Programma Zbo Kennisfestival bekend

  • aug 2022
  • Linette van 't Hof
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 96
Linette van 't Hof
Zbo - community
  • Jasper Slob
  • Eva Reizevoort
  • Gerdine Kruizinga

Samenvatting

Het programma is bekend! De hele middag is het mogelijk om bij verschillende blokken aan te sluiten waarbij experts, of collega's die werken bij een zbo zelf. Het blokkenschema zal binnenkort online komen.

Programma Zbo Kennisfestival

  • 13.00 Inloop inclusief lunch

  • 14.00 Kick-off met Afelonne Doek

  • 14.30 Speeddates

  • 15.45 Pauze

  • 16.00 Speeddates

  • 17.00 Borrel

Heel de middag

  • Kennismarkt

  • Praktijkervaringen

  • Consults met adviseurs recordkeeping

  • En meer

Lees alvast uitgebreid wat er te doen is en welke informatie er te halen valt:

Praktijkervaring KNAW, selectielijsten

In deze sessie bespreekt Joeri Meijer van Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zijn ervaringen met het proces van het opstellen en vaststellen van een nieuwe selectielijst. Hij gaat in op wat er nodig was om tot een voor de organisatie bruikbare selectielijst te komen, waar hij tegenaan liep en wat hij heeft geleerd. Douwe van der Galiën van het Nationaal Archief geeft in deze sessie een overzicht van de stappen voor het opstellen en vaststellen van een selectielijst. Daarbij is er uiteraard ruimte om vragen te stellen.

Consult met een recordkeeping adviseur

Bij Anna van Lankveld, Floris Janssens en Wout van der Reijden, adviseurs recordkeeping bij het Nationaal Archief, adviseren overheidsorganisaties over alle aspecten van digitale archivering. Zoals over het inrichten van informatiesystemen, of het ontwikkelen van beleid en procedures voor het beheer van informatie. Zij zijn de hele middag beschikbaar voor vragen die betrekking hebben tot digitale archivering. Een kort consult met een van de adviseurs biedt de mogelijkheid om deze vraag aan een van de adviseurs te stellen. Ter plekke kijken ze of de vraag direct kunnen beantwoorden, of dat een verdere verkenning van vraag en antwoord nodig is. In dat laatste geval maken ze een aparte afspraak te maken voor een later moment.

DUTO-scan

De DUTO-scan is een methodiek om maatregelen te formuleren waarmee (binnen een bepaalde scope) de duurzame toegankelijkheid van informatie kan worden verbeterd. Deze maatregelen zijn gebaseerd op gebruikerswensen die tijdens workshops worden opgehaald en zijn een aanvulling op de DUTO-eisen. De resultaten van een DUTO-scan kunnen een organisatie helpen met maken van keuzes bij de inrichting van informatiesystemen (archiving by design).
Wout van der Reijden, senior adviseur recordkeeping van het Nationaal Archief, gaat in op duurzame toegankelijkheid en de DUTO-scanmethodiek. Met een fictieve casus gaan deelnemers ook zelf aan de slag om een idee te krijgen van hoe een DUTO-scan in de praktijk werkt.

Implementatie van de Archiefwet

Benieuwd naar wat de Nieuwe Archiefwet betekent voor uw organisatie? Sluit dan aan bij het blok over de implementatie van de Archiefwet. We bepreken een aantal onderwerpen die van belang zijn voor uw organisatie. Namelijk duurzaam toegankelijk, selectiebesluiten, openbaarheid en overbrengingsvarianten. Manon Hagen en Jeroen Padmos bespreken hierbij ook wat de rol van het Nationaal Archief is en de ontwikkeling van de bijbehorende kennisproducten. Ook is er een Q&A, met ruimte voor alle vragen over de implementatie van de Archiefwet.

Praktijkervaring TU Delft, archiveren by design

Hoe organiseer je archiveren by design? Hoe pak je het aan? En welke expertise is nodig? Allemaal vraagstukken die in de handreiking archiveren by design van het Nationaal Archief aan bod komen. Eva Reizevoort vertelt hier tijdens de sessie meer over. Esther Maes gaat in op de toepassing van archiveren by design bij de TU Delft en welke ups en downs er waren onderweg. Wie heb je hiervoor nodig binnen jouw organisatie? Hoe kom je bij deze groepen aan tafel? Hoe stel je archiefrequirements op? Hoe ga je om met honderden bestaande applicaties met archief erin die soms goed archiveren (en soms ook niet)?

Leerhuis

Informatiebeheer staat volop in de belangstelling. En dat is logisch, zonder goed informatiebeheer kan een (overheids)organisatie niet goed functioneren. Maar met die nieuwe positie van Informatiebeheer en de bijbehorende nieuwe rol van informatiebeheerders komen ook nieuwe verwachtingen. Om daar aan te voldoen, zijn nieuwe competenties nodig. Juist daarom benoemt ‘Open op Orde’ expliciet een centraal opleidingsprogramma voor informatiebeheerders. Dit opleidingsprogramma heeft vorm gekregen in het ‘Leerhuis Informatiehuishouding voor de professional’; de plek waar informatiebeheerders alles vinden voor hun professionele ontwikkeling! In dit blok vertelt Eric Kokke van het RDDI over het Leerhuis. Maak kennis met wat het Leerhuis voor kan beteken op weg naar de realisatie van duurzaam toegankelijk overheidsorganisatie.

Archiefwet 2021

Op dit moment ligt het voorstel voor de nieuwe Archiefwet bij de Tweede Kamer. Jos Elferink en Carin Dankier, beiden beleidsmedewerker bij het ministerie van OCW praten u bij over proces en inhoud. Carin start met een toelichting op het proces rondom de nieuwe wetgeving. Waar staan we nu, wat moet er nog gebeuren en wanneer gaat de wet in? Zij gaat hierbij ook in op de relatie met overige wetgeving. Jos geeft aansluitend een toelichting op de wijzigingen ten opzichte van de huidige wet en licht een tipje van de sluier op over de geplande wijzigingen in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.

Proces digitaal overbrengen

De overheid produceert grote hoeveelheden data, zoals tekstbestanden, Excelsheets, websites, digitale foto’s, filmpjes, e-mails en tweets. En papieren documenten die gescand worden. Net als papieren overheidsinformatie moet digitale informatie duurzaam toegankelijk gehouden worden. Digitale rijksoverheidsinformatie die voor blijvende bewaring in aanmerking komt, moet na twintig jaar overgebracht worden naar het Nationaal Archief. Dit overbrengingsproces verloopt anders dan bij papieren archief. Wat komt hier allemaal bij kijken? In deze presentatie gaat Kirstie van den Rijdt, projectleider bij het Nationaal Archief, het proces van digitaal overbrengen stap voor stap bij langs.

Leerexpeditie - Basiskamp

Benieuwd naar hoe het is om deel te nemen aan een leerexpeditie? Sluit dan aan het blok leerexpeditie - basiskamp. Aan het begin van de dag zal Sebo Boerma, onderwijskundig adviseur plenair een start maken met een leerexpeditie. Aan het einde van de dag is het mogelijk om te ervaren hoe het is om terug te keren naar het basiskamp. Kom langs als om meer te weten te komen over leerexpedities van het NA of om de oogst van deze dag te delen

Kennismarkt

Kennisproducten

Wie laat zich in de kaart kijken? Wilt u het informatiebeheer in uw organisatie op orde brengen? Denk daarbij aan het opstellen van een selectielijst of een metadataschema of het implementeren van e-mailarchivering of webarchivering. En zoekt u daar informatie over?
Het Nationaal Archief ontwikkelt handreikingen en normen die overheidsorganisaties helpen bij het duurzaam toegankelijk maken van hun informatie. Deze kennisproducten geven je handvatten en kaders om mee aan de slag te gaan. Trek een kaart bij Corinne Boeijinga-Hubers en Jasper Slob van team Kennisproducten. Ervaar hoe kennisproducten de informatie in uw organisatie duurzaam toegankelijk kan maken.

Overbrengen en Openbaarheid

In de informatiestand over het overbrengen van archief naar het Nationaal Archief kunnen vragen gesteld worden met betrekking tot het overbrengen van digitaal, hybride of papieren archief. Hoe gaat zo’n overbrenging in zijn werk, hoe gaat de samenwerking met het Nationaal Archief in zijn werk? Hoe lang duurt zo’n overbrenging en zijn er eisen en kosten aan verbonden? Deze vragen en vele andere kunnen Ceciel Huitema, Eva Dapperen beantwoorden. Ook over onderwerpen als het stellen van openbaarheidsbeperkingen kunt u hier terecht. Wat bijvoorbeeld te doen als er privacygevoelige informatie in het archief voorkomt? Nadine Groffen vertelt hier meer over.

KIA

Kennisnetwerk Informatie en Archief (KIA) is intussen een begrip in de archiefsector. KIA wordt goed bezocht en gebruikt door archief- en informatieprofessionals werkzaam bij de overheid, archiefinstellingen en het erfgoedveld. Zo vormt KIA een netwerk van professionals die elkaar offline treffen in kennisbijeenkomsten en samenwerkverbanden en online elkaar opzoeken op het platform kia.pleio.nl. Benieuwd naar wat KIA nog meer te bieden heeft? Inge Baars en Sigrid Philips staan op de kennismarkt klaar alles over KIA te vertellen en om hier vragen over te beantwoorden.

‘Eerste hulp bij vragen’

Benieuwd naar wat het Nationaal Archief of andere stelselpartijen voor uw organisatie kunnen betekenen? Franciska Overduin, Rutger Ebskamp en Esther van Hofwegen, relatiemanagers bij het Nationaal Archief, staan open voor alle vragen, suggesties en ideeën. Geen vragen maar wel zin in een interessant gesprek? De grabbelton met vragen staat klaar!

Trefwoorden