Erfgoededucatie in een globaliserende en multiculturele samenleving

  • feb 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 3
  • 87
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Tentoonstelling Carnaval, Tilburg 2008. Foto: Jan StadsMorgen ga ik naar de oratie van Carla van Boxtel als 's lands eerste hoogleraar Historische Cultuur en Educatie. Erfgoed Nederland schrijft als volgt: Per 1 juli 2008 is mevrouw dr. Carla van Boxtel benoemd als bijzonder hoogleraar Historische Cultuur en Educatie bij het Centrum voor Historische Cultuur (CHC) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.Haar onderzoek richt zich op geschiedenisonderwijs en erfgoededucatie in een globaliserende en multiculturele samenleving. Deze leerstoel is de eerste in Nederland op dit terrein. Daarbij komen ook actuele kwesties aan de orde, zoals de aandacht voor het nationale verleden, de pas geformuleerde cultuurhistorische canon van Nederland, de globalisering en de culturele diversiteit in schoolklassen.Erfgoed Nederland is zeer verheugd met de Bijzonder Hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Wetenschappelijk onderzoek en reflectie op de historische cultuur en educatie is dringend nodig voor nieuw te ontwikkelen beleid. De inhoud en de betekenis van het geschiedenisonderwijs en erfgoededucatie staan blijvend in de belangstelling van het sectorinstituut. Met deze leerstoel slaat Erfgoed Nederland, samen met het Centrum voor Historische Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, een brug tussen wetenschap en erfgoed.Ik ga morgen zeker luisteren. Want ook ik worstel met dit probleem. Wat moet je vertellen als je in Tilburg met een groep gekleurde kinderen bij de 'Lantarenpaal van Burgemeester Jansen' staat? Jawel, in het begin van de vorige eeuw verdiende die burgemeester een monument. In de vorm van een lantarenpaal! 'En wat heeft dat met mij te maken?' zou mijn ( niet gekleurde) zoon zeggen.Carnaval dan misschien? Morgen barst het weer los. 'Dat is erfgoed, jongens. We hadden namelijk vroeger de vastentijd en daaraan voorafgaand enkele dagen feest'. 'Vastentijd, wat is dat nou toch weer?' 'Ja, je weet toch wel, net als de Ramadan!' 'Ah, de Ramadan, ja die kennen we wel'.En voetbal, gelukkig is dat ook in trek bij de multiculturelen. Gelukkig dat onze Koning Willem II (die zo graag in Tilburg verbleef), vernoemd is naar onze voetbalclub. En zie, toevallig vandaag voegt een van onze ROC-leerlingen die het archief bezoeken, de volgende tekst op het Geheugen van Tilburg (www.geheugenvantilburg.nl): 'hallo, ik ben Rezgar Ahmed Ali ik woon een jaar Tilburg. Ik hou van voetbal Ik spel zelf daarom heb ik van willem 2 gekozen ik ben paar keer in hun wedstrijd geweest en de rest heb ik op internet gezocht want ik wou meer weten over de club'.Kijk, dat is nou erfgoededucatie. Tricker de leerlingen met dat wat ze leuk vinden en de rest zoeken ze op op internet! Kijken of mevrouw van Boxtel daar morgen ook mee komt!

Reacties

3 reacties, meest recent: 20 februari 2009
  • En? Kwam Carla inderdaad met leerlingen, die het wel op internet opzoeken? ;-)

    Christian van der Ven
  • Ha Christian, Carla van Boxtel had het niet zozeer over de leerlingen, maar wel over het leren over erfgoed en geschiedenis. Leren gebeurt uiteraard op diverse niveaus, onder andere afhankelijk van de voorkennis waarover leerlingen en volwassenen beschikken. Want laten we voorop stellen; als we spreken over educatie, dan hebben we het niet over kindertjes of leerlingen, maar ook over volwassenen. Even terug naar jouw vraag, want het ging eigenlijk helemaal niet over internet. Internet is een middel zoals vele andere overdrachtstechnieken om de lerende kennis te laten nemen van, en inzicht te laten krijgen in. Van Boxtel zegt: 'Historisch redeneren is op de eerste plaats belangrijk omdat het een noodzakelijk middel is om historische kennis te verwerven. Als je historische verschijnselen in een historische context plaatst, oorzaak-gevolgrelaties legt en vergelijkingen maakt met andere tijden of plaatsen, ben je bezig met het leggen van betekenisvolle relaties, wat essentieel is om de verschijnselen waar het over gaat te onthouden en de kennis opnieuw te kunnen gebruiken. Het gebruik van primaire bronnen is hier een onderdeel van. Wat we de gebruikers moeten leren is o.a. de relevantie van bronnen, de betrouwbaarheid en hoe te interpreteren. Daar ligt de taak van de educatoren in een Archief. Ontsluiten en toegankelijk maken is één maar leren hoe je die bronnen betekenisvol kunt gebruiken is twee. Hè, geen woord over internet dus.......Of toch wel! Helemaal in het begin van de oratie: 'Er wordt volop geinvesteerd in het behoud en ontsluiting van erfgoed. Ontelbare afbeeldingen, teksten, geluids- en filmfragmenten uit collecties van Nederlandse Archieven, musea en bibliotheken worden op het internet toegankelijk gemaakt.' Ter afsluiting: 'U ziet dat leren over geschiedenis en erfgoed de moeite waard is, maar ook dat er veel vragen en dilemma's zijn. Om beide redenen is een verder ontwikkeling van de didactiek van geschiedenis en erfgoed en deskundigheidsbevordering noodzakelijk....De didactiek van geschiedenis en erfgoed richt zich op de vragen waarom leerlingen over geschiedenis en erfgoed zouden moeten leren, wat er dan geleerd moet worden, hoe dat leerproces verloopt en welke didactische methoden effectief zijn.' Dat klinkt mij als educator goed in de oren. Ik ga vragen of Van Boxtel lid wil worden van mijn groep ArchiefEducatie hier op Archief 2.0..

    Verwijderde gebruiker
  • Het klinkt in ieder geval wel zo, dat je er wat mee kunt, met deze redevoering. Al is het maar een theoretische onderbouwing van hetgeen waar je mee bezig bent, of graag mee bezig wilt zijn. Nou is alleen de vraag, hoe komen we als archief het curriculum van de scholen in als expert op het gebied van leren zoeken en beoordelen van (historische) informatie. Wat ik je vandaag liet zien van dat Engelstalige artikel (Information behaviour of the researcher of the future) over de Google-generatie komt hier ook duidelijk terug.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden