Vacature senior projectadviseur Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding
Werken bij RDDI? De projecten waar je bij RDDI aan werkt zijn bepalend voor de manier waarop de overhe...
Het is wel enigszins web 1.0... terugkomen op een artikel in MM Nieuws van oktober 2007. Maar soms komt informatie te laat op het bureau!Margo Rooijackers, hogeschooldocent Imagineering aan de NHTV internationale hogeschool Breda, beschrijft haar opvattingen over de beleveniseconomie.In de transformatie-economie gaat het niet meer om de belevenis zelf, maar om het resultaat van die belevenis: de transformatie die klanten helpt hun ambities waar te maken en die ze inspireert.Authenticiteit van belevenissen wordt steeds belangrijker. De consument gaat op zoek naar de echte, oorspronkelijke belevenis.Verschuiving van homepages maken en weblogs vullen naar het participeren in sociale netwerken als MySpace en Hyves.Consumenten worden prosumenten en gaan samenwerken met aanbieders. Dat leidt tot User Generated Content (UGC).Tot zover niet echt spectaculair. Wat ik wel opvallend vind, is dat dit geuit wordt door iemand uit de marketingsector. Blijkbaar is dat de trend die de komende jaren actief gepromoot gaat worden.Wij als archieven hebben natuurlijk de authenticiteit uitgevonden. :-)Eens te meer is dit in mijn ogen een aanwijzing dat de archiefwereld moet inzetten op UGC. Onze oorspronkelijke, echte documenten / informatie, daar kun je als bezoeker wat mee doen. Van belevenis naar betekenis. Zingeving.Zij besluit haar artikel als volgt: Of dergelijke ontwikkelingen zich zullen afspelen in real life dan wel in de virtuele wereld is hier van ondergeschikt belang. Aannemelijk is dat initiatieven uit de reële wereld ondersteund worden door virtuele activiteiten en andersom. Een soort van mash-up tussen RL en SL. En archieven kunnen daar een rol in spelen.We zullen nooit leidend worden (zeg ik in alle bescheidenheid), maar we kunnen profteren van dergelijke ontwikkelingen door er tijdig bij aan te sluiten.
Reacties
Chris en Christi zeggen: lekker warm omarmen dit verhaal.. verder niet over discussiëren.. maar gewoon naar handelen. :-)
Tja, zo sla je de dicussie natuurlijk meteen dood! :-D
Oké, som je even de punten op waarover we nog zouden moeten discussiëren dan? :-)
Uhm....
:-)