E - learning

  • feb 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 5
  • 35
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Soms lijkt het of het allemaal toeval is. Gisteren schafte ik een nieuwe cursus aan, van de Open Universiteit. Ik studeer eigenlijk Cultuurwetenschappen, maar in de modules voor vrije ruimte kies ik voor Onderwijskunde. Aangezien we bij het archief nogal veel digitaal bezig zijn, dacht ik er goed aan te doen om de cursus E - learning te bestellen. Helaas geheel in het Engels, dat leest voor mij wat minder gemakkelijk weg. Maar goed, ik kan er toch redelijk mee uit de voeten.Wat trekt gelijk mijn aandacht in een van de eerste pagina's? Dat onze hedendaagse (analoge) didactische praktijken, niet zomaar, zonder meer in een digitale vorm omgezet moegen worden. Inderdaad, de invuloefeningen, de 'trek-een lijn-van-de- bij- elkaar- behorende- plaatjes-, de rebussen en de kruiswoordpuzzels, dat was allemaal leuk en zelfs nog steeds, maar dan op papier. Een computer beschikt over andere mogelijkheden en die moeten we dan ook optimaal benutten.Op Twitter heb ik wat volgers of personages die door mij worden gevolgd. Zo blogt er juist vandaag een persoon of instelling met de zin: Waarom blijft educatieve software hangen in verouderde didactieken? Goede vraag! Meer weten? Bekijk de presentatiefilm: welnu, die staat bovenaan deze pagina. Het is van Twitteraar Leerkrachten TV....Wie dat dan ook wezen mag. Maar verhip, zegt deze Twitteraar niet precies wat op de eerste pagina van mijn E-learningboek staat? Het filmpje geeft het in het kort al weer: geen drill and practise, geen trial & error maar onder andere differentiatie in het aanbod en eveneens variatie in de didactiek.In onderwijs ben ik al aardig thuis en door de wol geverfd. In het aanbieden van digitaal lesmateriaal ben ik nog helemaal groen. Gelukkig zijn we geen van allen al heel erg ver en veel kunnen we hebben aan onderwijskundigen die het aan ons weer kunnen leren. E - learning, hoewel in boekvorm maar aangevuld met blogactiviteiten en digitaal lesmateriaal, ik heb er zin in en ga er mee aan de slag!

Reacties

5 reacties, meest recent: 22 februari 2010
  • Leuk filmpje! Ik heb niet al te veel verstand van didactiek (geen populair vak tijdens mijn opleiding), maar ik geloof wel in de kracht van differentiëren. Leerlingen zijn niet gelijk en moeten iet op uniforme wijze benaderd worden. Software biedt daar waarschijnlijk betere mogelijkheden voor dan het oude papieren lesmateriaal.

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Glenn, dank voor je reactie. Goede tip en ik ga er zeker eens naar op zoek

    Verwijderde gebruiker
  • Eigenljk gaat dit filmpje over de softwarekant van de electronische leeromgeving (ELO). Zo'n omgeving kan model kan staan voor een digitale studiezaal of een onderzoekswerkplaats van archieven en andere erfgoedinstellingen. Uitgangspunt is, dat een school niet een gebouw is met een ELO erin, maar een ELO met een gebouw erin. In die ELO worden aan studenten de middelen verschaft om onder begeleiding van docenten hun leerdoelen te bereiken. Dat tot die middelen ook alle mogelijke web 2.0 toepassingen horen laat zich raden. De school is in deze benadering niet meer een organisatie waarin studenten en docenten een klant-leverancier-relatie hebben, maar een gemeenschap van studenten en docenten, die gezamenlijk en in principe 24 uur per dag kennis construeren en produceren. Die gemeenschap bestaat uit deelcommunities (studentengroepen) die elkaar gedeeltelijk overlappen en die via professionele en vriendennetwerken de grenzen overschrijden van de oude school en ook de grenzen tussen werk en prive. Web 2.0 gaat over techniek, maar vooral over andere manieren van samenwerken. Wie nog onbenutte toepassingsmogelijkheden van web 2.0 in het erfgoedveld verder wil onderzoeken raad ik aan eens een kijkje te nemen bij de voorlopers op dit gebied in het onderwijs.

    Verwijderde gebruiker
  • Dag Theo, mooi hoe je zo'n ELO omschrijft. Het zou mooi zijn als ELO's de studiezalen van de archieven (gedeeltelijk) kunnen vervangen. digitale ontmoetingsplekken om informatie te delen en uit te wisselen. Mooi!

    Verwijderde gebruiker
  • @Petra, zou het onderwerp ELO ten dienste van educatieprojecten bij archiefdiensten een onderwerp zijn voor de KVAN-dagen? Ik probeer nog steeds een onderwerp te vinden waar alle educatoren bij archiefdiensten voor op de tafel springen en naar ROlduc komen.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden