Klaar - en af!

  • feb 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 66
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Kan zijn dat ik het aan het einde van de klus in Barneveld al een keer schreef: "Partier c'est un peut mourier". Het blijft toch een raar gevoel om afscheid te gaan nemen van mensen waar je maandenlang 8 uur per dag erg intensief samen hebt gewerkt.Aan de andere kant: 6 tot 9 maanden is voor mij echt genoeg. Ik begin op een gegeven ogenblik toch weer te wortelen in een organisatie, me te veel betrokkken te voelen bij personen en gebeurtenissen.Hoe dan ook: we laten iets moois achter voor de organisatie. Alle aangeleverde archieven zijn geplaatst, geregistreerd en ontsloten via een inventaris (gewoon in Excel, hoor) met omschrijving op dossier/doosniveau dat posities aangeeft op stellings, kast, plank en (waar nodig met samengestelde onderwerpen) doosniveau.In de inventaris kan gemakkelijk ook de uitleenadministratie worden bijgehouden.Een collega blijft nog een kleine maand en gaat met een van de vaste DIV'vers voor de meeverhuisde B-archieven hetzelfde doen.Het stadsdeel heeft nog nooit een zo goed omschreven en toegankelijk archief gehad.Nu is het aan het stadsdeel om er zelf goed gebruik van te maken.De reacties bij onze afscheidsronde waren leuk: de grootste tegenstanders van het eerste uur namen op de meest gemeende amnier afscheid van ons. Van de schoonmaakster tot en met de DB-leden: we hebben iedereen in de organisatie van hoog tot laag wel eens gesproken, veel visies gehoord, veel weerstand overwonnen en ook veel goede inzichten en advies meegenomen.Voor mij persoonlijk een erg leuke leerschool ook om in de taak van coördinator te groeien. Met ons drie dames met allemaal duidelijke persoonlijkheden niet altijd even makkelijk!Leuk, om gemerkt te hebben dat op een bepaald professioneel niveau het absoluut niets uitmaakt waar je vandaan komt (3 verschillende bureaus) en dat je elkaar niet kent.De professionaliteit was er - na de eerste strijd over de rollenverdeling in het team - al snel en juist onze bruisende persoonlijkheden (;-) leidden tot een enorme energie en daardoor ook productiviteit.Dat dat onder druk ook wel eens clashde hebben wel leren accepteren, dan gingen we wel even weer wat aparte klussen doen...Ik ben ondertussen (ook geïnspireerd door wat ik bij dit project heb gezien) begonnen met de leergang IPB (Informatie-en Proces Beheer) bij VHIC. Dit gaat toch iets meer ook op de bedrijfskundige kant van Informatiemanagement in, iets wat ik heel belangrijk vindt.Ik heb nu gezien hoe projecten mis kunnen lopen (vooral digitaliserings, maar waarschijnlijk een heleboel veranderingstrajecten) omdat er wel in structuren en systemen maar niet in de mensen en de organisatie wordt geïnvesteerd.Als ik goed wil kunnen adviseren over dit soort onderwerpen heb ik meer nodig dan alleen mijn eigen inzichten en ervaringen...Aan de andere kant leveren die weer boeiende stof voor een eindopdracht!Vanaf maandag ga ik de projectontwikkelaar van een grote Woningcorporatie in Amsterdam (nee, niet Rochschandaale) helpen de projectarchieven op orde te brengen. Helemaal mijn stiel, maar dan nét weer anders, omdat het geen overheid is.Ook een leuk onderwerp om er naast uit te zoeken, de positionering van de DIV en de gevolgen voor de informatiehuishouding.Men is blij dat ik kom en heeft al 2 maanden met smart zitten wachten... ik hoop dat ik hun niet teleur stel...Ik zit wel weer vlak bij waar ik mijn avontuur in de DIV begon en ga zeker weer wel eens lunchen met mijn oud-collegas, leve het netwerken!!Ik zal mijn bevindingen over de wereld van de woningcorporaties zeker met jullie delen!

Trefwoorden