Archief 2.0: Verslag bijeenkomst groep Archief Educatie 2012 #1
Iedere spreker / iedereen met inbreng is gevraagd om haar of zijn project of idee ook zelf middels een...
Ook mijn vakantie is aangebroken. Dat betekent dat er onder de tag nsablogs de komende maand een betrekkelijke radiostilte van mijn kant (en die van collega Pieter van Koetsveld) is te verwachten. Het betekent ook een goed moment voor een korte balans van waar we nu staan met de uitvoering van het project Trendanalyse 1975-2005. Ik houd het bij wat facts & figures. 1. We zijn er bijna. Op dit moment is het onderzoek voor 92% klaar. Alleen het domein Onderwijs moet nog worden uitgewerkt. Dat zal gebeuren in de komende 8 weken. Medio september is het onderzoek helemaal gereed. 2. Exclusief Onderwijs staat de teller momenteel op 274 geïdentificeerde trends en hotspots. Daarvan zijn er nu 265 beschreven. Alle nu gereed gekomen beschrijvingen achter elkaar geplaatst leveren een pdf op van ongeveer 1100 pagina’s A4.3. De trends en hotspots gaan over de volgende 12 maatschappelijke domeinen: Gezondheid; Wonen; Veiligheid; Recht; Verkeer & Vervoer; Economie; Werk & Inkomen; Natuur & Milieu; Politiek & Bestuur; Cultuur, Leefstijl & Mentaliteit; Welzijn; Onderwijs.4. Alle trends en hotspots worden successievelijk ingevoerd in een relationele database, die verbanden legt tussen trends onderling, en die deze relateert aan een of meer maatschappelijke domeinen en aan betrokken actoren. De database zal na afronding van het onderzoek publiekelijk beschikbaar komen op de site van het Nationaal Archief. We mikken op een release einde 2011.Wie kunnen daar wat mee? a. Om te beginnen zijn de uitkomsten basismateriaal voor het waarderen van de papieren archieven van de ministeries vanaf 1976 door het NA. Dat is de primaire toepassing.b. Ten tweede vormen de resultaten het uitgangspunt voor een periodieke verkenning door het NA van actuele maatschappelijke trends in de toekomst. Dat is essentieel voor het kort op creatie kunnen waarderen van te vormen (digitaal) archief bij de ministeries.c. De gegevens staan ook ter beschikking als referentiekader voor het verwerven - of althans veilig stellen – van niet-overheidsarchieven uit de periode vanaf 1976. Het gaat dan om archieven van spelers op de genoemde maatschappelijke domeinen, die een rol hebben gespeeld in verband met de beschreven trends en hotspots. Deze toepassing is van belang voor de gehele archiefsector.d. De uitkomsten kunnen door archiefdiensten ook op regionaal of lokaal niveau worden ‘doorvertaald’. Trends en hotspots kunnen op die niveaus hebben doorgewerkt of zich in specifieke vorm hebben voorgedaan. Met de resultaten van deze trendanalyse als ‘houvast’ kunnen collectieprofielen lokaal worden ingevuld en selectielijsten ingekleurd. e. Het ‘corpus’ van trends en hotspots is óók een aanzet voor verder historisch-maatschappelijk onderzoek door studenten en wetenschappers. Het is een Fundgrube van onderwerpen voor scripties, monografieën en dissertaties. Best wel aardig, als je bedenkt dat binnen een aantal jaren voor die gebruikers de bijbehorende archieven direct kunnen worden ‘bijgeleverd’. Een mooie gedachte om de vakantie mee te beginnen.
Reacties
Ik ben erg benieuwd naar het eindrapport! Ik ben vooral geinteresseerd in de 'trend' informatierevolutie, die vanaf eind jaren zeventig in Nederland zich aan het voltrekken is. Deze trend doorkruist alle genoemde sectoren en ik hoop dat in de verschillende deelrapporten hiervan wel een coherent geheel overblijft. Het laatste punt (e.) vind ik discutabel; de bronnen voor historisch-maatschappelijk onderzoek moeten niet gewaardeerd gaan worden door de archiefsector door ze tot onderdeel te bestempelen van een 'trend' of een 'hotspot'....Bepaalt de trendanalyse in de toekomst de onderzoeksgrenzen binnen wetenschappelijke disciplines, zoals Cultuurwetenschappen of Geschiedenis?