Formulering archiefparagraaf in oprichtingsakte overheids-BV

  • okt 2017
  • Dick de Heer
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 31
Dick de Heer
Toezicht

Bij het Kp Juridische Vraagstukken ben ik een discussie gestart over de formulering van de archiefparagraaf in de oprichtingsakte van een overheids-BV. Met die BV wordt de uitvoering van een gemeentelijke taak op afstand geplaatst.Over zo'n archiefparagraaf heeft het Kp Toezicht ongetwijfeld ook een mening :-). En graag geeft ik u de ruimte die mening te ventileren.Wat betreft onderstaande tekstvoorstellen: Deze zijn nog niet met alle interne actoren afgestemd. Ook is - vanwege specifieke wetgeving - nog onduidelijk wat en hoe precies aan de overheids-BV gemandateerd zal worden. De concrete uitwerking van het informatiebeheer, verbonden aan het bevoegd gezag, laten we dus vooreerst rusten.Tekstvoorstel tbv de oprichtingsakte van de BV:Het zorgdragerschap van het college – bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het informatiebeheer – kan niet kan worden gemandateerd. Voor de gemeentearchivaris, de gemeenteraad en de interbestuurlijk toezichthouder blijft het college van B&W dus aanspreekbaar met betrekking tot het informatiebeheer van de BV.Het management van de BV is ambtelijk verantwoordelijk voor het informatiebeheer. De kaders voor de uitvoering van het beheer worden in de dienstverleningsopdracht opgenomen.Tekstvoorstel tbv de dienstverleningsopdracht tussen de gemeente en de BV:De BV is verantwoordelijk voor het beheer van de informatie die ten behoeve van de eigen bedrijfsvoering alsmede voor het beheer van de informatie die ten behoeve van de uitvoering van deze DVO worden ontvangen en/of opgemaakt. Het informatiebeheer vindt plaats conform de bepalingen van de Archiefwet 1995, de vigerende archiefverordening van de gemeente en de daarvan afgeleide regelgeving (Besluit informatiebeheer, Kwaliteitssysteem).Dank alvast voor uw commentaar bij deze tekstvoorstellen.Met collegiale groet,Dick de Heer