA hebben we gezamenlijk ontwikkeld, het is sterk op de vertaling, vooral de “Ik doe/laat/ga/denk vertaling is krachtig. Waarom VIBAA als competenties? We beloven onze klanten VIBAA -zie kaartje- dus laten we elkaar er ook maar op ontwikkelen en aanspreken. Lukt dat? Langzaam, wij mensen willen niet zo erg veranderen, samenwerken is niet wat we als vanzelf doen. Vorige week woensdag deden we het Wereldhandelsspel http://www.wereldhandelsspel.org van de Junior Chamber International (JVC ’t Sticht, @anitavanveen) helemaal gemaakt om juist onze competenties: samenwerken, onderhandelen, succesvol zijn, resultaatgerichtheid, transparantie, deskundigheid, te toetsen. Nodig ze uit en doe het spel maar eens (steun je ook een goed doel Ronald MacDonald Huis http://www.kinderfonds.nl/utrecht. We waren niet ontevreden met onze resultaten; en we hebben nog veel werk te verzetten.

Hier zit m.i. trouwens de clou van de hype rond competentiemanagement. Competentiemanagement is het zoveelste trucje van HR om aan de bal te blijven in organisaties, de volgende methodiek om mensen gemotiveerd te houden (of krijgen) en flexibel om te gaan met veranderingen. Er is al weer een tegenbeweging in HR land: meer focus op resultaten, zeg maar de korte termijn. Ik ben benieuwd wat dat ons brengt. Zo langzamerhand denk ik: “Stop met praten, ga eens wat doen!”. Tom Peters- mijn management goeroe- is er vrij duidelijk over en wat mij betreft heeft hij 100% gelijk, zie en luister! http://www.youtube.com/watch?v=0UyvJgOCS1w .

Doe maar wat Peters zegt: ga aan het werk! En lees als je invloed wil uitoefenen: Ken Blanchard, De one minute manager.

Reacties

4 reacties, meest recent: 23 september 2011
  • Wat!? Je bedoelt...je bedoelt... dat competentiegericht onderwijs ook een hype is!? Heb ik daar al die uren sleutelen aan mijn lesmodule in gestoken!?

    ;-)

    Chido Houbraken
  • Dag Chido, kon gisteren niet op archief2.0 dus vandaar vandaag mijn uitgebreide reactie.

    Of competentiegericht onderwijs een hype is? deze stelling zou ik niet ondersteunen, omdat ik ook in mijn blog heb aangegeven dat bij startende collega's de ontwikkeling wel degelijk een competentie gerichte aanpak vruchtbaar kan zijn. Ik geloof dat competentiegericht ontwikkelen voor collega's die al professioneel in hun werk zitten niet veel gaat toevoegen. Tweede opmerking was dat competentiemanagement mij teveel een speeltje is van HR en teveel gericht op motiveren en flexibiliseren.

    Ik ken je onderwijsmodule niet (sorry) dus of het onnutte uren waren weet ik niet (ik ga er vanuit dat je waarde toe hebt gevoegd dus dan zal het wel mee vallen). Het zit 'm niet in het aanbod maar in de begruikers, inclusief de leidinggevenden Want achter iedere methode schuilt een opleidings- en trainingsveld dat aangegrepen kan worden voor uitstel en duiken. Vandaar mijn sympathie met Tom Peters: stop met praten en ga wat doen. Eric Ketelaar riep vroeger al: The proof of the pudding is in the eating. En daar heeft Eric wederom gelijk.

    Verwijderde gebruiker
  • Bedankt voor je bijdrage Max. Ik was eerder nog niet in de gelegenheid te reageren.

    Hoewel ik dat VIBAA heel sympathiek vind (ik snap wat er staat en kan het ook wel relateren aan wat jullie doen) vraag ik me toch langzaam af of mijn vraag over competenties voor archivarissen en DIV-ers een goede vraag was. Ik bedoel, deze vijf competenties passen bij iedere soort organisatie: vishandel, adviesbureau, provincie (bij ons heten ze Betrouwbaar, Doortasten, Verbindend en Vernieuwend). 

    Ik geloof dat ik eigenlijk nauwelijks geïnteresseerd ben in dit soort competenties, omdat ze zo "ruim" en nauwelijks onderscheidend zijn. Ik wil eigenlijk weten: Wat moet een archivaris of DIV-er kunnen en kennen om zijn werk goed te doen? Dat soort "vaardigheden" zijn ook de dingen die in de oude competentieprofielen van DIVA benoemd worden.

    Heb je daar ook nog ideeën over?

    Verwijderde gebruiker
  • Ingmar, je begrijpt ik ben het in hoge mate met je eens. De Doxis VIBAA's gaan over gewenst gedrag. Je kent ongetwijfeld de 'ijsberg' theorie. Als je menselijk gedrag wil beinvloeden Dan moet je eerst op zoek naar iemands identiteit, zijn/haar waarden en gevoelens. Kort gezegd 'wat wil iemand', 'wat drijft je'. De -obligate vraag- wat moet er op je grafsteen staan? 'Ik had nog ene dag extra op kantoor willen zijn' of 'Ik heb lief gehad en liefde gegeven'. Boven op het willen staat het kunnen, welke kennis en toepassingsvaardigheden heb je, kan je inzetten, etc. en pas daarboven op staat het waarneembare gedrag. In de ijsberg is dat het kleinste stukje van de berg dat we zien, de rest -je motieven en kennis/vaardigheden- zit onder water. Jij vraagt nu naar de benodigde kennis en vaardigheden voor archivarissen en Div-ers. Dat is mij te grof, ik denk dat je de vraag toch nog wat verder moet specificeren. Voorbeeld: binnen Doxis ontwikkelen we een toolbox -overigens mede met behulp van Peter Horsman en Theo Thomassen- voor onze 'adviseurs', zeg maar de mensen die klanten helpen met het richting bepalen en inrichten van hun informatiemanagement. In die toobox zitten de instrumenten die gebruikt moeten worden.  Die toolbox is dynamisch -hoe we die dynamiek gaan beheersen is nog niet geregeld- en belangrijk: we maken hem samen met alle adviseurs. Daartoe hebben we eerst vastgesteld wat wij 'informatiemanagement' noemen en welke doelen en effecten we nastreven voor onze klanten. Per instrument moet er een toepassingsinstructie o.i.d. komen. Moet nog worden gemaakt, zo ver zijn we nog niet. En dan verspreiden we dit middels interne trainingen.  Nog niet heel vast, maar onder invloed van Eric Ketelaar en Rick Maes, halen we de instrumenten uit de kennisgebieden van de organisatiekunde, informatica, archivistiek en organisatiepsychologie. Ons doel is een nieuw domein voor digitaal informatiemanagement te ontwikkelen. Dat gaat uiteraard met vallen en opstaan, voor ons is de vraag van de klant altijd uitgangspunt met als consequentie dat dit sturend is voor de ontwikkeling van het instrumentarium.

    Kortom er is nog genoeg werk aan de winkel. Als je zo'n soort traject  met de wisdom of the crowds wilt doorlopen wens ik je veel succes, geduld en vermogen om te doorgronden wat andere participanten bedoelen. Wij werken in groepjes van 15, gedurende een halfjaar aan de uitbouw van de toolkit.

    Je amg altijd komen kijken!

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden