Verslagen #conf01 Koning of Bedelaar: Karin van der Heiden over vormgeving

  • feb 2012
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 3
  • 126
Christian van der Ven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Voor de inleiding bij dit verslag: zie het eerste verslag.

De vorm van informatie (theorie)

Het tweede onderdeel van de miniconferentie handelde over de vorm van informatie. Het werd ingeleid door Karin van der Heiden (PARKC). Zij adviseert zowel vormgevers als collectiebeheerders over het presenteren van (digitale) collecties en publiceert bovendien over grafische vormgevingsgeschiedenis.

Karin stelt dat iets vormgeven feitelijk iets op een visuele manier toegankelijk maken is. Inspirerend voorbeeld is nog altijd de bewegwijzering op Schiphol. Dat is dan ook letterlijk de essentie van vormgeving: je helpen je weg te vinden (alhoewel het soms ook best 'gewoon mooi' mag zijn).

Zijn archieven digitaal toegankelijk? De gemiddelde homepage van de doorsnee archiefdienst verraadt een woud aan functies: informatie over de organisatie en de collectie, een digitale onderzoeksruimte, ontmoetingsruime, een etalage voor verhalen, foto's en ga zo maar door.

Online bezoekers komen grofweg in drie soorten:

  • klanten met een gerichte vraag;

  • klanten met een ongerichte vraag;

  • klanten zonder vraag.

Alledrie deze klanten kijken op een verschillende manier naar je website en herkennen informatie anders. De visuele taal die je op je website gebruikt, moet je daarop aanpassen.

Vormgeving is dus veel meer dan een leuk plaatje en een mooi kleurtje. Het schurkt aan tegen of maakt onderdeel uit van de usability van je website (alhoewel ik me niet herinner dat Karin dat specifieke woord ook heeft gebruikt). Enkele tips:

  • Focus de visuele communicatie op je doelgroep. Leer je klant kennen en zet dus niet alles op je homepage.

  • Reserveer mensen en middelen voor het creëren van betekenisvolle content. Vermijd omgekiepte bakken met data en plaatjes.

  • Taal is een deel van de vormgeving.

  • Maak onderscheid tussen het beheer en de presentatie van data. Goed presenteren van data is méér dan het goed beheerd online zetten daarvan.

Vormgeving kan volgens Karin verborgen verhalen visualiseren en een beeld kan complexe informatie helder krijgen.

Een leuke presentatie over een onderwerp waarvoor ik zelf veel belangstelling heb. Voor tips op het gebied van usability kan ik je tot slot dan ook twee weblogs aanraden: Schrijven voor internet en Usability Blog. En op mijn eigen blog heeft usability een aparte themapagina gekregen, met onder andere links naar webtests.

Reacties

3 reacties, meest recent: 14 februari 2012

Trefwoorden