Waarderingsfabriek: Vertrouwen

  • okt 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 77
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Het waarderen van informatie is essentieel voor het vertrouwen van burgers in de organisaties of personen waarvan de informatie afkomstig is. Voorbeeld: de commissie David “doet onderzoek naar de voorbereiding en besluitvorming over de politieke steun van Nederland aan de inval in Irak in de periode zomer 2002 tot zomer 2003”. Ongetwijfeld zal zij zich mede baseren op documenten van de overheid. Ik zal mijn vertrouwen in de uitkomsten mede baseren –afgezien van de inhoudelijke afweging- op het feit dat ten eerste de betrokken overheidsorganisaties alle relevante documenten gearchiveerd moeten hebben. Ten tweede moeten zij de documenten beschikbaar stellen. En voorts vertrouw ik op het (vermeende) vermogen van de commissie om de noodzakelijke en relevante documenten boven water te krijgen. Waarderen en vertrouwen zijn voor mij gekoppeld aan producent en consument van de informatie.Nu is het in een web 2.0 wereld wel lastiger geworden. Immers ook de commissie David stelt zich open voor materiaal van buiten de reguliere overheidsorganisaties. Met andere woorden er is straks sprake van door de overheid aangeleverd materiaal in het kader van het onderzoek. En er is materiaal van buiten de overheid. Ik doe een voorbeeld: een dagboek van een militair. Maar dan zijn we er nog niet, het rapport gaat zeker reacties oproepen. Voor een deel in het circuit: Tweede Kamer e.d. , maar ook in de samenleving: de media –kranten, televisie, internet- overal gaan we sporen terug vinden van dit onderzoek en de reacties er op.Nu een stap terug: wie zorgt er straks voor dat we dit brede gesprek kunnen overzien, wie draagt zorg voor de beschikbaarheid van het totaal? Of is dit een onzinnige gedachte, moeten we maar accepteren dat de hele Irak discussie gefragmenteerd tot ons komt of alleen na een uitgebreide zoektocht compleet wordt? Moeten we erop vertrouwen dat de www.sterkeverhalen.nationaalarchief.nl de portal is voor dit verhaal terug gaan vinden?De Waarderingsfabriek wordt geschreven door Max Beekhuis (max.beekhuis@doxis.nl)

Trefwoorden