Ben jij er bij? Hét event voor de nieuwe IHH professional: Ontmoet en Leer!
Ben jij nieuw binnen het vakgebied informatiehuishouding bij de overheid? En wil je andere nieuwe col...
Het speelveld van de archivaris wijzigt fors. Waar vaak de archivaris aan het einde van het werkproces zat, wordt de archivaris in toenemende mate naar de voorkant van het werkproces getrokken. Hij (het kan ook een zij zijn) zal steeds meer moeten adviseren over de opzet, onderhoud en beheer van het (dynamische) archief en de rol van ICT daarin. Archivarissen worden steeds meer gevraagd om mee te denken met ICT ontwikkelingen w.o. keuze voor en de inzet van #e-depot voorzieningen, het nadenken over een preservatiestrategie (niet alleen van gedigitaliseerde documenten maar ook van de opslag van gedigitaliseerd beeld- en geluidmateriaal, in welke formaten gaan we opslaan, welke database hanteren we?, welke metadata gaan we gebruiken?, welke certificaten gaan we gebruiken tbv de digitale handtekening). Naast ICT kennis dient de archivaris kennis te hebben van bedrijfsprocessen en verandermanagement: Hoe wijzig ik processen in een organisatie om bijvoorbeeld te komen tot een machtiging tot substitutie en hoe kan ik een organisatie meekrijgen in de verandering? Daarnaast moet de archivaris kennis hebben van de archiefwet / achiefbesluit en verdere relevante wet- en regelgeving in het domein waar hij (zij) actief is. Vaak zie je dat ICT mensen / bedrijfskundigen nauwelijks weet hebben van de archiefwet. De archivaris zal alert moeten zijn wat er binnen 'zijn' onderneming / instelling gebeurt.
We zien daarnaast dat een archivaris niet alleen moet beschikken over inhoudelijke kennis maar steeds meer moet beschikken over vaardigheden m.b.t. het kunnen maken van een business case (bijvoorbeeld het kwantitatief en kwalitatief kunnen onderbouwen waarom je wel of niet digitaliseert en waarmee), het kunnen maken en het uitvoerenn van presentaties voor directie en MT en het kunnen redeneren vanuit hun (=directie en MT) denkwereld (en niet vanuit je eigen denkwereld redeneren waardoor de boodschap zijn doel mist) etc.
De rol van de archivaris wordt m.i. steeds belangrijker in organisaties, waarbij de archivaris steeds meer gevraagd en ongevraagd advies moet geven in 'zijn' organisatie om goed gefundeerd de juiste keuzes te kunnen (blijven) maken m.b.t. bijvoorbeeld de digitalisering van archieven. Een enorme uitdaging voor de archivaris, maar wel een hele leuke uitdaging!
Reacties
Hallo Kees,
Hartelijk bedankt dat je meedoet aan de blogkermis en meteen met een interessante bijdrage.
Even voor de duidelijkheid: de archivaris die jij hier beschrijft is niet per sé het hoofd van een archiefdienst, maar eerder een DIV-medewerker?
En als ik het goed snap zie jij naast kennis van "digitaal beheer en behoud" als belangrijkste competenties dus argumenteren (business case), communiceren (presentaties) en adviseren. Vind je ook dat daar in de opleidingen (SOD, GO, IDM, Archivistiek etc) meer aandacht aan besteed zou moeten worden?
Hi Ingmar,
Klopt dat mijn beschrijving zowel geldt voor het hoofd DIV als een (seniore) archivaris. Ik heb afgelopen twee jaar, door intensief samen te werken met veel archivarissen uit zeer veel verschillende overheidsorganisaties moeten constateren dat veel archivarissen onvoldoende kennis en kunde hebben op de vlakken argumenteren communiceren en adviseren (op de vlakken van ICT, preservatiestrategie, procesverbetering en verandermanagement) . Volgens mij zijn dat noodzakelijke vaardigheden voor een archivaris 2.0. De huidige opleidingen b.v. bij de HvA en de UvA voorzien hier onvoldoende in. Wellicht zouden we moeten nadenken over het opzetten van masterclasses om in deze leemte te voorzien. Ik doe graag mee.