Update ontwikkeling DUTO
Samenvatting: In december 2021 is er vanuit het Nationaal Archief een werkgroep gestart met de actualisatie van het DUTO-raamwerk. Zie ook de vorige blog hierover. Het nieuwe DUTO-raamwerk is praktisch en zal beter aansluiten op technologische ontwikkelingen en veranderende wetgeving.
Reacties
Interessant, de SIARD-standaard kende ik nog niet. Roept bij mij wel wat vragen op. Misschien kun je er nu al iets over zeggen en anders wellicht iets om mee te nemen in het vervolgonderzoek:
Is het jullie beeld dat overheden deze standaard bij creatie al zouden moeten hanteren? Of is het logischer pas te converteren op het moment van overbrenging? En als dat laatste het geval is, zou dat dan onderdeel van de preserveringstrategie van de archiefinstelling moeten zijn of zien jullie dat als taak van de overbrengende partij? En zijn er nog specificaties waaraan een bestand moet voldoen om die conversie te kunnen uitvoeren?
Met andere woorden: als we deze standaard willen omarmen, welke maatregelen kunnen we dan aan de design-kant nu al nemen om dat mogelijk te maken?
Hoi Rens,
SIARD is een preserveringsstandaard die niet al op moment van creatie - en gebruik - van databases kan worden gehanteerd. Daarvoor is het te statisch. Conversie zou dus pas op het moment van overbrenging gaan plaatsvinden. Hoe wat dat precies vorm moeten geven en onder welke voorwaarden is onderdeel van het vervolgonderzoek. Inclusief de specificaties waaraan een SIARD bestand moet voldoen.
De SIARD methodiek is voor mij ook nieuw. Hoe zou ik dit moeten zien in relatie tot de informatie die je wilt archiveren cq. die relevant is om te archiveren.
Wat is de insteek van SIARD ? Is dit het archiveren van het vehikel of het archiveren van de relevante archiefwaardige informatie die in het vehikel zit (waarvoor het misschien niet per se noodzakelijk is om het geheel vehikel te archiveren)?
Ook in relatie tot jullie vervolgtraject en de essentiële kenmerken. Ga je een analysetraject in en bepaal je wat je de essentiële kenmerken van alle onderdelen van het vehikel (de database) zijn om het vehikel vervolgens met SIARD te archiveren of andersom en bepaal je wat je aan informatie wilt archiveren vanuit archieftechnische invalshoek bezien en kijk je dan welke database-objecten je daarvoor moet hebben en hoe je die objecten mbv SIARD archiveert. Of is het een combinatie?