Ervaringen met het matchen van plaatsnamen in GeoNames
Hoi Allemaal, ik ben momenteel pogingen aan het wagen om een grote set aan plaatsnamen te linken aan ...
We zijn met een brede groep voor de eerste Mastercourse open data en hergebruik. In de aanloop naar de eerste sessie op 9 juni in Utrecht, is het goed om al iets meer over elkaar te weten. Wie de andere deelnemers zijn bijvoorbeeld, maar ook welke verwachtingen je hebt van de Mastercourse.
Reacties
Mijn naam is Rob van der Velde. Ik ben werkzaam bij de Provincie Groningen als Informatiespecialist. Mijn eerste aanraking met de provincie was in 2008 als senior medewerker DIV en daarna diverse project- en inhoudelijke functies gehad op het gebied van informatie(management). Bij de Provincie Groningen zijn we druk doende met Open Data en zien we dat als toegevoegde waarde.
Vanuit mijn Archiveringsachtergrond ben ik nu benieuwd naar de mogelijkheden om informatiebronnen zoals archieven, maar ook zeker ook besluitenlijsten van Gedeputeerde Staten etc als open data aan te gaan bieden. Welke valkuilen zijn daarbij en welke tips moeten we meenemen om een next step te zetten.
Voor meer informatie over mijn loopbaan: https://nl.linkedin.com/in/robvandervelde
Over mijn prive: Ik ben 39 jaar. Getrouwd met Eline en woonachtig in Winschoten in het oosten van Groningen. Mijn grootste hobby's zijn vakanties naar de VS en lekker hardlopen en trainen voor halve marathons.
Ik ben Cees de Groot,
vanaf 2033 werkzaam bij het Waterlands Archief in Purmerend (een samenwerkingsverband van 6 gemeenten).
In 1975 begonnen bij de afdeling P.A.Z. van de provincie Zuid-Holland en sindsdien bij verschillende gemeenten en bedrijven gewerkt.
Inventarissen en toegangen sluiten in de huidige vorm volgens mij niet goed aan bij de presentatie van open-data.
Mijn naam is Dick Bunskoeke (1960). Ik ben provinciearchivaris en toezichthouder in Drenthe en Groningen en werk sinds 2005 bij de provincie en sinds 1989 in het archiefwezen. Zie verder op LinkedIn.
Ik hoop op de cursus van gedachten te kunnen wisselen met collega's en deskundigen over open data en hergebruik voor wat betreft de aanpassing van onze werkwijze ten aanzien van opslag en ontsluiting van overheidsinformatie. Wat moet, wat kan en wat al succesvol is toegepast.
Ik ben Martha Kist, sinds 2002 verbonden aan Tresoar in Leeuwarden, eerst als vakreferent geschiedenis, sinds 2006 als collectievormer. Ik houd me bezig met archiefacquisities, beeldcollecties en beeldrecht, aanschaf van (wetenschappelijke) boeken. Het ontsluiten van data en het verbinden van data is voor mij de grote uitdaging voor de toekomst. Ik ben benieuwd wat ik daarover kan leren in de cursus, niet alleen voor wat betreft overheidsarchieven, maar zeker ook welke mogelijkheden er zijn voor particuliere archieven.
Ik ben Hade Mugie, ik werk sinds 2009 bij het Gemeentearchief Zeist (en het Geheugen van Zeist) als applicatiebeheerder (MAIS-Flexis, Atlantis, Mediawiki) en depotbeheerder (nu nog alleen analoog). Zie verder op LinkedIn Ik weet al wel wat van open standaarden en gebruik die zo veel mogelijk, open data is dan weer een stap verder. De gemeentelijke ICT-afdeling is ook al bezig met open data, en ik vraag me af of wij die data-sets ook moeten gaan archiveren. En ik wil onze eigen data (en eventueel ook die van onze erfgoedpartners) ook graag beschikbaar stellen als open data.
Ik ben Mariska Heijmans, sinds 2013 werkzaam bij het Streekarchief Langstraat Heusden Altena en sinds . Ik wil kennis opdoen over wat het gebruik van open data concreet voor het Streekarchief betekent. Ben ook nieuwsgierig naar ervaringen met bestaande middelen/media via welke en/of waarop open data gepresenteerd/uitgewisseld/hergebruikt kunnen worden.
Goedemorgen!
Mijn naam is Annemieke Nijdam. Ik ben teamleider bij de afdeling Informatiediensten van Tresoar. Ik hou me bezig met het vertalen en concretiseren van de ontwikkelingen om ons heen naar de dagelijkse praktijk van onze instelling. Wat betekent bijvoorbeeld de Wet hergebruik overheidsinformatie voor onze rol en taak en positie, voor onze werkprocessen, voor ons netwerk, voor onze gebruikers, voor onze ...?
Ik hoop in de Mastercourse mijn kennis over het brede terrein van open data te vergroten, om die vervolgens - samen met jullie - om te zetten in concrete, haalbare stappen voor onze organisatie, en mee te nemen in de processen en projecten waar we mee bezig zijn. En ik kijk en denk graag mee met de dingen waar jullie mee bezig zijn!
Ik ben Daan Staudt, sinds vorig jaar applicatiebeheerder bij de gemeente Zaanstad. Ik beheer met mijn collega's het documentmanagementsysteem, de zaaktypecatalogus en het postverwerkingssysteem. In die hoedanigheid ben ik betrokken bij een aantal ontwikkelingen op het gebied van Open Data, vooral waar het de ontsluiting van documentaire informatie betreft.
Hallo,
Ik ben Wouter Bessems en ruim zes jaar werkzaam voor de provincie Noord-Holland.
In deze periode ben ik in verschillende rollen aan de slag met het vraagstuk rondom informatievoorziening. Tot voor kort vanuit de eenheid DIV kijkend naar de ontwikkelingen gebied van informatie die op overheidsorganisaties afkomen ben ik nu vanuit de CIO-office bij deze materie betrokken. Hierbij ik probeer ik als adviseur het bredere, integrale perspectief te benadrukken. De potentie en bijbehorende risico’s rondom het toepassen van data in de werkprocessen vergen van overheidsorganisaties een andere benadering. Naast deze aspecten lijkt me de mastercourse eveneens bedoeld om de kennis en ervaring op dit terrein onderling uit te wisselen.
Even voorstellen.
Martin Jochems, gemeentearchivaris Apeldoorn. Ik heb twaalf jaar leiding gegeven aan het team DIV en maak nu de overstap naar een nieuwe functie op het gebied van strategisch informatieadviseur vanuit onze eenheid Informatie. Met het thema open data zijn we nu in Apeldoorn een proef begonnen met het beschikbaar stellen van gegevenssets over evenementen, vooral bedoeld om ondernemers in de binnenstad met deze informatie de mogelijkheid te geven slim vorm te geven aan evenementen die de binnenstad verlevendigen. Het onderwerp triggert me om breder kennis te krijgen van het thema en wat dit archivistisch betekent. Graag met jullie veel dingen delen om te leren. Wil je meer van weten, kijk op LinkedIn.
04-10-2016
Het moment nadert dat we ons 'huiswerk' moeten aanleveren. Voor mij was deze mastercourse een mooie leerzame ervaring om er meer van te weten en te ontdekken hoe we dit in onze eigen organisatie, waar anderen mee bezig zijn, zo effectief mogelijk kunnen toepassen. Mijn ambitie is op dit thema niet hoog, niet omdat ik niet belangrijk vindt, maar om dat het in de periferie van mijn werk ligt. Anderen in onze organisatie zijn er volop mee bezig. Mijn bijdrage is om op hun aanpak reflectie te geven en concreet advies. Binnenkort wordt de aanpak van de eerste actie geëvalueerd. Ik heb daarvoor een vraaggesprek gehouden, waarvan ik het verslag heb geüpload. Helaas kan ik 13 oktober niet bij de laatste sessie zijn. Wens jullie allen veel succes met ontwikkeling en implementatie van plannen en tot ziens.
Hallo iedereen,
Mijn naam is Bert Nielsen, ICT-specialist en binnenkort informatiemanager / -architect bij het Historisch Centrum Overijssel. Afgelopen jaren ben ik voor een groot deel bezig geweest met de ontwikkeling van het provinciaal platform Mijn Stad Mijn Dorp, waarin wordt samengewerkt met diverse erfgoedinstellingen en de verschillende erfgoedcollecties worden gepresenteerd op de websites van het platform.
Verwachtingen In mijn nieuwe rol als informatiemanager / -architect hoop ik met de cursus inzicht te krijgen in de (wettelijke) verplichtingen en technische vereisten rondom open data en hergebruik. Daarnaast een beeld te krijgen van de klantbehoeftes: wie zijn de gebruikers van open data en wat willen / verwachten ze? M.b.t. het hergebruik ben ik benieuwd naar de potenties en mogelijke partners in het gebruik van de data. De vereisten, klantbehoeftes en potenties moeten resulteren in een open data beleid van het HCO.
Daarnaast ben ik natuurlijk heel erg benieuwd hoe andere organisaties invulling geven aan het hergebruik van data.
Mijn naam is Francis van den Berg (1966). Ik ben sinds 2005 werkzaam bij het Historisch Centrum Overijssel (HCO) als (senior-) informatiespecialist met diverse taken op het gebied van toegankelijk maken en digitale dienstverlening.
Samen met Bert Nielsen ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het open data-beleid bij het HCO. Wij hopen met deze mastercourse inzicht te verkrijgen in de wettelijke verplichtingen en technische vereisten rondom open data en hergebruik. Daarnaast hopen we meer te leren over wie de gebruikers van open data zijn en wat ze willen. Vanuit het taakveld van toegankelijk maken ben ik vooral geïnteresseerd in de vraag hoe wij onze werkwijze en processen optimaal kunnen inrichten op het aanbieden van open data en meer in het bijzonder wat dit betekent voor het invoeren van de metadata en de wijze van beschikbaarstelling.
Ik hoop dat we veel kunnen leren van de ervaringen en van de vragen van anderen en dat we ook praktische ervaring op kunnen doen.
Mijn naam is Mariëlle Jansen-ten Berge en ik werk bij de provincie Utrecht als kwaliteitsadviseur provinciale archieven. Ik werk sinds 2006 bij de provincie in verschillende functies. Momenteel hou ik me vooral bezig met waardering en selectie algemeen voor zowel voor het papieren archief als het digitale archief en het daadwerkelijk implementeren van de provinciale selectielijst. Als kwaliteitsadviseur hou ik me ook bezig met alle ontwikkelingen die op ons afkomen en ik onderhoud het contact met het Utrechts Archief. We hebben net de pilot E-depot afgerond in samenwerking met het Utrechts archief.
Mijn verwachting van de cursus is inzichten in wat de wet nu precies betekent voor onze organisatie. Hoe kunnen we de wet goed toepassen, zitten er wellicht ook voordelen aan voor ons als overheid? Wellicht dat we ons voordeel kunnen doen met de aandacht voor open data en hergebruik om onze informatievoorziening beter op orde te krijgen. En wat is er nodig om goed beleid op te stellen omtrent het gebruik van open data en hergebruik van informatie? Nu wordt het toch getriggerd door wetgeving.
Wat zijn de gevolgen van het inrichten van de processen? Maar ook, hoe zorgen we ervoor dat we dezelfde taal spreken? En hoe ver moeten we gaan in de toepassing van open data, hoe zorgen we ervoor dat het niet doorslaat?
En ik ben benieuwd naar de voorbeelden uit de praktijk.
Mijn naam is Marcel Romano en ik werk bij de provincie Utrecht als Adviseur Documentaire Processen. Mijn taken liggen op het gebied van de ondersteuning en advisering van de provincie in het uitvoeren van hun taak betreffende het archiveren van hun documenten. Het digitaal werken is hierbij een belangrijk onderdeel.
Mijn verwachting van de cursus is een beeld te krijgen wat voor een invloed deze nieuwe wet zal hebben op de informatievoorziening, wordt hiermee de opslag en bewaring bijvoorbeeld anders ingericht.
Vind het ook belangrijk en zeker interessant hierbij ook de inbreng en ervaringen van andere organisaties te horen.
Beste medecursisten,
Mijn naam is Diana Teunissen en ik ben werkzaam bij het Nationaal Archief. Ik ben onder meer verantwoordelijk voor het open data beleid van het Nationaal Archief (zie onze website mocht je daarin geintresseerd zijn), maar ook voor het project verbeteren van de toegang op de Rijksarchieven (een deelproject van het grote programma Digitale Taken Rijksarchieven). Ik wil vooral meer kennis vergaren over het brede onderwerp open data en hergebruik. Zo las ik laatst een intressant blog 'I do not want your open data API, I'd rather scrape your website'. Ik zou bijvoorbeeld meer willen willen van de voors en tegens van een open data API. Ook zou ik willen leren van goede voorbeelden om ons open data beleid door te ontwikkelen, wat is de volgende stap die wij zouden kunnen zetten?
Beste allemaal,
Mijn naam is Sofie Bustraan. Ik werk sinds 2008 voor de Gemeente Amsterdam. Mijn huidige functie is beleidsadviseur digitaal informatiebeheer bij het Stadsarchief Amsterdam. Ik hou mij bezig met open data, openbaarheid van informatie, elektronisch ondertekenen, brede toegankelijkheid van informatie etc.
Ik wil graag tijdens de cursus een beeld krijgen van de invloed die ontwikkelingen als open data en hergebruik hebben op de informatievoorziening en hoe wij als kaderstellende partij binnen de gemeente, dit vertalen naar de amsterdamse praktijk.
We hebben zo te lezen allemaal zin in de eerste sessie! Zal gezien de vele reacties mezelf ook kort voorstellen. Sinds april ben ik aangesteld als medewerker digitale informatie bij het Stadsarchief in Rotterdam. Hiervoor ben ik uit de museale- en onderzoeks sector gekomen en hierbij in aanraking gekomen met open data als aanbieder.
Met de open data sessies hoop ik meer inzicht te verschaffen in de archief-kant van open data, wie hierin de voorlopers zijn op internationaal vlak, wie mogelijke afnemers zijn van de gegevens (en hoe we dat ook zelf kunnen zijn), de invloed data hergebruik op organisatieniveau en hoe er samengewerkt kan worden aan de technische infrastructuur.
Ik werk sinds kort bij het Waterlands Archief in Purmerend als coördinator publieksdienst. Voorheen was ik werkzaam hij het Centraal Bureau voor Genealogie en Doxis Informatiemanagers. Vooral ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden van open data en hergebruik voor onze archiefdienst. Welke bestanden komen hiervoor in aanmerking, hoe is het te realiseren en wat zijn de aandachtspunten?
Goed al zoveel van jullie hier te zien reageren, en te lezen wat zoal de vragen zijn waar jullie antwoord op zoeken. We kijken er naar uit morgen met jullie aan de slag te gaan. Mijn collega's Frank en Marc van The Green Land zullen jullie de eerste sessie begeleiden. Zelf ben ik er de eerste keer niet bij (net vader geworden), maar over 2 weken wel bij de 2e sessie. Veel plezier morgen!
Dag allemaal, ik ben Hans Laagland en ik werk bij Tresoar (RHC) Leeuwarden. Ik ben datamanager, d.w.z. intermediair tussen ICT en collectie-inhoudelijk. Ik houd mij o.a. bezig met standaardisering van metadata ten behoeve van delen van data op de relevante informatie infrastructuren van het internet, en projecten voor ontsluiting digitaal erfgoed. Daarnaast ben ik implementatiemanager van het e-depot van de RHC's, en ik ben lid van de werkgroep Redbot (verbinden van data uit Collectie Friesland door middel van Linked Data en het inrichten van een daarbij onmisbare Service Organisatie). Met de cursus wil ik graag mijn kennis van open data vergroten, en dan niet alleen vanuit perspectief van cultureel erfgoed maar ook vanuit perspectief van zorgdragers.
Op de valreep kom ik erachter dat mijn introductie er niet op staat. Ik ben Laura Koopmans, sinds 2001 werkzaam voor het Stadsarchief gemeente Amsterdam. Momenteel werkzaam voor de afdeling Toezicht, Beleid en Advies, waarin we gemeentebreed beleid ontwikkelen, toezicht houden en adviseren op het gebied van Informatiebeheer.
Ik hoop met deze cursus Open Data en Hergebruik kennis op te doen en te delen met medecursisten.
Met groet en tot morgen!
Hallo allemaal, ik ben Angelique Groenewegen en werk bij het Zeeuws Archief in Middelburg. Ik ben daar afdelingshoofd beheer. Dat houdt in mijn geval in dat ik verantwoordelijk ben voor bedrijfsvoering en restauratie en conservering. Ook ben ik lid van het MT. Namens het MT verdiep ik me meer in het onderwerp open data en hergebruik van gegevens.
Ik hoop met deze cursus mijn kennis van open data te vergroten en ideeen op te doen van wat archieven met al de beschikbare data in de vorm van open data kunnen doen om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hiervan gebruik kunnen maken, al dan niet bewust of onbewust.
Hallo, Ik ben Milco te Hofstee en werk sinds 2009 in diverse functies bij de Tweede Kamer. De laatste jaren vooral als architect, onder andere op het gebied van data en metadata(-standaarden). We zijn op dit moment al bezig met Open Data, maar het is altijd goed om onze kennis van Open Data te vergroten en onze ideeën te toetsen.
Mijn naam is Anastassia Adriaanse. Ik werk sinds 2007 bij de gemeente Ede bij het Gemeentearchief, eerst als applicatiebeheerder Atlantis en daarna als bibliotheek beheerder, projectleider Open Data, plv websitebeheerder en was bezig met met de projecten zoals beeldbank, audiovisuele collectie, documentatieverzameling etc. (Zie verder mijn loopbaan op www.linkedin.com/in/Anastassia-Adriaanse)
Sinds oktober 2015 zijn de afdeling DIV en het gemeentearchief samengevoegd en sinds deze reorganisatie werk ik als archiefinspecteur in Ede en Scherpenzeel incl taken mbt Open Data. Bij de gemeente Ede ben ik tot nu toe de enige die open data online publiceer, daarvoor hebben wij ook een webpagina ingericht (https://www.ede.nl/gemeentearchief/collecties/open-cultuur-data/). Wij zijn ook uitgenodigd om mee te doen met het project Wikipedian in Residence in Gelderland.
Ik hoop in de Mastercourse mijn kennis over de mogelijkheden op het terrein van open data te vergroten, denk aan het hergebruik van data van andere organisaties, diverse formaten van open data en Linked data, risico en potentie van open data.
Website: www.ede.nl/gemeentearchief Collecties: www.archieval.nl Bouw-, milieu- of omgevingsvergunning inzien en opvragen: www.ede.nl/digitaal-loket/product/vergunningen-inzien-en-opvragen/