Welke opleiding/cursus móet de moderne archivaris gevolgd hebben?

  • nov 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 25
  • 62
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Hallo allen,Nieuw op Archief 2.0, maar direct al met een vraag:In het kader van een inventarisatie onderzoek naar Archiefopleidingen algemeen én Archiefopleidingen met betrekking tot ICT-Deskundigheid en e-cultuur, ben ik in opdracht van Erfgoed Nederland op zoek naar opleidingen, cursussen, workshops, bij- en nascholing voor archivarissen en DIV'ers.Waar biedt men die ene verscholen inspiratievolle opleiding/cursus/workshop/bij- en nascholing voor de moderne archivaris aan waar iedereen weet van zou moeten hebben?Mijn vraag aan jullie is of jullie als actieve groep archivarissen tips kunnen geven over opleidingen, in jullie ogen verplichte cursussen, inspiratievolle workshops. Kortom: Welke opleiding mag niet gemist worden (met name met betrekking tot ICT_deskundigheid en e-cultuur)?Op de reeds gemaakte lijst staan naast universiteiten en hogescholen bijvoorbeeld:- GO-Opleidingen- SOD-Opleidingen- KB&P academie- VOGIN (Nederlandse Vereniging van Gebruikers van Interactieve Informatiesystemen)- DisConsult DIOR opleidingen- Het Utrechts Archief- Doxis- Doxis i.s.m. NEN training- KBenP Academi-...-....-...Ben benieuwd naar jullie reacties!Vele groeten,Ingeborg Bennink

Reacties

25 reacties, meest recent: 12 oktober 2010
  • NEN/ISO 15489 (organisatie van en rondom DIV) lijkt me wel belangrijk, evt aangevuld met 2082 (DMS) en 23081-1 en -2 (metadata). Verder is kennis van ITIL (Essentials/Foundation) wel handig. Eventueel Prince2 Foundation als je in projecten mee gaat draaien.

    Verwijderde gebruiker
  • Albert heeft het gras natuurlijk al voor mijn voeten weggemaaid, want 23-Archiefdingen is dé cursus op het moment voor de moderne archiefmedewerker! ;-) Ik heb wel een vraagje over het huidige lijstje: als de vraag is welke opleiding niet gemist mag worden, wat moet ik dan met vermeldingen als bijvoorbeeld SOD-Opleidingen en Het Utrechts Archief? Moet ik als archivaris, als ik bij de tijd wil zijn, alle SOD-Opleidingen doorlopen of stage gaan lopen bij Het Utrechts Archief of zo? (Met ander woorden: hoe moet ik dat lijstje 'lezen'?)

    Christian van der Ven
  • Hallo Ingeborg. Ik woon in Zweden en ben sinds 2 jaar (deeltijd) bezig met een projekt 'Elektronisch bewaren', met als uiteindelijke doel het opzetten en in gebruik nemen van een elektronisch archief. Dit projekt doen we samen met 29 andere Zweedse gemeentes. Ik ben oorspronkelijk IT-er maar nu dus ook een soort IT-archivaris van een grotere Zweedse gemeente. Of je nu in Zweden of Nederland of elders woont, twee opleidingen kan ik bijzonder aanraden: ITIL (echt doen!) en XML. Over ITIL: het volstaat om de eerste training van drie dagen te volgen. Je leert hoe je IT kunt benaderen, hoe ze denken (jaja, het zijn soms eigenwijze vakidioten, ik weet er alles van...) en ook het een en ander over serviceprocessen en zo. Over XML: het meest belangrijke is dat je de in XML gebruikte begrippen kunt hanteren, het technische werk zou ik willen overlaten aan specialisten (of je moet het leuk vinden om te programmeren). Succes!

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Christian, SOD geef allerlei opleidingen, van Basiscursus Documentaire Informatievoorziening tot Inleiding in de Informatisering, en nog vele andere cursussen. Ook het Utrechts Archief geeft een cursus, (Archiefbeheer voor particulieren) deze is misschien minder geschikt voor de professional, maar wel een cursus over archivering.Vandaar dat deze ook op het lijstje staat. Overigens stond 23archiefdingen inderdaad ook al op de groeiende lijst, en zal ik de tips die jullie me al gestuurd hebben doornemen! Helemaal super! Wellicht gaat Erfgoed Nederland nog iets van de lijst publiceren, maar op dit moment is het alleen voor intern gebruik, en onderdeel van een nog te geven advies betreffende ICT-deskundigheid. Ook uit onderwachte hoeken zijn tips welkom! Heeft er bijvoorbeeld iemand ervaring met internecursussen of dergelijke? Christian van der Ven zei:

    Albert heeft het gras natuurlijk al voor mijn voeten weggemaaid, want 23-Archiefdingen is dé cursus op het moment voor de moderne archiefmedewerker! ;-) Ik heb wel een vraagje over het huidige lijstje: als de vraag is welke opleiding niet gemist mag worden, wat moet ik dan met vermeldingen als bijvoorbeeld SOD-Opleidingen en Het Utrechts Archief? Moet ik als archivaris, als ik bij de tijd wil zijn, alle SOD-Opleidingen doorlopen of stage gaan lopen bij Het Utrechts Archief of zo? (Met ander woorden: hoe moet ik dat lijstje 'lezen'?)

    Verwijderde gebruiker
  • Haha, Natuurlijk staat de Archiefschool al op het lijstje, vele andere opleidingen ook. Zodra het onderzoek deze week afegrond is zullen wij bij Erfgoed Nederland bepalen wat we met de resultaten gaan doen. Mochten deze gepubliceerd worden dan zal ik hier op Archief2.0 zeker een notificatie van geven! Heeft er niemand, naast natuurlijk www.23-archiefdingen.nl, nog een goede tip betreffende internetcursussen? groet, Ingeborg Rosanne ten Caat zei:

    Typisch dat de Archiefschool niet in het lijstje en niet in de antwoorden is genoemd... (Als ik een nadragend kreng was, zou ik hier een evil grin plaatsen, maar tis hier zo'n mild meissie, joh.)

    Verwijderde gebruiker
  • @Ingeborg: Het aantal internetcursussen specifiek voor archivarissen is natuurlijk beperkt. In het verleden heb ik vanuit het BHIC samen met collega's wel bijvoorbeeld een cursus 'digitaal inlichtingenwerk' gevolgd, maar die was niet zozeer voor archivarissen bedoeld. Meer een algemene cursus dus voor informatiedienstverleners. Misschien tekent zich hier ook wel af, dat er gewoon niet veel internetcursussen zijn voor specifiek archivarissen. En je kunt je afvragen of dat wel nodig is, eigenlijk. Ben benieuwd wat er wat dat betreft al op het lijstje staat.

    Christian van der Ven
  • Hoi Ingeborg, Zelf ben ik nog bezig met de opleiding IPB (Informatie en Proces Beheer van VHIC) (www.vhic.nl) Tijdens discussie kwamen we er eigenlijk op uit, dat DE kant-en-klare opleiding nog niet bestaat, omdat het nog helemaal niet duidelijk is, welke kant het precies opgaat met de "moderne DIV". De opleidingen die nodig zijn zullen juist in samenwerking met de cursisten de richting aangeven die we op gaan met de DIV. Docenten zijn er dan meer om te faciliteren, docenten uit de praktijk uit te nodigen die ons over ontwikkelingen en "best practice" kunnen vertellen en een omgeving te creëren waar we voornamelijk van en met elkaar kunnen leren. De nieuwe DIV-ver: het nieuwe leren!!!!! Dat betekent dat ik de opleiding zeker over twee jaar nog eens wil volgen omdat die zich zal moeten blijven ontwikkelen, net als wij en net als het werkgebied!!!! Groeten & succes, Kitty

    Verwijderde gebruiker
  • Je maakt kennis met de basisprincipes van het onderzoek, je leert een rapport opstellen en oefent de basisvaardigheden voor het conserveren en/of restaureren van een volledig boek / archief. Na deze opleiding kun je zowel boeken (leder en papier) als documenten met kennis van zaken restaureren en / of conserveren. Deze opleiding kwam tot stand door een samenwerking tussen Syntra West en de Archiefdiensten van stad Brugge. De opleiding start op 6 september 2010 en gaat door in campus Brugge. Alle info vindt u op www.syntrawest.be of via julie.herreboudt @syntrawest.be.

    Voor gespecialiseerde archief- en bibliotheekmedewerkers organiseert Syntra West de voltijdse dagopleiding Restauratievakman van boeken en archief. Zou je graag willen werken voor musea en privé verzamelaars waar boeken en documenten en het behoud ervan belangrijk zijn? Wens je je te vestigen als zelfstandige restaurator of wil je werken voor bibliotheken, archieven, musea,… Dan is de opleiding “Restauratievakman van boeken en archief” beslist iets voor jou!

    Verwijderde gebruiker
  • @Ingeborg. In één van je antwoorden gaf je aan dat de lijst bedoeld is voor intern gebruik, maar dat Erfgoed Nederland misschien iets van de lijst zou publiceren. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe de lijst is geworden en wat het advies is betreffende de ICT-deskundigheid bij o.a. archivarissen (neem ik dan aan) en hoe dat verbetert kan worden.

    Verwijderde gebruiker
  • Cursussen m.b.t. projectmanagement en leidinggeven zijn ook een must voor de moderne archivaris!!!!

    Verwijderde gebruiker
  • Ik ben zelf bezig met de 1-jarige opleiding HBO Bedrijfskundige Informatica bij de NCOI. Niet specifiek gericht op archivarissen of DIV, maar ik vind het een erg leerzame opleiding om de basis van ICT te leren kennen. Ik merk dat ik veel opgedane kennis kan gebruiken in de praktijk. DIV krijgt toch steeds meer met ICT te maken, en het is erg handig om in ieder geval een basiskennis te hebben. Modules die ik gevolgd heb zijn bijvoorbeeld Informatiemanagement en E-business, technischere onderwerpen als systeemontwikkeling volgen nog (ook algemenere onderwerpen als procesmanagement en projectmanagement komen trouwens aan bod). De belasting valt mee: 1 avond in de week.

    Verwijderde gebruiker
  • @Jolein Goeie tip. Krijg je bij NCOI trouwens de gelegenheid om casus uit de praktijk aan te pakken?

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Julia, Ik vind van wel. Na vrijwel elke module moet je een moduleopdracht inleveren, waarbij je je helemaal op je eigen organisatie kan richten (vaak wel op strategisch niveau). Ze zijn vrij makkelijk in onderwerpskeuze, als je de theorie maar kan toepassen. Ik heb het steeds binnen mijn eigen vakgebied (document management) kunnen houden, met een ICT-randje. Ook tijdens de module krijg je opdrachten voor thuis, die erg praktijkgericht zijn. De ene module is wat technischer dan de andere, dus ik heb af en toe wat collega's van ICT in moeten schakelen, maar dat vond ik zelf wel leerzaam. Het leuke is dat mede-studenten in verschillende functies en organisaties werkzaam zijn (denk aan informatiebeveiliging, applicatiebeheerders, projectleiders etc, veelal van commerciele bedrijven), waarvan je tijdens de bijeenkomsten veel kan leren. Als je het interessant vind, kun je het programma eens bekijken:http://www.ncoi.nl/opleiding/2010-Informatie-en-Communicatietechnologie-HBO-Bedrijfskundige-Informatica.htmlGroeten, Jolein

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Archief 2.0 leden, beste nieuwsgierigen naar de resultaten van de ICT-opleidingen inventarisatie, In het najaar van 2010 heeft Erfgoed Nederland het initiatief genomen voor een vooronderzoek naar de deskundigheid (-sbevordering) rond digitalisering en ontsluiting van archieven. In dit kader hebben zij een inventarisatie laten uitvoeren naar relevante opleidingen voor archieven. Hieraan zijn niet enkel op ICT, ‘e-cultuur’ en digitalisering gerichte opleidingen en cursussen toegevoegd, maar ook opleidingen en cursussen die in het algemeen van relevantie zijn voor het archiefveld. Het resultaat betreft een lijst met meer dan 350 stuks. Erfgoed Nederland wil deze lijst graag delen met het veld maar voordat Erfgoed Nederland hiertoe kan overgaan, zou er echter nog een redactieslag moeten worden gemaakt waarin de selectie van opleidingen kritisch op relevantie voor het veld wordt beredeneerd. Thijs Laeven heeft met Erfgoed Nederland meegedacht over de verdere verwerking van de nu nog grofmazige (voorlopige) lijst waarin een uiterst gevarieerd aanbod opgenomen is (van knoppencursus tot universitaire master en het hele spectrum daartussen). Niveau, studiebelasting, inhoud, relevantie, kwaliteitsclaims e.d. lopen sterk uiteen. De aanbieders zijn zowel erkende onderwijsinstellingen als leveranciers van applicaties. Er zitten initiële (beroeps)opleidingen tussen en kortlopende trainingen. Het aanbod strekt zich uit over de gehele levenscyclus van (digitaal) archief. De vraag die nu naar aanleiding van de geïnventariseerde opleidingen wordt gesteld is: tegen welk beoordelingskader kan het aanbod worden beoordeeld om het systematisch te beschrijven en presenteren? Op grond van welke criteria kun je uitspraken doen of het aanbod ICTrelevant is voor e-cultuur? Hiermee komen we weer bij de ervaringsdeskundigen uit: jullie! Onze vraag aan jullie is dan ook de volgende: -Welke beoordelingscriteria zijn volgens jullie interessant voor de archivaris en wat verwachten jullie van de opleidingenlijst? Wanneer is zo een lijst interessant en wie zou deze lijst moeten beoordelen? (bijvoorbeeld de aanbieders, de cursisten?). Kortom: het is nu nog niet mogelijk een advies uit te brengen of een ander kwalitatief waarde oordeel over het huidige geïnventariseerde opleidingenaanbod te geven. Maar wellicht kunnen we met jullie reacties weer een stap verder komen! Alvast bedankt voor jullie reactie, Ingeborg Bennink

    Verwijderde gebruiker
  • Wat zijn je taken en welke competenties heb je daarvoor nodig ? En welke extra competenties heb je nog in huis om iets extra's te doen ? En (niet onbelangrijk): wat is je motivatie en instelling ? En welke opleidingen (c.q. cursussen) kun je volgen qua energie, tijd en geld ? En wat staat er tegenover ? Zou het niet beter zijn om vanuit die vraagstelling te bepalen welke opleiding(en) (en praktijkervaring) je nodig hebt voor het vak 'archivaris / archivist / records manager / informatiemakelaar' ? (MISSCHIEN IS DIT EEN BEETJE EEN SCHOOLMEESTERACHTIGE REACTIE ? SORRY DAN. ZO IS HET NIET BEDOELD). Ingeborg Bennink zei:

    Beste Archief 2.0 leden, beste nieuwsgierigen naar de resultaten van de ICT-opleidingen inventarisatie, In het najaar van 2010 heeft Erfgoed Nederland het initiatief genomen voor een vooronderzoek naar de deskundigheid (-sbevordering) rond digitalisering en ontsluiting van archieven. In dit kader hebben zij een inventarisatie laten uitvoeren naar relevante opleidingen voor archieven. Hieraan zijn niet enkel op ICT, ‘e-cultuur’ en digitalisering gerichte opleidingen en cursussen toegevoegd, maar ook opleidingen en cursussen die in het algemeen van relevantie zijn voor het archiefveld. Het resultaat betreft een lijst met meer dan 350 stuks. Erfgoed Nederland wil deze lijst graag delen met het veld maar voordat Erfgoed Nederland hiertoe kan overgaan, zou er echter nog een redactieslag moeten worden gemaakt waarin de selectie van opleidingen kritisch op relevantie voor het veld wordt beredeneerd. Thijs Laeven heeft met Erfgoed Nederland meegedacht over de verdere verwerking van de nu nog grofmazige (voorlopige) lijst waarin een uiterst gevarieerd aanbod opgenomen is (van knoppencursus tot universitaire master en het hele spectrum daartussen). Niveau, studiebelasting, inhoud, relevantie, kwaliteitsclaims e.d. lopen sterk uiteen. De aanbieders zijn zowel erkende onderwijsinstellingen als leveranciers van applicaties. Er zitten initiële (beroeps)opleidingen tussen en kortlopende trainingen. Het aanbod strekt zich uit over de gehele levenscyclus van (digitaal) archief. De vraag die nu naar aanleiding van de geïnventariseerde opleidingen wordt gesteld is: tegen welk beoordelingskader kan het aanbod worden beoordeeld om het systematisch te beschrijven en presenteren? Op grond van welke criteria kun je uitspraken doen of het aanbod ICTrelevant is voor e-cultuur? Hiermee komen we weer bij de ervaringsdeskundigen uit: jullie! Onze vraag aan jullie is dan ook de volgende: -Welke beoordelingscriteria zijn volgens jullie interessant voor de archivaris en wat verwachten jullie van de opleidingenlijst? Wanneer is zo een lijst interessant en wie zou deze lijst moeten beoordelen? (bijvoorbeeld de aanbieders, de cursisten?). Kortom: het is nu nog niet mogelijk een advies uit te brengen of een ander kwalitatief waarde oordeel over het huidige geïnventariseerde opleidingenaanbod te geven. Maar wellicht kunnen we met jullie reacties weer een stap verder komen! Alvast bedankt voor jullie reactie, Ingeborg Bennink

    Verwijderde gebruiker
  • Ik kan daar niet veel zinnigs over zeggen. Volgens mij heb ik het concept van de lijst een tijdje terug gezien en daar stond inderdaad van alles en nog wat op. Wat er vervolgens uit weggestreept zou moeten worden, dat lijkt me sterk af te hangen van wat de opleidingswens is van een instelling of medewerker. Voor de beheerder van een fotodatabase kan een knoppencursus enorm interessant zijn, voor een beleidsmedewerker kan dit totale onzin zijn. Misschien moet het aanbod gewoon worden ingedeeld/gecategoriseerd naar gelang een aantal kenmerken. Hoe lang duurt een opleiding (workshop van een dag, training van acht bijeenkomsten, studie van vier jaar etc.), van welk (leer)niveau is het aanbod (MBO, HBO, WO etc.), welk werkaspect bestrijkt het aanbod (dienstverlening, communitymanagement, gegevensbeheer, technisch beheer etc.), gaat het vooral om theorie of praktijk, kennis of vaardigheden, gaat het om een specifiek pakket of een specifieke tool, gaat het om een introductie of om een totaaltraining enzovoort. Er zijn vast - zeker als je naar de lijst gaat kijken - veel categorieën/tags te bedenken, die uiteindelijk iemand laten zoeken/klikken/selecteren in/uit het aanbod. Een beetje zoals je ook een huis zoekt of een vliegreis boekt.

    Christian van der Ven
  • Theo H.P.M. Thomassen schrijft in het SAP-jaarboek van 1999 (over een nieuw paradigma in de archivistiek) over 'archivarissen en records managers: zelfde professie, verschillende verantwoordelijkheden'; op pagina 191 volgt van hem een paragraaf over de opleiding en training van archivarissen. (en op pag. 190 een paragraaf over het nieuwe beroepsprofiel).

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Wim, Bedankt voor je reactie! We zullen deze pragraaf er eens bij halen als we de lijst gaan indelen. We proberen nu te inventariseren wat de Archivaris zélf zoekt in een opleiding/cursus. Er zijn al enkele reacties binnen, die voornamelijk een brede aanpak voor lijken te stellen. Natuurlijk hebben we de lijst al ingedeeld in niveau, duur etc,etc. Voor ons is de vraag of er geen gespecificeerde wensen zijn van de Archief 2.0 leden. Nogmaals dank je wel voor de reactie, we gaan je tip meenemen!! groet, Ingeborg Wim van den Hoonaard zei:

    Theo H.P.M. Thomassen schrijft in het SAP-jaarboek van 1999 (over een nieuw paradigma in de archivistiek) over 'archivarissen en records managers: zelfde professie, verschillende verantwoordelijkheden'; op pagina 191 volgt van hem een paragraaf over de opleiding en training van archivarissen. (en op pag. 190 een paragraaf over het nieuwe beroepsprofiel).

    Verwijderde gebruiker
  • Er is inderdaad een al hele rits aan indelingen gemaakt. En het is zeker een heldere opmaak: iedereen kan dan vinden wat hij zoekt. Maar, we zoeken nu nét even door. Zijn er echt geen gespecificeerde wensen van de Archief 2.0 leden? Misschien is het antwoord inderdaad wel dat het een zo breed mogelijke lijst moet blijven? Is hiermee alles van belang, is alles urgent? Laat ik de vraag anders eens van de andere kant benaderen. Waar zijn de archief2.0 leden vooral niet in geinteresseerd? Wat is het opleidingsniveau waar wel/geen interesse voor is? Zoekt men in een cursus enkel techische vaardigheden, of zal een cursus sociale interactie i.v.m. sterk groeiende contact met de mondige archiefbezoeker ook interessant zijn? De lijst is namelijk inmiddels veel breder... Dus...waar zitten jullie in een opleidingenlijst écht niet op te wachten? Christian van der Ven zei:

    Ik kan daar niet veel zinnigs over zeggen. Volgens mij heb ik het concept van de lijst een tijdje terug gezien en daar stond inderdaad van alles en nog wat op. Wat er vervolgens uit weggestreept zou moeten worden, dat lijkt me sterk af te hangen van wat de opleidingswens is van een instelling of medewerker. Voor de beheerder van een fotodatabase kan een knoppencursus enorm interessant zijn, voor een beleidsmedewerker kan dit totale onzin zijn. Misschien moet het aanbod gewoon worden ingedeeld/gecategoriseerd naar gelang een aantal kenmerken. Hoe lang duurt een opleiding (workshop van een dag, training van acht bijeenkomsten, studie van vier jaar etc.), van welk (leer)niveau is het aanbod (MBO, HBO, WO etc.), welk werkaspect bestrijkt het aanbod (dienstverlening, communitymanagement, gegevensbeheer, technisch beheer etc.), gaat het vooral om theorie of praktijk, kennis of vaardigheden, gaat het om een specifiek pakket of een specifieke tool, gaat het om een introductie of om een totaaltraining enzovoort. Er zijn vast - zeker als je naar de lijst gaat kijken - veel categorieën/tags te bedenken, die uiteindelijk iemand laten zoeken/klikken/selecteren in/uit het aanbod. Een beetje zoals je ook een huis zoekt of een vliegreis boekt.

    Verwijderde gebruiker
  • @Ingeborg: Ik denk dat het hem vooral, uitgaande van mijn eigen situatie, zit in de gronden op basis waarvan je door de brede lijst heen kunt klikken/bladeren/zoeken. Niemand zoekt een opleiding van twee jaar of een workshop van een dag. Niemand zoekt een studie op universitair niveau of een training op VMBO-level. Dat zijn meer de criteria die je gebruikt om uiteindelijk uit een kwalitatief uitverkoren aanbod een definitieve keuze te maken. Wat dat betreft had ik in mijn eerdere reactie beter direct die scheiding aan kunnen geven. Ik denk, zeker als het gaat om Archief 2.0-gerelateerde zaken, dat mensen hele 'inhoudelijke', soms ook 'vage' wensen hebben. Ik wil klaargestoomd worden voor het sociale web. Ik wil leren hoe ik projecten opzet met gebruikersparticipatie. Ik wil praktische ervaring opdoen met de nieuwste digitale technieken, ook al weet ik niet welke dat zijn. En uit dat aanbod selecteer ik vervolgens op basis van duur, niveau enzovoort. Die 'filters' kunnen prima naast elkaar bestaan - en dan kies je gewoon zelf welke je als eerste gebruikt - maar ze zijn wel degelijk verschillend. De filters waarover het eerder vooral is gegaan, zijn objectief vast te stellen. De filters waarover ik het nu specifiek heb, zijn wat lastiger. Ze vatten een opleiding samen (categoriseren hem) in een aantal trefwoorden. In zekere zin ben je zelfs aan het waarderen op kwaliteit. Terugkomende op je nieuwe vraag: 'de Archief 2.0-leden' bestaan niet, want we zijn allemaal gewoon onderdeel van het normale 'veld' (als dat bestaat), met ontzettend verschillende opleidingsachtergronden, takenpakketten, functieniveau's enzovoort. Ik kan je vraag dus alleen beantwoorden vanuit mezelf, maar dat lijkt me nauwelijks relevant. Bovendien ben ik van mening dat het bij archivarissen op het moment vooral schort aan vaardigheden die je niet in eerste instantie binnen een 'archiefopleiding' moet oplossen. Je kunt vast niet veel met dit antwoord. ;-)

    Christian van der Ven

Trefwoorden