Geen Sabotage, wel Satisfaction: het maken van de parodie ‘De Bennies, Everlasting’

  • nov 2023
  • Remco van Veenendaal
  • ·
  • Aangepast 28 jun
  • 1
  • 36
Remco van Veenendaal
Preservation Digitaal Erfgoed
  • Lotte Wijsman
  • Stéphanie Gautier
  • Gerdine Kruizinga
  • Bob Coret
  • Tineke van Heijst
  • Marieke Doezé
  • Violet

Samenvatting

Om de onderlinge banden te versterken, onze liefde voor ons vak te tonen en samen plezier te hebben, maakten medewerkers van de KB en het Nationaal Archief voor de Werelddag van de Digitale Duurzaamheid een parodie op Benny Benassi’s videoclip Satisfaction.

Door Jeffrey van der Hoeven en Remco van Veenendaal

Hoe het begon

In de gemeenschap van digitale preservering is het een traditie geworden om een muziekvideo-parodie te maken voor de Werelddag van de digitale duurzaamheid of World Digital Preservation Day. De parodieën die zijn gemaakt door medewerkers van de State Library of Queensland zijn schitterende voorbeelden. Een overzicht staat op https://www.dpconline.org/events/world-digital-preservation-day/wdpd-musical-contributions.

Tijdens het conferentiediner van iPRES 2022 ontdekten Jeffrey van der Hoeven (KB) en Remco van Veenendaal (Nationaal Archief) een gedeelde liefde voor de Beastie Boys. Binnen enkele minuten ontstond het plan om een parodie te maken op hun Sabotage-video.

Maar een dergelijke videoclip produceren kon niet gelijk op grote bijval rekenen. Toen Jeffrey dit plan aan zijn afdeling presenteerde, was het antwoord “… [krekels tjirpen] …”. Een nieuwe bottom-up-aanpak zorgde voor meer enthousiasme. Jeffrey nodigde Jessica uit voor het organiserende team en we vroegen collega's om parodieerbare muziekvideotitels te delen. Dit resulteerde midden augustus in een 80's en 90's videoclip bioscoopsessie in de aula van de KB. Samen met ruim 25 collega's van beide organisaties beoordeelden we met veel gelach elke video. (We waren vergeten dat het geluid van de aula ook in de gang direct buiten de zaal afgespeeld wordt. Er schijnen dansende bezoekers gesignaleerd te zijn.)

Mensen kijken in de aula van de KB naar videoclips

Op geheel democratische wijze werd er gestemd op de beste clip. Hieruit kwamen Cascada, Every time we touch en Benny Benassi, Satisfaction met een gedeelde eerste plaats. Dat was toch wel een verrassing. Maar het zijn dancevideo's en dat vonden we toch wel een mooie kans om te laten zien dat bibliotheken en archieven helemaal geen ‘stoffige en saaie plekken’ zijn.

Badjassen

Cascada’s video speelt zich af in een bibliotheek, wat niet veel ruimte overliet voor een parodie. De video van Benassi gaf ons de kans om een diverse en inclusieve, volledig geklede parodie te creëren, waarin we onze liefde voor ons vak uitdrukken en tegelijkertijd bibliotheek- en archieftools en -activiteiten demonstreren. Merk op dat de parodie ook onszelf parodieert, zij is niet bedoeld om de werkelijkheid weer te geven.

Een brede oproep aan alle aula-deelnemers van de videoselectie leverde enorm veel enthousiasme op met nog meer aanmeldingen voor een aandeel in de daadwerkelijke productie. Na de nodige voorbereidingen, een seconde-voor-seconde ontleding van het origineel, het schrijven van een script en het plannen van cast en crew, was het tijd om de parodie op te nemen. Spannend! We brachten rekwisieten en werkkleding bijeen. De scènes werden verdeeld onder onze cast. De beeldstudio en leeszaal van de KB waren uitstekende filmlocaties en we bleken vanuit onze huisstijlen al de juiste achtergrondkleuren te hebben liggen. Het moest zo zijn.

De set voor de parodie in de beeldstudio van de KB

Jeroen zorgde ervoor dat we de scènes volgens plan draaiden. Coen was de cameraman die met hulp van Pauline ook de video monteerde. Het decor voor veel scènes werd voorbereid door Marco, die ook de inspiratie voor de songtekst leverde.

Twee mensen maken zogenaamd archiefdozen schoonTwee mensen komen op in badjassen en met boormachinesDrie mensen in de beeldstudio van de KB

Emulatie

Door de keuze voor de video van Benassi, konden we zelf aan de slag met emulatie, een strategie voor digitale preservering. De originele songtekst luidt: "Push me and then just touch me 'till I can get my satisfaction." Dit werd naar verluidt ‘gesproken’ door MacinTalk’s stemmen Fred en Victoria op een oudere Mac.

We gebruikten SheepShaver om een oudere Mac met OS9 te emuleren en te produceren: “Push me and then just touch me 'till I can get my satisfaction. / Clean me and then restore me 'till I can get my satisfaction. Identify me and validate me 'till I can get my satisfaction. / Conserve me and then preserve me so that I will be everlasting.” Audacity – ook een opensourcetool – werd gebruikt om de nieuwe audiotrack voor de parodie te mixen.

Onze songtekst vertelt het verhaal van een fysiek boek of document dat diens satisfaction uitdrukt over het feit dat het geconserveerd, gedigitaliseerd en digitaal gepreserveerd wordt, en zo everlasting toegankelijk zal zijn.

Mac OS9 in de emulator SheepShaver

Open en eerlijk

De filmwereld blinkt niet altijd uit in sociale veiligheid. En zeker voor ons amateurs was het best spannend zo’n traject als deze productie met elkaar aan te gaan. Daarom hebben we als groep elkaar continu bevraagd of we ons hierbij goed voelen, of plezier de boventoon voert en we geen dingen doen die we (achteraf) liever niet wilden.

Elk castlid heeft zeggenschap gekregen over het uiteindelijke resultaat en of men akkoord is deze clip naar buiten te brengen. Het goede nieuws is dat hier volledige medewerking en een 100% akkoord op is gekomen. Sterker nog, dat we allemaal enorm trots zijn op het resultaat en heel erg hebben genoten dit met elkaar te doen! We hebben zelfs nieuwe talenten aangeboord en elkaar beter leren kennen.

Belangrijk om te weten is dat de productie werd gerealiseerd met collega's die vaak in hun vrije tijd een bijdrage leverden, particuliere videocamera's gebruikten en een budget van vrijwel niets hadden (wat broodjes, cola, petjes en een presentje na afloop). Er zijn geen eigen collectiestukken gebruikt: no heritage was harmed in the making of this parody.

Drie mensen blazen kauwgombellen

Bedankt

Op 2 november 2023, aan het begin van de middag, is onze gezamenlijke videoclip officieel gelanceerd tijdens het evenement van het Netwerk Digitaal Erfgoed ter ere van #WDPD2023!

Wij willen iedereen hartelijk bedanken die heeft bijgedragen aan de totstandkoming van deze parodie: cast, crew, collega’s met ideeën voor scènes of rekwisieten, collega’s die hun enthousiasme deelden, onze juristen en collega’s van de beeldstudio. Onze missie om de onderlinge banden te versterken, onze liefde voor ons vak te tonen en samen plezier te hebben is een groot succes geworden! Geniet van de parodie…

Link to video

Reacties

één reactie, 2 november 2023

Trefwoorden