Kennisdossier Web- en sociale media-archivering
Veel erfgoedinstellingen en collega’s zijn vanuit verschillende perspectieven bezig met het archivere...
Tijdens de KVAN-dagen heb ik er met enkele mensen over gesproken: het bestaan van annotatiesysteem.nl. Ik ben nl bezig met een module E-Learning aan de Open Universiteit. Opdracht is om een ICT toepassing te zoeken voor een onderwijskundige situatie. Ik heb een cursus Oud Schrift als uitgangspunt genomen. Heb in annotatiesysteem.nl een cursus aangemaakt en als proef vijf documenten in oud schrift geupload. Een van de opdrachten zou kunnen zijn: ga op zoek naar woorden die nu niet meer in onze vocabulaire voorkomen of die anders geschreven zijn. Dat zou een beginnersopdracht kunnen zijn. Zo heb ik een document ' Nieuwjaarswensen' er bij zitten.
Ik heb er een vervelende heading in zitten (artikel Vincents Tekenlokaal) die ik er niet uit krijg. Verder weet ik niet hoe het er uit ziet als je je als blanco cursist aanmeldt. Wie wil dat eens doen? Gan naar annotatiesysteem.nl. Zoek naar de cursus Oud Schrift van Regionaal Archief Tilburg. Bekijk de bron ' Nieuwjaarswensen' en selecteer de woorden die je niet kent of die we vandaag de dag anders schrijven. Zet er je opmerking bij.
Ik ben benieuwd of dit een bruikbare tool is voor de cursus Oud Schrift.
http://www.annotatiesysteem.nl/index.php?m=group.index&course_id=501
Reacties
Om niet weer ergens een account aan te maken, wacht ik even met mezelf aanmelden. Misschien dat er vanuit je educatiegroep nog wordt getest en gereageerd? Waarom maak je trouwens niet voor jezelf een soort cursusaccount aan? Ik deed dat héél vroeger eens voor een andere website, zodat ik mijn brouwsels als 'docent' vervolgens kon testen als 'cursist'. Misschien blijkt zo'n account nog vaker handig. En ik zit ineens aan iets heel anders te denken: je hebt nu dit bericht gepost als blogpost, en da's prima. Maar binnen de educatiegroep is ook een forum beschikbaar. Als je het daar zou posten, dan krijgen alle leden van de groep daar meteen een email van. Je kunt nu natuurlijk alsnog op het groepsprikbord een verwijzing zetten - krijgen ook alle educatoren een email van. En je bericht zal ook wel in de tweewekelijkse nieuwsbrief worden opgenomen, vermoed ik. Nou ja, daar ging je bericht allemaal helemaal niet over! ;-) Maar misschien zou ik wekelijks een soort "tip van de week" online moeten zetten, waarin ik dit soort weetjes de revue laat passeren? Wat denk jij?
Ha Christian, dat lijkt me heel nuttig. Als communitymanager kun je ook tussentijds ' instructie' geven. Ik merk zelf ook dat ik op een bepaalde manier reageer en me niet eens meer afvraag of dat wel de juiste post in het juiste vak is.
@Petra: Ach, het is niet zo dat dit vak niet het juiste is, als wel dat we met z'n allen de mogelijkheden van de software beter/effectiever zouden kunnen benutten. Een kwestie van goed en beter dus, zeker niet van fout en goed. Ik zie het zo: als er een aparte groep rond archiefeducatie is, dan zijn de leden daarvan blijkbaar specifiek geïnteresseerd in dat onderwerp. Het is dan logisch om toch minimaal die personen zo effectief mogelijk op de hoogte te houden van nieuwe content in dit netwerk op archiefeducatief gebied. Ik ga eens nadenken over een slimme manier om dit soort 'instructies' te verspreiden.
@Petra : Op jouw verzoek heb ik me ingeschreven als cursist en in de brief 'Mijn Liefste Meisje' een woord aangegeven dat we nu anders schrijven en gereageerd op jouw vraag over de tijd waarin de brief geschreven zou kunnen zijn. Het inschrijven ging heel makkelijk, de inschrijfvelden zijn duidelijk. Ook het blokken van een woord en het schrijven van een annotatie gingen fluitend, evenals reageren op een vraag. Ik vind wel dat de performance beter zou kunnen; het linker gedeelte waar alle opmerkingen staan oogt nogal rommelig, terwijl er nu nog niet zoveel staat. Hoe wordt het als er straks meerdere mensen met dezelfde teksten gaan werken?
@Anneke, dank je wel. daar ben ik blij mee. Ik lees uit je reactie dat mijn vraag helder was en de instructie duidelijk. THX Dat kan ik meenemen in mijn ontrwerpplan. Die performance kan ik me voorstellen. Ik zal de maker van annotatiesytseem.nl eens mailen. Kijken wat hij daarvan zegt. Bedankt anyway. Aan onze andere mede-educatoren? Willen er nog enkele mensen zich pro forma inloggen op www.annotatiesysteem.nl en zoeken naar de cursus Oud Schrift van Regionaal Archief Tilburg?
@Christian, ik had ' screentoaster' een programma waarmee je je een websitescherm demonstreert. Je weet wel, zo'n schuivende muisknop die demonstreert waar knoppen en tools zitten. Maar die screentoaster wordt opgeheven, dus we zullen een ander systeem moeten vinden. Als je daarmee elke week een pagina toelicht...vervolgens opslaan en onder elkaar zetten. Mocht iemand behoefte hebben aan een demonstratie van het een of ander, dan kan hij het weer opzoeken. Zal ik met je meedoen? Vind ik wel leuk en passen bij mijn E-Learningverhaal
@Petra: Da's heel erg jammer! Had ik in het kader van 23 Archiefdingen net een keer een leuke screencast over het maken van een mashup met iMapFlickr gebakken, stopt het er ineens mee. :-( Er zijn gelukkig wel alternatieven hoor. Maar dan zal ik toch eerst eens kijken naar eentje die video's ook laat downloaden. Bij ScreenToaster kon dat blijkbaar alleen na het opnemen van de video. Idee is trouwens erg leuk! Ik zat al te snel aan tekstjes te denken, maar screencasts zijn eigenlijk veel handiger. Je bent aangenomen! :-)
Ok gaan we doen. laat is ook eens zoeken.
@Petra: Via Twitter werd ik gewezen op CamStudio. Daar ga ik eens naar kijken dit weekend.
Ha Christian Als jij kijkt of dat werkt, account aanmaken, wil ik daarna wel meedenken over het gebruik ervan.